همشهری آنلاین: سی‌امین دور رقابت‌های رالی داکار به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو گردید.

سی‌امین دور مسابقات رالی داکار که قرار بود روز شنبه 15 دی ماه، آغاز شود، به دلیل  نگرانی‌های امنیتی لغو گردید. این مسابقات قرار بود از لیسبون، پایتخت پرتغال آغاز شود و ۸ مرحله از ۱۵ مرحله  آن در موریتانی جریان یابد.
 
موریتانی در اواخر ماه  دسامبر گذشته صحنه‌ قتل ۴ توریست فرانسوی بود. پس از این حادثه، دولت فرانسه از شهروندان خود خواست که از سفر به موریتانی اکیداَ خودداری کنند. سه روز پس از این ترورها، سه سرباز موریتانیایی نیز در شمال این کشور مورد حمله گروه‌های شورشی قرار گرفتند و از پا درآمدند.
 
 دانیل بلالیان، رئیس بخش ورزش تلویزیون فرانسه در مصاحبه ای، ضمن تأیید خبر لغو رالی داکار، آن را ضربه‌ای بزرگ به این رقابت‌ها توصیف کرد. وی اما یادآور شد که پیروی از منطق و حفظ جان انسان‌ها بر برگزاری رقابت‌ها اولویت دارد.
 
لغو رالی داکار در حالی صورت گرفت که  دولت موریتانی تأکید کرده است با ۴۰۰۰ سرباز و نیروی امنیتی‌ که مأمور حفظ  امنیت رقابت‌های رالی کرده است، هیچ خطری این رقابت‌ها را تهدید نمی‌کند.
 
لغو بی‌سابقه
 
از شرکت‌کنندگان اصلی رقابت‌های اتوموبیلرانی داکار، شرکت‌های فولکس واگن آلمان و میتسوبیشی ژاپن هستند. فولکس‌واگن برای دستیابی به  مقام اول این رقابت‌ها سالانه ۳۰ میلیون یورو هزینه می‌کند. میتسوبیشی که از سال ۲۰۰۱ قهرمان رالی است، برای این مسابقات سالانه ۲۰ میلیون یورو اختصاص می‌دهد.
 
از سال ۱۹۷۹ که اولین دوره رالی داکار آغاز شد، امسال اولین بار است که رقابت‌ها به دلیل مسائل امنیتی کاملاَ لغو می‌شود. تا کنون تنها در برخی از دوره‌ها، به دلیل مسائل مشابه، دو یا سه مرحله رقابت‌ها مشمول حذف می‌شد.

 به ویژه در سال ۲۰۰۰، ۴ مرحله از رقابت‌های رالی که در خاک کشور نیجریه برگزار می‌شد به دلیل تهدیدات تروریستی حذف شد و شرکت‌کنندگان برای ادامه رقابت‌ها با هواپیما به لیبی انتقال یافتند.

 در این حمل و نقل هوایی، دو هواپیمای آنتونوف بزرگ روسی با انجام ۱۸ پرواز، ۱۵۰۰ شرکت‌کننده، ۶۴ کامیون، ۱۵۰ اتومبیل سفری و ۱۴۴ موتورسیکلت را به لیبی انتقال دادند.

هزینه این نقل و انتقال بیش از ۴ میلیون یورو شد. در بررسی تصاویر ماهواره‌ای، بعدا معلوم شد آنچه که حضور ۳۰۰ تروریست در خاک نیجریه تصور شده بوده، چیزی نبوده جز اجتماع هزاران رأس شتر.
 
رقابت سخت، پر هیجان و صدالبته پرخطر رالی داکار معمولاَ در مسیری ۹۲۷۳ کیلومتری لیسبون پرتغال تا داکار، پایتخت سنگال جریان می‌یابد. این مسابقه همه ساله در 3 کلاس خودروهای سفری ، موتورسیکلت و کامیون برگزار می‌شود.

سابقه‌ رالی داکار
 
سابقه برگزاری رالی داکار به سال ۱۹۷۷ باز می گردد. در این سال،  تیه ری سابین فرانسوی در رالی آبیجان – نیس در صحرای لیبی موتورسیکلتش را به دلیل خرابی از دست داد.

 از همان زمان او رقابت با شن های صحرا را به عنوان هدفی بزرگ مدنظر قرار داد. وقتی به پاریس بازگشت به این ایده بیشتر فکر کرد و شعار "حداکثر مردم در مقابل شن های بیکران" را برگزید. او به سنگال و الجزایر سفر کرد و مسیر مسابقه را تعیین کرد و با کمک دوستانش اولین دوره این رقابت ها را در سال ۱۹۷۹ در مسیر پاریس - داکار برگزار کرد.

از آن پس رالی پاریس - داکار همه ساله از اطراف برج ایفل در اروپا آغاز می شد و شرکت کنندگان پس از عبور از فرانسه و اسپانیا با عبور از تنگه جبل الطارق وارد آفریقا می شدند.

از آن پس مسابقه در صحراهای چند کشور آفریقایی ادامه می یافت تا در داکار در سنگال به پایان برسد. اما این مسیر در سالهای اخیر اندکی تغییر کرده و با توجه به اینکه دیگر پاریس مبدا همیشگی مسابقات نیست، نام رالی پاریس – داکار به رالی داکار تغییر کرد.

رالی داکار هر سال با بروز حوادث متعدد جان شرکت کنندگان را نیز تهدید می کند؛ گرمازدگی، خونریزی داخلی ناشی از تکان های شدید در حین رانندگی طولانی مدت ، پائین آمدن شدید آب بدن رانندگان و همین طور موانع طبیعی که در هر صحرای خالی از سکنه و بکری می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

وجود حیوانات درنده و موجودات سمی مثل مارها و حشرات و همچنین عوارض ناشناخته زمین همچون تپه ها و دره ها یا چاله های پیش بینی نشده در مسیر رالی داکار یکی از بزرگترین میدانهای رقابت انسان و طبیعت را رقم می زند.

در کنار اینها زندگی با ابتدایی ترین امکانات، خوابیدن در کاروانسراهای قدیمی و یا چادرها، سپری کردن شبهای سرد در صحرا و مقابله با توفانهای شن از خصوصیات رالی داکار است.

اما میل به ماجراجویی، رویارویی با طبیعت خشن و اثبات توانایی های ذاتی انسان برای عبور از هر سدی، از جمله خصوصیات مشترک تمامی شرکت کنندگان در رالی داکار است.
خطرها بیش ازهمه موتورسواران را تهدید می کند که معمولا به رغم استفاده از لباس های مخصوص و ایمن با سانحه روبرو می شوند.

خطرهای یادشده تا کنون نتوانسته بودند مانعی برای تداوم رقابت‌های رالی داکار شوند. اما تهدیدات تروریستی ظاهراَ از همه خطرهای یادشده مخاطره‌آمیزتر تلقی شده و باعث لغو بی‌سابقه رقابت‌های امسال شده است.
 
اتین لاوینه، مدیر مسابقات رالی داکار  لغو این رقابت‌ها را "پیروزی تروریسم بین‌المللی" توصیف کرد، ولی گفت که هیچ گزینه‌ دیگری وجود نداشته است. لاوینه ابراز تأسف کرد که ۶ ماه کار تدارکاتی برای رقابت‌های رالی به هدر رفته است.

منبع : دویچه‌وله