همشهری آنلاین: معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن گفت: برقی سازی ۶ هزار کیلومتر خطوط ریلی کشور تا سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا از شرکت راه آهن، مازیار یزدانی اظهار داشت: این طرح شامل بسته‌های کاری برقی سازی مسیر، تامین لکوموتیو‌های برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو اصلاح مسیر، سازه‌های فنی و تونل‌ها، توسعه خطوط ایستگاه‌ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبکه برق است.

وی افزود: با اجرای این طرح، سرعت بهره‌برداری قطارهای مسافری به 120 تا 160 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و ظرفیت جابجایی مسافر به هفت زوج قطار مسافری ارتقا می‌یابد.

به گفته یزدانی، با اجرای کامل این طرح سرعت بهره‌برداری در بخش باری به 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و سالانه 9 تا 10 میلیون تن به ظرفیت جابجایی بار در ناوگان ریلی افزوده می‌شود.

یزدانی افزود: با همین رویکرد برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون (EPCF) به طول 495 کیلومتر با هدف افزایش حمل بار ترانزیتی به عنوان یکی از طرح‌های مهم در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف و در دستور کار راه آهن قرار گرفته است و عملیات اجرایی آن امروز (دوشنبه 11 تير) آغاز می‌شود.

وی افزود: در همین زمینه شرکت راه آهن روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرار داد معرفی شده و قرار است 15 درصد هزینه طرح از محل منابع داخلی کشور و 85 درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح 1.2 میلیارد یورو است، تصریح کرد: توسعه صادرات و واردات، افزایش درآمد ارزی و کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی را می‌توان به عنوان اهداف کلان این طرح برشمرد.

به گفته وی، افزایش تُناژ حمل بار و ظرفیت جابجایی مسافر کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر و هزینه‌های بهره‌برداری تامین و نگهداری از جمله اهداف اقتصادی این طرح به شمار می‌رود.

یزدانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح افزایش ایمنی سفر را به همراه دارد، اظهار داشت: اشتغالزایی، افزایش جذابیت سفر و کمک به توسعه اجتماعی، همچنین رفاه ساکنان شهرها و مناطق مجاور مسیر از جمله اهداف اجتماعی است که در این طرح دنبال می‌شود.