به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید، در نشست خبری، اظهار کرد: خوشحالم این نشست خبری در آستانه روز گفتوگو برگزار میشود، گفتوگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کردهایم اما شاید یکی از چالشهای کشور و انقلاب این است که با هم گفتوگو نمیکنیم.
وی با اشاره به طرح گفتوگوی ملی، گفت: در همان ماههای ابتدایی مجلس دهم موضوع گفتوگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم، کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافعشان در گفتوگوست.
رییس فراکسیون امید با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه، گفت: رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بیبدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانهها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.
عارف توضیح داد: این موضوع را میتوان در سه محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمیکنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد. محور دوم شامل اصحاب رسانه میشود که احساس استقلال نمیکند، دست خبرنگار میلرزد وقتی میخواهد مطلب و یا خبری دهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را میسنجد که مبادا به گوشه قبای کسی بر خورد. حال اینکه باید بخشهای حاکمیت و دولت از رسانهها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمیشود.
به گفته وی، حمایت داخلی از رسانه صورت نمیگیرد و اگر هم حمایت باشد بعضا جانبدارانه است، اینکه چقدر رسانه اخبار آنها را پوشش میدهد و چه جایگاهی برای آنها قائل میشود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عملکرد صداوسیما، گفت: وقتی به رسانه ملی میرسیم شاید این مساله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیامرسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامهها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری میپردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانهای در رسانه ملی دیده میشود. به نظر میرسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی حاکم است.
وی افزود: سوال این است که چقدر پرداختن به حاشیهها در رسانه ملی ضرورت دارد، آیا اعلام یک خبر یک بازجویی و محاکمه کمک به مساله فرهنگی و ارتقای آن میکند؟
عارف با طرح این پرسش که باید چه کاری صورت گیرد تا رسانه مستقل و در جایگاه واقعیاش قرار گیرد، گفت: گاهی دولت مواردی را مطرح میکند که انعکاس آن در جامعه به کمک رسانه نیاز دارد اما این اتفاق رخ نمیدهد. از طرف دیگر مهمترین موضوع جلب اعتماد مردم است که نگاه مردم از رسانههای خارجی به سمت رسانههای داخلی رود، قطعا رخ دادن این اتفاق برخورد صادقانه با مردم و شفافسازی است نه اینکه مردم احساس کنند اطلاعرسانیها جانبدارانه است.
وی پرهیز از دادن اخبار غیردقیق و کذب را ضروری خواند و گفت: اثر خبر کذب در جامعه حتی با تکذیب آن نیز رفع نمیشود. از سوی دیگر شاهد تیترهای غیرواقعی هستیم که بعضی از رسانهها تنها به دنبال افزایش تیراژ و مراجعهکننده به رسانههایشان حتی با استفاده از حربه تیترهای غیرواقعی هستند.
عارف با تاکید بر لزوم پرهیز از تخریب دیگران، گفت: متاسفانه میبینیم که شخصیتهای برجستهای از طریق رسانهها تخریب میشوند که اثرش را در جامعه میگذارد آن هم در شرایطی که باید رسانهها امانتدار باشند، ما نقد را نفی نمیکنیم اما میگوییم نقد باید مشفقانه، مبتنی بر تحلیل و راهگشا باشد.
وی با تاکید بر اینکه نقدها باید مبتنی بر صداقت، خدمت و نه مچگیری باشد، گفت: پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری نعمتی امری ضروری است، دعواهای بیخاصیت بین جریانات مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمیکند و منفعتی هم ندارد.
