همشهری آنلاین: سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس گفت: ۱۰ گونه دریایی به دلایل گوناگون از جمله ورود انواع پساب و آلودگی‌ها، کاهش ورود آب شیرین رودخانه‌ها به دریا و تغییرهای اقلیمی در خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش ايرنا، صمد حمزه‌ئی روز یکشنبه گفت: تخریب زیستگاه‌های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی‌های نفتی و صید بی‌رویه را هم باید به دلایل یاد شده افزود.

وی ادامه داد: با توجه به روند کنونی ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا می‌توان گفت در اکوسیستم دریا تغییر ایجاد شده و از تعداد گونه‌های مفید کاسته و بر گونه‌های غیر مفید افزوده شده است.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس اضافه کرد: کاهش ورودی آب رودخانه‌ها به مَصَب‌ها که محل ورود آب شیرین و مواد مغذی به دریا هستند موجب کاهش تخم‌ریزی و لارو ریزی آبزیان در این مکان‌ها می‌شود و بر تولید مثل آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

حمزه‌ئی ابراز داشت: برخی گونه‌های آبزی نیز در برابر افزایش درجه شوری آب حساس هستند و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید هنگام انجام طرح مطالعه و احداث آب شیرین‌کن‌ها به این موضوع توجه داشته و تاثیرهای منفی آن را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به نیمه بسته بودن خلیج فارس عوامل آلاینده ماندگاری و تاثیر مُخَرب بیشتری بر موجودهای دریایی می‌گذارند.

به گفته وی، خطر انقراض آبزیان خلیج فارس معیشت انسان به خصوص صیادان و ساحل‌نشینان را متاثر می‌کند که باید با اقدام‌هایی، گونه‌های دریایی را از خطر انقراض نجات داد.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس یادآور شد: برخی کشورها اقدام‌هایی با این هدف انجام داده‌اند که می‌توان به تلاش آنها برای کاهش ورود آلاینده‌های زیست محیطی به دریا و جلوگیری از صید آبزیان در معرض خطر اشاره کرد.

حمزه‌ئی عنوان کرد: در برخی کشورها که علاقه خاصی به مصرف برخی گونه‌های در معرض خطر انقراض وجود دارد و نسبت به ایجاد مزرعه‌های پرورش آبزیان در دریا اقدام شده است.

وی لاک‌پشت پوزه عقابی و ماهیان حلوا سفید خلیج فارس و هامون، دولفین و نهنگ خلیج فارس را از جمله مهم‌ترین گونه‌هایی ذکر کرد که در معرض انقراض هستند.