رئیس‌جمهور، در پنجاه وهفتمین نشست مقامات وزارت بهداشت ودرمان و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، پیشرفت کشور را در دو سال اخیر و در بخش بهداشت درمان و آموزش پزشکی بی نظیر خواند.

وی تصریح کرد: اکنون ایران به پایگاه درمانی منطقه ای تبدیل شده است و و با وجود استعدادها و ظرفیت‌های فراوان موجود در کشور باید تلاش کرد ایران به پایگاه درمانی فرامنطقه‌ای تبدیل شود.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از روند معکوس توریسم درمانی و مراجعه ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین اتباع کشورهای منطقه برای درمان در ایران تاکید کرد : ما براساس آموزه های پیامبر گرامی اسلام باید برای تامین وتوسعه سلامت همه انسان ها بویژه ایرانیان تلاش کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حقیقتاً کاری که عزیزان و همکاران ما در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر کرده‌اند افتخارآمیز است.

احمدی‌نژاد توزیع عادلانه خدمات درمانی در سراسر کشور ، فعالیت های گسترده و ارزنده در عرصه سلامت و درمان و تولید نود و شش درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور را افتخارات دولت نهم برشمرد و تصریح کرد :کارهای انجام شده در بخش آموزش و پژوهش علوم پزشکی بویژه چهل وپنج درصد کاربردی بودن این پژوهش‌ها بسیار خوب و ارزنده است.

رئیس جمهور نقش عامل اندیشه و همت و مدیریت و نوع آوری و ایمان به خدا را در پیشرفت های علمی و پزشکی و درمانی کشور بسیار تعیین کننده و مؤثر خواند و گفت: باید ایران اسلامی به درجه‌ای فراتر از علم پزشکی رایج در دنیا برسد و با نوع نگاه متعالی به انسان نباید در زمینه تامین و توسعه سلامت چیزی از دیگر کشورها کم داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: باید تلاش کنیم از محل تامین صد درصد داروهای مورد نیاز در داخل و صدور مازاد آن به تامین نیازهای مردم دیگر کشورها کمک کنیم.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه دربحث غذا نیز اقدامات بسیار خوبی در کشور صورت گرفته‌است گفت: با اطلاع رسانی به موقع می توان مردم خوب و آگاه ایران را در توسعه سلامت همراه کرد و جامعه ما اکنون به وزارت بهداشت و درمان اعتماد دارد و این سرمایه ارزنده ای است که باید از ان استفاده کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: با وجود این پیشرفت‌ها من باور دارم هنوز می‌شود در مدیریت بخش بهداشت ودرمان کشور هزینه‌ها را کاهش داد تا فعالیت‌ها سازنده‌تر شود.

آقای احمدی‌نژاد بر ضرورت یکپارچه کردن نظام بیمه ای کشور تاکید کرد و گفت: براساس اندیشه اسلامی طبابت نباید به عنوان شغل و منبع درآمد تلقی و شناخته شود بلکه کاری فی سبیل الله است و حکومت باید مسئول تامین زندگی پزشکان باشد.

رئیس جمهور تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان و حمایت دولت از این موضوع را راهکاری مناسب برای توسعه سلامت در کشور خواند و افزود: تشکیل دوره های کارشناسی ارشد و ترویج طب سنتی و ایرانی اسلامی کاری بسیار ارزشمند است که باید توسعه دهیم تا ایران در جایگاه و پیشینه شایسته خود در بخش پزشکی قرار گیرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور جمعی از مقامات وزارت بهداشت درمان شامل معاونت های سلامت، غذا و دارو و همچنین روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بهداشت ودرمان گزارش‌های جداگانه ای از پیشرفت چشمگیر و جهشی بخش بهداشت ودرمان کشور ارائه کردند.

دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حجم کارها و خدمات ارائه شده در دو سال اخیر با بیست سال گذشته قابل مقایسه است.

وی گفت :در حال حاضر بیست وچهار رشته پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تدریس می شود و بیشترین رشد در این بخش نیز در توسعه تحصیلات تکمیلی در مناطق محروم کشور بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ثمرات فراوان سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت بویژه برای بخش بهداشت و درمان مناطق محروم گفت: ساخت بیمارستان در همه جای کشور رونق دارد و تعداد اورژانس پیش بیمارستانی از ششصد وپنجاه دستگاه به هزار و چهارصد و نه دستگاه در سال جاری افزایش یافته که تا پایان سال به نزدیک یک هزار و ششصد دستگاه خواهد رسید.

دکتر زالی با اشاره به کاهش آمار مبتلایان به بیماری سل از بیست و شش نفر در صد هزار نفر به سیزده نفر درصد هزار نفر و همچنین کاهش شمار مبتلایان به مالاریا از صد هزار نفر در سال هزار و سیصد و هفتاد به دوازده هزار نفر در سال گذشته گفت: حرکت برای ایمن سازی جامعه با وجود حوادث طبیعی و رویدادهای گوناگون در کشورهای منطقه وهمسایه گسترده و تاثیرگذار بوده است.

دیگر سخنرانان این نشست نیز لزوم اجرای برنامه‌های سلامت محور، افزایش چهل ویک درصدی اعتبارات دانشگاه های علوم پزشکی و توجه به بیمه روستائیان و اختصاص مبلغ چهارصد میلیارد تومان به این بخش و اختصاص دویست میلیون دلار برای تامین تجهیزات پیشرفته درمانی و فناوری‌های نوین برای بخش پزشکی را به عنوان بخش دیگری از پیشرفت‌های کشور در بخش بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی مطرح کردند.