جلال ملکی در گفتوگو با ایسنا، در این رابطه مواردي را مطرح كرد كه گزيده آن بدين شرح است:
معمولا قطعی برق در یک ساعت رندی صورت میگیرد و در صورتی که شهروندان از زمان دقیق قطع برق یک منطقه خبر ندارد بهتر است در دقایق اولیه این ساعات دقت بیشتری داشته باشند و با احتیاط از آسانسور استفاده کنند.
شهروندان سعی کنند ساعتهایی را که اعلام میشود از منابع رسمی منتسب به اداره برق و رسانههای معتبر پیگیری کنند، قطعا به آنها کمک میکند تا با آگاهی نسبت به زمان قطع شدن برق فعالیتهای مختلف از جمله استفاده از آسانسور را انجام دهند تا خدایی نکرده در این مدت در آسانسور حبس نشوند.
هیات مدیره ساختمانها ساعات قطعی برق منطقه خود را در کنار آسانسور نصب کنند تا افراد هنگام استفاده از آسانسور به این ساعتها توجه کنند.
توصیه میشود که در جایی که تردد کمتر صورت میگیرد ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.
حتما به ظرفیت آسانسور هنگام سوار شدن توجه شود که اصولا در هر کدام از کابینها وزن استاندارد و تعداد افرادی که میتوانند سوار شوند نوشته شده است.
شرکتهایی پس از نصب آسانسور نحوه باز کردن در آسانسور در صورت گیر کردن را یاد میدهند اما ضرورت دارد اگر قرار است چنین کاری صورت بگیرد حتما نکات ایمنی برای جلوگیری از رخ دادن یک حادثه نیز به این افراد آموزش داده شود. به عنوان مثال یکی از مسائل مهم این است که اگر آسانسور گیر کرد حتما باید برق ساختمان قطع شود زیرا ممکن است اگر پس از باز کردن در و پیاده شدن بعضی افراد وزن آسانسور به حالت استاندارد خود برسد دوباره آسانسور وصل شود و شروع به حرکت کند و این اتفاق میتواند دوباره حادثه دیگری را رقم بزند.
بعضی از آسانسورها سیستمی دارند که وقتی به طبقهها نزدیک میشوند این امکان وجود دارد که آسانسور در خود آن طبقات توقف کند و این ویژگی است که باید در هنگام نصب آسانسور در ساختمانها از شرکتها خواسته شود تا آن را به آسانسور اضافه کنند.
از شرکتها بخواهيد کلید آسانسور را به افرادی در ساختمان بدهند.
از شركتها بخواهيد تنها به توضیح نحوه باز کردن در آسانسور توسط کلید بسنده نکنند و حتما توصیههای لازم و نکات ایمنی مربوط به این مسئله به این افراد آموزش داده شود.