همشهری آنلاین: معاون وزیر محیط زیست نیجریه گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی بسیار موفق عمل کرده و می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد.

به گزارش ایرنا، احمد محمود عثمان در حاشیه بازدید از طرح‌های بیابان‌زدایی آران و بیدگل در جمع خبرنگاران بیان کرد: دیدن طرح‌های بیابان‌زدایی در ایران لذت‌بخش و آموختنی بود که امید می‌رود بتوانیم از تجربه‌های جمهوری اسلامی در کشور نیجریه بهره بگیریم.

وی افزود: 11 ایالت شمال کشور نیجریه هم اکنون درگیر پدیده‌های بیابان‌زایی و گرد و غبار بوده و با مشکلاتی مانند فرسایش بادی و هجوم ریزگردها رو به رو هستند.

معاون وزیر محیط زیست نیجریه بیان کرد: 13 نفر از مدیران وزارتخانه به ایران آمدند تا در کنار دیدن طرح‌های بیابان‌زدایی، از تجربه حفاظت از شهرها و زیرساخت‌ها در این شرایط بهره‌مند شویم.

او با اشاره به نقش پررنگ مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در ایران اضافه کرد: همچنین شناسایی کانون‌های بحران و کاشت درختان نیازمند آب کم مانند تاغ با قدرت تاب‌آوری در برابر خشکسالی از جمله تجربه موفقی هستند که در کشور نیجریه از آنها بی‌بهره بودیم.

محمود عثمان ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان سازمان جنگل‌ها و محیط زیست ایران دانش فنی تولید نهال تاغ و روش تولید و تکثیر آن را در اختیار نیجریه قرار دهند تا بتوانیم از این تجربه موفق استفاده کنیم.

32 میلیون هکتار بیابان و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد که 300 هزار هکتار آن در استان اصفهان جای گرفته است.

شهرستان آران و بیدگل با مساحت 610 هزار هکتار، نزدیک به 278 هزار هکتار عرصه‌ بیابانی و 102 هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی دارد و با برخورداری از 100 هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت تاغ نزدیک به 35 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را داراست.

آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.