عارف با اشاره به موضوع شبکههای اجتماعی، گفت: امروز شبکههای جدی پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند که باید از ان استفاده کرد نه اینکه به آن نگاه حذفی داشت. متاسفانه معمولا نگاه ما به فناوریهای جدید حذفی بوده که این را میتوان در دهههای گذشته دید چون ما آمادگی استفاده از فناوری را نداریم که این هزینههای زیادی را به ما تحمیل میکند. باید راهبردمان استفاده حداکثری از فناوریهای روز باشد لذا بر این اساس باید شبکههای داخلی توان رقابت با شبکههای اجتماعی خارجی را داشته باشند نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم، این هنر نیست. باید راهبردی را دنبال کنیم که امکان رقابت از لحاظ سختافزاری، نرمافزاری و محتوا داشته باشیم اما ما غافلیم و برخوردمان با شبکه اینترنت منفی است، حال اینکه شبکه اینترنت یک راه و شاهراه است، محتوا هر چیزی میتواند باشد اما آیا میتوان برای این موضوع اتوبان را بست و اجازه راه را نداد؟
وی خطاب به خبرنگاران گفت: ما از شما میخواهیم که راهکارهای خود را برای ارتقای جایگاه رسانه به ما بدهید، اگر لازم است طرح و یا قانونی وضع کنید ولو اینکه هنر ما قانوننویسی و انشا نویسی شده و ما قوانین عریض و طویلی داریم، ما باید برای ارتقای جایگاه رسانه تلاش کنیم تا رسانه در خدمت مردم، انقلاب و آرمانهایش باشد.
وی در پاسخ به سوالی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی برای تحزب در کشور، اظهار کرد: اگر ۱۰، ۲۰ سال گذشته افرادی مخالف تحزب بودند ما الان راهی جز این کار نداریم. احزابی هستند که با نامهای مقطعی وارد انتخابات میشوند، از مردم رای میگیرند و بعد پاسخگو نیستند. حتی در جبهههای سیاسی هم معمولا پاسخگویی نیست و شرایط امروز کشور به نحوی است که فضا برای وجود یک یا چند حزب فراگیر فراهم نیست.
وی اضافه کرد: اینکه هر حزبی دو سه نماینده در مجلس داشته باشد موجبات پاسخگویی را فراهم نمیآورد. البته ما موضع جبههای را به رسمیت میشناسیم و قبول داریم که جبههها باید پاسخگو باشند اما مردم هم باید در انتخابات بعد از آن جبهه سوال کنند، ما باید فعلا بپذیریم که جبههها به سمت تشکیلات باثبات و پایدار بروند. مثلا در جبهه اصلاحات بحثهای مفصلی شد و ما به شورای سیاستگذاری رسیدیم که دو دوره فعال بوده و موفق هم بوده است. هر بار سعی کردیم با آسیبشناسی اشکالات را مرتفع کنیم.
رییس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان ادامه داد: ما این بحث را مطرح کردیم که نهاد بالادستی این مجموعه چیست و اعضا باید با چه مکانیزمی انتخاب شوند. بحثهای پیچیده و حقوقی مختلفی بود که با آن روبرو بودیم. ما برای هر دو جبهه در کنار مرجعی که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به مرجع بالادستی نیاز داریم. حتی اگر حزب سوم تشکیل شود این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر میرسد آقای حجاریان هم حفظ این ثبات را مدنظر داشته به این معنا که هسته باثبات قوی تشکیل شود تا قضیه را مدیریت کند البته ما تا رسیدن به وضع مطلوب که همان تحزب است فاصله داریم اما فعلا اگر حرکت جبههای را قبول داریم باید سازوکار دموکراتیک انتخاب افراد هم مشخص شود.
عارف در پاسخ به سوالی یادآور شد: ما رفتار رقبایمان را در مجموع قابل قبول میدانیم و معتقدیم ریشههای عدم انسجام و وحدت بخشی مسائل مثل رفع حصر است در این باره کارگروهی تشکیل دادیم و پیگیریهایی کردیم البته بنا نداشتیم عملکرد کارگروه خیلی رسانهای شود زیرا در این موضوع باید به گونهای پیش برویم که همه احساس برد کنند، این مساله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. البته گشایشهایی صورت گرفته و امیدواریم اصل این موضوع حل شود.
وی با بیان اینکه موضوع ممنوعالتصویری سیدمحمد خاتمی بارها پیگیری شده، اظهار کرد: در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که ما سعی کردیم آن را پیگیری کنیم تا حل شود. درباره سپنتا نیکنام هم طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمیشد به مشکل بر میخورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آسآن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.
