همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد ما به ضرر هیچ کشوری قدم برنداشته و برنخواهیم داشت و به قواعد بین‌المللی از جمله به تعهدات مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای پایبند خواهیم ماند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش فعالان اقتصادی و تجاری که با حضور همتای سوئیسی او در برن انجام شد، افزود: اساس سیاست ما همواره تعامل سازنده با جهان است.

وی ادامه داد: این را در دوران مذاکرات هسته‌ای وتوافق برجام به خوبی نشان دادیم که به هر عهدی که می‌بندیم ، پایبند خواهیم بود و یکی از ویژگی‌های فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ و ارزش‌های حاکم بر ما وفای به عهد است و باقی ماندن در پای تعهدات به عنوان پایه اعتماد روابط میان ملت‌ها است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: همچنین ما می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم به قواعد بین‌المللی و ازجمله به تعهدات مهم در زمینه عدم اشاعه پایبند هستیم و پایبند خواهیم ماند و همکاری‌های خود را با سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژي اتمي ادامه خواهیم داد.

روحانی افزود: به همه دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان یک روابط عادلانه قانونی صلح آمیز و با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی‌داریم ، گفت: برخی دنبال فرا سرزمینی کردن رفتارهای غیر‌قانونی خود هستند؛ وظیفه ما همکاری در چارچوب قوانین بین‌المللی، صلح و منافع ملت‌هاست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران برای اتحادیه اروپا و سوئیس اهمیت فوق‌العاده قائل است، چشم‌انداز روابط تهران - برن را با توجه به توانایی‌های ایران و جایگاه علمی، فناوری و صلح خواهی سوئیس، بسیار روشن خواند و تاکید کرد: سوئیس دقیق‌ترین کشور دنیا در تنظیم ثانیه‌ها است و امروز ساعت همکاری به نفع دو ملت است.

روحانی گفت: برگزاری این جلسه در مقطعی مهم پیام بزرگی دارد و به معنای آن است که ایران و سوئیس مصمم هستند در چارچوب قوانین بین‌المللی و منافع ملت‌های خود، روابط دوستانه تجاری و اقتصادی خودشان را ادامه دهند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: پیام ما از برگزاری این اجلاس این است که ایران و سوئیس در چارچوب منافع دو جانبه و قوانین بین‌المللی روابط خود را ادامه می‌دهند و این اجلاس به معنای آن است که در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی در هیچکدام از بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی و یا دیگر بخش‌ها راهگشا نیست. در دنیای امروز با توجه به مشکلاتی که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اولیه، تغییرات آب و هوایی و نیز بروز ناامنی‌ها در سطح جهان وجود دارد بهترین راه برای تأمین منافع ملت‌ها، ارتباط هر چه نزدیک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط ایران با سوئیس در طول دهه‌های گذشته همواره نشانه و گواه اعتماد دو دولت و ملت بزرگ و متمدن در دو قاره آسیا و اروپا بوده است، خاطر نشان کرد: سوئیس نه تنها در روابط دو جانبه مورد اعتماد ایران بوده، بلکه هرگاه مشکل و اختلافی در روابط ایران با کشوری دیگر پیش آمده، سوئیس همواره یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حفاظت از منافع ما بوده و این اعتماد همچنان ادامه دارد.