علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتوگو با ایسنا توضيح داد: متاسفانه در سال جاری نوسازی تاکسیهای فرسوده تقریبا متوقف شده است. در سه ماهه اول سال جاری باید حداقل ۲۵۰۰ خودرو نوسازی میشد، اما پس از پیگیریهای فراوان در طرح ملی نوسازی تاکسیهای فرسوده، عملا کمتر از 50 دستگاه خودرو نوسازی شده و وقتی با خودروسازان صحبت کنید توقف روند نوسازی را رد میکنند؛ چرا که تعداد محدودی پیش فاکتور صادر میکنند اما خودرویی تحویل نمیدهند.
قنادان با بیان اینکه همزمان با توقف روند نوسازی ناوگان، مسئله دیگر ما این است که بر اساس مصوبه هیات دولت تاکسیهای بالای 10 سال فرسوده میشوند، گفت: برای این دسته از تاکسیرانان خودرویی برای نوسازی وجود ندارد و از طرف دیگر جریمه هم میشوند. اما امسال با توجه به اینکه روند نوسازی از اواسط سال گذشته متوقف شده، موافقت معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را جلب کردیم تا تاکسی های بالای ده سال که میتوانند معاینه فنی دریافت كنند و از لحاظ شاخصهای مربوط به آلودگی هوا در شرایط قابل قبولی هستند، جریمه نشوند.
او افزود: همچنین رایزنی شده است تا برای تاکسیهای دارای عمر بالای ده سال که معاینه فنی دریافت میکنند تا زمانی که دولت و خودروساز به تعهداتشان عمل نکردهاند و صف نوسازی وجود دارد، فشاری برای تعویض خودرو ایجاد نکنیم و فعالیت رانندگان تاکسی دارای خودروی بالای ده سال که دارای معاینه فنی معتبر از مراکز تهران هستند، تا زمان نوسازی بلامانع و به اختیار خودشان باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران افزود: براساس آمار موجود حدود 10 هزار راننده تاکسی میتوانند از این امتیاز ویژه بهرهمند شوند.