وی ادامه داد: موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود و قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی انشاءالله حل خواهد شد.
عارف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که وی را از بزرگان مجلس میخواند گفت: البته من از بزرگان مجلس نیستم بلکه نمایندهام و بحثهایی که مطرح میشود و گفته میشود مجلس مرکز دروغپردازی علیه کشور است باید کنار گذاشته شود. نماینده به استناد قانون اساسی حق دارد در همه زمینهها اظهارنظر کند و حرمتش هم باید حفظ شود. متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده، نمایندهای حرف میزند و به جای اینکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، میگوید اینها سرباز ترامپ هستند در حالیکه نمایندگان از هفت خان رستم عبور کردند و نمایندگی پروسه پیچیده و طولانی دارد. ما باید در فضای صمیمی و اخلاقمدارانه حرکت کنیم و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد که ذرهای از اخلاق عبور نکنیم.
وی با بیان اینکه فضای کلی مجلس دهم با مجالس گذشته قابل مقایسه نیست، در عین حال گفت: برخی نشان میدهند که ظرفیت این آرامش را ندارند. بچههای ما (فراکسیون امید) به موقع در فضای عمومی و گاهی در فضای خصوصی تذکر میدهند و در نطقها هم فعال هستیم. اگر مسائلی مطرح شود که با منافع ملی ناسازگار است در همان جلسه توضیح میدهیم و بحثها را جواب میدهیم؛ بنابراین فراکسیون امید فعال است. رویکرد ما هم آرامش و تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن است و بر این باوریم که مجلس باید در راس امور قرار گیرد. ما باید ببینیم نمایندگان چه کارنامه و رفتار و منشی داشتهاند. انتظار نداریم مساله یک شبه حل شود اما باید بنشینیم و گفتوگو کنیم. موضوع گفتوگوی ملی هم با تاخیری که از آن گله داریم در مجلس به راه افتاد و در خارج از مجلس هم کارگروهی در همین رابطه تشکیل دادهایم.
عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: ما آمادگی داریم که در فراکسیون امید کارگروهی تشکیل دهیم تا مطالبات خبرنگاران پارلمانی را احصاء و آنها را پیگیری کنیم تا خبرنگاران حضور جدی و موثرتری در مجلس داشته باشند. امنیت شغلی و مصونیت دادن به خبرنگاران مسائل مهمی است، گاهی مشاهده میشود که به خاطر یک مقاله یک روزنامه بسته میشود، اگر فردی خطایی کرده باید با آن فرد برخورد شود، ما توجه نمیکنیم که این موضوع چه آثاری در پی دارد. البته خود خبرنگاران هم باید در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند ولی موضوعاتی مثل ممنوعالورود شدن خبرنگار به مجلس، پاک کردن صورت مساله است.
وی در ادامه با اشاره به تذکر جمعی از نمایندگان درباره محدودیتهای سفر مولوی عبدالحمید، گفت: روال ما این است که نمایندگان یک موضوع را در فراکسیون مطرح و آن را پیگیری میکنند. این موضوع هم از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری میشود.
رییس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، اظهار کرد: ما از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری میکردیم، جلساتی هم تشکیل دادیم که این مساله به عنوان یک مساله درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچههایی که دستگیر شده بودند آزاد شوند. در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغالتحصیل شد. آقای کاظمی نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضاییه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم، جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدیتر پیگیری کند. همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود، وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا میتوانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاهها وارد میشوم یا نه.
وی در ادامه اظهار کرد: نمایندگان فراکسیون امید حقوق مساوی دارند و ما سلسله مراتب دولتی نداریم، در مجلس هم برای همه حقوق برابر قائل هستیم و رسالتمان این است که جایگاه فراکسیون را بالا ببریم، خیلی از نمایندگان برای اولین بار تجربه نمایندگی داشتند و میدانی به اعضا داده میشود و افراد با تجربه به نفع افراد کم تجربه کنار میروند حتی در مواردی کسانی که سابقه نمایندگی دارند وقت خود را به نمایندگان جدید میدهند بنابراین جایی که لازم باشد ما وظیفه خود را انجام میدهیم.
عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم موضعگیری فراکسیون امید در قبال انتشار اخباری مبنی بر پیگیری طرح استیضاح رییسجمهور در این فراکسیون، گفت: اینقدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضعگیری هم نیازی نبود، موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیونهای دیگر هم میخواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رییسجمهور، بلکه حتی سوال از رییسجمهور که حق مجلس است در دستور کار ما قرار نگرفته است البته ممکن است روزی از رییسجمهور سوال کنیم ولی استیضاح و عدم کفایت رییسجمهور در دستور کار ما نبوده است. ما میدانیم آقای روحانی چه زحماتی میکشد و با چه مسائلی روبروست.
وی ادامه داد: این موضوع از سوی یک نماینده مطرح شده که با فراکسیون امید ارتباط دارد و حتی اگر عضو فعال فراکسیون باشد باید موضوع فردی او را جدا از فراکسیون بدانیم.
عارف با بیان اینکه در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، گفت: البته هیچ کدام از این استیضاحها فراکسیونی نیست، ما آییننامهای در رابطه با استیضاحها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاحها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که ۱۰ نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح میشود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم و یا با آن مخالفت کنیم.
رییس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان در ادامه در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگار روزنامه سازندگی درباره ورود محافظهکاران به جرگه اصلاحطبان، گفت: این موضوع را روزنامه شما مطرح میکند و جای دیگر خبری نیست، هیچ اصلاحطلبی از پشت کوه نیامده، همراهی با امام قبل و بعد از انقلاب از سوی بسیاری از اصلاحطلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار این بحث روزنامه شماست اما این بحث جز ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات بهرهای برای هیچ کس نداشته است.
وی با اشاره به نامه ۱۰۰ جوان اصلاحطلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتی در جریان اصلاحطلب، گفت: ما از این نامه استقبال میکنیم. ۶۰ نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شورای سیاستگذاری را نفی کردند که پرسشنامهای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد، ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو میبریم و این ۱۰۰ نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است.
وی ادامه داد: برای ما وحدت اصل است و هر کس در این مقطع به وحدت آسیب بزند به رفتار و حرکت ما کمک نمیکند. در جلسات ما دو طرف بحث میکنند و به جمعبندی میرسیم.
عارف در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی میخواست خط قرمزهای جریان اصلاحطلب را بگوید، گفت: راهبرد ما اصلاحطلبی است و گفتمان ما شفاف است. اختلاف آن هم با جریانات دیگر روشن است، ما افراد را منع نمیکنیم از اینکه بخواهند تغییر موضع بدهند مثلا اصولگرایانی بودند که در جرگه اصلاحطلبان وارد شدند، ما نمیخواهیم بگویم این افراد فرصتطلب هستند بلکه اصلاح شده و وارد این جریان شدند.
به گزارش ایسنا، عارف درباره ادعاهای مطرح شده از سوی صادقی نماینده تهران مبنی بر گرفتن رشوه و پول از سوی نمایندگان در جریان بررسی استیضاح وزرا و موارد دیگر، گفت: بنده از آنچه که آقای صادقی گفتم مطلع نیستم اما به طور کلی در فراکسیون امید همواره این موضوع را مطرح کردم که اعضای فراکسیون مراقب باشند که در دام نیفتند چون اگر در دام بیفتند ناچارند که همان وضعیت را ادامه دهند. اگر احساس کنند بده و بستانی وجود دارد مثل اینکه نمایندهای در دستگاهی برای حل مشکل رفته و وعدههایی را گرفته به او حضورا موضوع را گوشزد میکنند.
وی ادامه داد: به طور کلی بحث فساد موضوع جدی است که احساس میشود در طول یک دهه گذشته وضعیت بدتر شده است، بعد از فرمان رهبری در سال ۸۱ برای مقابله با فقر، فساد و تبعیض در دولت اصلاحات جلسهای در سطح سران برگزار شد و کارهای اولیه خوبی صورت گرفت که با تغییر دولت در جریان کارهای بعدی نیستم.
عارف با تاکید بر اینکه مقابله با فساد به عزم ملی نیاز دارد، افزود: متاسفانه قبح فساد ریخته شده و دیگر حرام و حلال مطرح نیست، تبدیل به ساختار سیستماتیک شده لذا اولین کار برای مقابله با فساد و در کنار آن فقر و تبعیض، داشتن عزم ملی است و هر سه قوه باید پای کار آیند چون کار مجلس قانونگذاری و نظارت است و این دولت و قوه قضاییه هستند که باید کارهای اجرایی را انجام دهند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر فراکسیون شفافیت در مجلس تشکیل شده که از ابتدا بر این موضوع تاکید داشتند، نباید این فراکسیون اصلاحطلبانه باشد، خواهش کردیم که از فراکسیونهای دیگر نیز عضو شوند تا کار اجماعی صورت گیرد. در فراکسیون امید نیز همواره بر لزوم مقابله با فساد تاکید کردیم و گزارشات مربوطه را هم بررسی میکنیم.
عارف در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل حزب از سوی او، گفت: تشکیل حزب توسط بنده بحث مفصلی است که ریشه آن به اواسط دهه ۸۰ بر میگردد. در آن زمان شرایط به گونهای پیش رفت که به سمت تشکیل بنیاد امید رفتیم که در اساسنامه آن تاکید شد که این بنیاد برای کار غیرحزبی است. بعد از انتخابات ۹۲ مطالبه جدی از ناحیه دوستان برای تشکیل حزب جدید از سوی بنده مطرح شد، کارگروهی تشکیل شد که تاکنون به نتیجه قطعی برای تشکیل حزب نرسیدند.
وی افزود: در سالهای گذشته بحثهای جدی صورت گرفت، حتی تا مرحله تشکیل هیات موسس رفتیم اما مجددا بحثهایی توام با مخالفت جدی صورت گرفت مبنی بر اینکه اگر این حزب تشکیل شود باعث تضعیف سایر احزاب میشود لذا تاکنون به نتیجه قطعی نرسیدهایم، بحث را مراعا گذاشتیم البته دوستان دیگر حزب تشکیل داده که از آن استقبال میکنیم بنابراین هنوز به نتیجه قطعی برای تشکیل حزبی توسط بنده و وابسته به بنیاد امید ایرانیان نرسیدم.
رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی در مورد انجام اقداماتی برای رفع هر چه سریعتر حصر با توجه به لزوم همگرایی و وحدت در جامعه به دلیل تحریمهای پیشرو، گفت: ما برای رفع حصر تقسیم کاری را در کارگروه فراکسیون انجام دادیم که طی آن باید ملاقات با افراد تاثیرگذار صورت میگرفت تا در نهایت به شورای عالی امنیت ملی برسیم. جلساتی تشکیل شد که کمکهایی نیز صورت گرفت.
عارف توضیح داد: قرار بود با روسای قوا جلساتی داشته باشیم، با رییس قوه قضاییه جلسه خیلی خوبی داشتیم که آثار آن را بعدا دیدیم، با رییس مجلس هم جلسهای داشتیم که خیلی خوب بود ولی کمیته ما در صف ملاقات با رییس شورای عالی امنیت ملی ماند، انتظار میرفت آقای روحانی به عنوان رییسجمهور و فردی که با حمایت اصلاحطلبان پیروز انتخابات شده سریعا ملاقاتی را میگذاشتند البته ما نظرات خود را منعکس کردیم اما انتظار میرفت که هر چه سریعتر جلسه با آقای روحانی برگزار شود چون در نهایت باید موضوع حصر در شورای عالی امنیت ملی حل شود.
وی افزود: بعد از این روند اگر لازم باشد با مقام معظم رهبری هم ملاقات خواهیم داشت و پیگیری میکنیم. البته احساس میکنیم میتوان مساله را از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری کرد، احساس میکنم عزم عمومی بین مسئولان و حتی بین اصولگرایان برای حل و فصل موضوع وجود دارد، امیدوارم در آینده حل شود.
عارف در پاسخ به سوال مجدد این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا با مقام معظم رهبری درباره رفع حصر دیدار میکنید، گفت: ما برنامه زمانبندی داریم، با احتیاط آن را دنبال میکنیم ولی مانعی برای دیدار با مقام معظم رهبری وجود ندارد، حتی اگر به نتیجه هم رسیدیم تقاضای ملاقات را خواهیم داشت تا اگر ایشان امر فرمودند به ملاقاتشان برویم.
رییس فراکسیون امید درباره لزوم تغییر کابینه با توجه به شرایط فعلی، گفت: تحرک جدیتر و هماهنگی و انسجام بیشتر در بخش اقتصادی دولت موضوع مهمی است که آن را در قالب نامهای با امضای ۲۰۰ نماینده مجلس خواستار شدیم، نظر اکثریت فراکسیون هم تغییر تیم اقتصادی دولت است. انشاءالله آقای روحانی اصلاحات لازم را در تیم اقتصادی برای کارآمدتر شدن انجام دهند که به نفع کشور خواهد بود تا کار در فضای آرام دنبال شود ولی اگر ایشان به هر دلیلی صلاح نداستند مجلس کارش را انجام میدهد همانطور که چند استیضاح در دستور کار است.
وی در عین حال تاکید کرد: این استیضاحها مربوط به فراکسیون خاصی نیست، بلکه نمایندگان به جمعبندی رسیده که وزیری را استیضاح کنند به همین دلیل اینطور نیست که فراکسیونی بگوید اولویت استیضاح به کدام وزیر است.
عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده او، علیجانی و حضرتی در انتخاب شهردار تهران تاثیرگذار بودند، گفت: بنده در مورد آقای حضرتی اطلاعی ندارم اما در مورد آقای علیجانی و خودم با قاطعیت میگویم که چنین چیزی درست نیست و آن را تایید نمیکنم.
رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا این فراکسیون اولویتی درباره مباحث اقتصادی ندارد و تنها اولویت خود را به موضوع رفع حصر قرار داده، گفت: کمیته رفع حصر در ماههای ابتدای تشکیل مجلس دهم تشکیل شد چون از مطالبات اول مجلس بود که باید آن را پیگیری میکرد ولی اولویت اول ما موضوعات اقتصادی است. در همین رابطه هر هفته جلساتی با تعدادی از کارشناسان برجسته کشور داریم و دنبال راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی هستیم. کمیته ویژه اقتصادی هم تشکیل شده، همانطور که کمیته ویژه سیاسی را هم تشکیل دادیم تا بدانیم در شرایط سیاسی چه کمکی میتوان به دستاندرکاران امر کرد.
عارف درباره طرح مباحثی مبنی بر تعیین گزینهای برای جایگزینی او در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان، گفت: سازوکار شورای عالی به گونهای است که آن را میتوان دموکراتیکترین شورا نامید، این شورا دارای ۲۸ عضو حقوقی و ۱۵ عضو حقیقی است که در نهایت آنها برای تعیین رییس رایگیری میکنند. نمیتوان به اصلاحطلبان گزینهای را تحمیل کرد و از بیرون به آنها گفت که چه فردی رییس شورا شود، خود آنها تعیینکننده هستند.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان درباره اینکه گفته شده او برخی از اعضای شورای عالی را کنار گذاشته است، گفت: سازوکار ورود افراد حقیقی به شورای عالی به گونهای است که افراد آنها را معرفی کرده و در نهایت با رای اعضا آنها به ترکیب نهایی اضافه میشوند پس ممکن است یکسری از افراد اضافه شده و یکسری کم شوند، اینطور نیست که کسی بگوید باید فلان فرد از شورا رفته و فلان فرد اضافه شود، باید اجماع در مورد افراد بین اعضای شورا حاصل شود.
عارف در واکنش به سوال انتقادی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شیوه فراکسیون امید تنها حمایت بیچون و چرا از دولت بوده و انتقادی مطرح نمیکند، گفت: ما از آقای روحانی حمایت کردیم اما در عین حال معتقدیم که دولت باید پاسخگو باشد. حمایت ما از دولت برای پاسخگویی است و نه رودررویی با مردم است، ما در انتخابات برنامه داشتیم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتی حمایت کردیم که اصلاحطلب نیست ولی معتقدیم که باید برای انجام کار حمایت صورت گیرد تا انشاءالله کارآمدی افزایش پیدا کند.
وی درباره موضوع سوال از رییسجمهور و نظر فراکسیون امید، اظهار کرد: ما مخالف سوال از رییسجمهور نیستیم اما احساس میکنیم که پشت سوال از رییسجمهور انگیزه سیاسی قرار دارد، اگر انگیزه پاسخگویی و بیان مطالبات باشد از آن استقبال میکنیم. ما قداستی برای سوال از رییسجمهور قائل نیستیم و آن را حق مجلس میدانیم.
رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدام صداوسیما در پخش مستند بیراهه آن هم در شرایطی که کشور به وفاق و همدلی نیاز دارد، گفت: به نظرم این کار صداوسیما نهایت بیتدبیری بود. اگر اشکال قانونی و شرعی هم نداشته باشد باز هم بیتدبیری صورت گرفته است. این روال در گذشته هم وجود داشته است.
عارف با تاکید بر اینکه این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح خواهد شد، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی طرح اداره صداوسیما است که طبق اطلاعم در مراحل آخر بررسی در این کمیسیون میباشد. امیدواریم هر چه سریعتر این طرح در صحن علنی بررسی شود تا مشکلات در اداره صداوسیما به حداقل برسد.
وی درباره موضوع تشکیل پارلمان اصلاحات، گفت: ما با تشکیل پارلمان اصلاحات به دنبال جمع شدن اصلاحطلبان به دور هم هستیم تا افراد مختلف در این قالب جمع شوند.
عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لزوم اجماع سه فراکسیون سیاسی مجلس در موضوعات مهم کشور، گفت: ما تاکنون با آقایان تفاهم کردیم، آنها در جلسهای برای ما آیه قرآن خواندند اما در نهایت بر روی تفاهم خود نماندند، با این وجود ما آمادگی داریم در موضوعات مهم کشور با آقایان تفاهم، وحدت و انسجام داشته باشیم و حتی دستمان را دراز میکنیم.
وی در پاسخ مجدد یکی از خبرنگاران در مورد ورود فراکسیون امید به موضوع پرداخت رشوه به نمایندگان، گفت: آقای صادقی در حال پیگیری این موضوع هستند، اگر لازم باشد خود فراکسیون امید هم دنبال میکند.
رییس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون موافق مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بود، گفت: قبل از طرح این موضوع در مجلس بحثی مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شدیم این موضوع بیان شد که ممکن است به دلیل فضای ایجاد شده این لایحه رای نیاورد. نماینده دولت هم تقریبا موافق بود که به نحوی اقدام شود که نتیجه نهایی آن رای آوردن این لایحه شود از این رو اگر اقدامی منجر به تاخیر در بررسی این لایحه شود که نتیجه نهایی آن رایآوری باشد نیز موافق بود.
وی افزود: در همان روز ایرادات شورای نگهبان برای اصلاح معاهده پالرمو در مجلس مطرح شد که ۸۹ رای منفی آورد. تلقی این بود که ممکن است با این میزان رای منفی به اصلاحیه لایحه پالرمو، نمایندگان به CFT رای ندهند، به همین دلیل جمعبندی بر تعویق دو ماهه رایگیری این لایحه شد.
عارف در عین حال گفت: در همان زمان یکسری از اعضای فراکسیون اعلام کردند که این لایحه میتواند رای لازم را از مجلس کسب کند به همین دلیل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رای ندهیم. ما دیر به این جمعبندی رسیدیم یعنی اگر حتی پنج ثانیه بیشتر وقت داشتیم مسکوت ماندن این لایحه رای نمیآورد. به هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که میتوانیم تا آن زمان درباره CFT تصمیمگیری کنیم.