همشهری‌آنلاین: سرپرست مجمع شهرداران آسیایی از ایجاد پایگاه‌های تبادل اطلاعات و تجارب برتر مدیریت شهری در آسیا خبر داد.

 دکتر گشتاسب مظفری، سرپرست مجمع شهرداران آسیایی با کالایانا ویپاتی پومی پراتس، سفیر تایلند در تهران دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی مجمع شهرداران آسیایی، در این دیدار که در راستای تقویت شبکه همکاری شهرهای آسیایی و با هدف ارتقا مناسبات و حضور و مشارکت فعال‏‌تر کلان‏شهرهای مهم تایلند در مجمع شهرداران آسیایی انجام شد، دکتر مظفری با اشاره به آرمان‌ها، اهداف، روند شکل گیری مجمع شهرداران آسیایی و ارائه گزارش مختصری از یک دهه فعالیت این مجمع، و خطاب به سفير تايلند افزود: از آنجا که کلان‏ شهر بانکوک یکی از اعضا فعال و تاثیرگذار مجمع است و سومین مجمع عمومی شهرداران آسیایی و همچنین یکی از نشست‌‏های هیات اجرایی این مجمع با موفقیت در این شهر برگزار شده ؛ از شما درخواست دارم ضمن تسهیل و مشارکت در توسعه روابط خوب و دوستانه میان تهران و بانکوک، با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود، زمینه را برای شناخت بیشتر و حضور فعال دیگر کلان‌شهرهای تایلند در مجمع شهرداران آسیایی فراهم کنید.

مظفری ادامه داد: بر اساس اولویت‌هایی که به تصویب مجمع عمومی این سازمان رسیده است، در حال حاضر برنامه‌ها و فعالیت‌های مجمع بر روی سه محور: شناخت و تحلیل چالش‌‏های مشترک شهرهای آسیایی، توسعه همکاری‌های شهر با شهر و نیز توسعه دموکراسی محلی و مشارکت شهروندان، در قالب سه کمیسیون متمرکز شده‌است.

حل چالش‌های مشترک شهرهای بزرگ آسیا از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات مفید این شهرها امکان‌پذیر است. چالش‌هایی از قبیل : مدیریت پسماند، مدیریت بحران، اشتغال نیروی جوان تحصیل کرده، ترافیک، مهاجرت، مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا. در کمیسیون مشارکت عمومی و حکومت های محلی در صدد ارتقای دموکراسی و افزایش مشارکت واقعی و موثر مردم در تصمیم گیری ها و تقویت دولت ها و سازمان های محلی مانند شهرداری ها هستیم.

در کمیسیون همکاری شهر با شهر تلاش داریم تا همکاری و کیفیت روابط دوجانبه بین شهرها را بالا ببریم.

او اضافه کرد: در این تشکل بین‌المللی تا کنون دو کمیته تخصصی نیز با موضوع "حمل و نقل عمومی و ترافیک در شهرهای آسیایی" و نیز "گردشگری شهری" با هدف گردآوری و هم‌رسانی تجربیات مفید شهرها و مقابله با چالش های مشترک در مسیر روان سازی ترافیک، توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی سبز، هوشمند، پایدار و کارآمد و نیز رونق گردشگری شهری ایجاد شده است.

سرپرست مجمع شهردارن اسیایی گفت: از آنجا که بسیاری از شهرهای آسیایی حضور کافی و موثری در فضای مجازی ندارند و فاقد پایگاه داده و وب سایت‌های معتبر و روزآمد هستند، در تلاش هستیم در این ارتباط از طریق ایجاد پایگاه‌های تخصصی اطلاعاتی و تبادل دانش و تجارب مدیریت شهری، شرایط و زمینه‌های همکاری بین‌المللی شهرهای آسیایی را تقویت کنیم.

در این دیدار سفیر تایلند نیز ضمن تشکر و اعلام حمایت از تلاش‌های دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی برای گسترش روابط میان شهرها و مدیران شهری در سطح قاره گفت: در راستای همگرایی و تقویت ارتباطات بین دو شهر، مهم‌ترین عامل ایجاد شناخت و تصویر ذهنی درست برای شهروندان دو شهر است.

او گفت: شهرهای تایلند دارای شهرهای خواهرخوانده نسبتا زیادی هستند و ما ارتباطات خوبی هم با شهرهای ایرانی از جمله تهران و بندر عباس داریم. البته برای موفقیت بیشتر لازم است این قبیل همکاری ها از قالب اداری، تشریفاتی و بوروکراتیک صرف خارج شده و به صورت عملیاتی به اجرا درآید. بسیاری از شهرهای ایران، قابلیت بالایی برای جذب گردشگر دارند. شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز و ... که من شیفته زیبایی و هنر آنها شده‌ام.

درپایان این دیدار، مظفری پیشنهاد داد تا همانند برخی دیگر از شهرهای آسیایی، نمادی از شهر بانکوک، پایتخت تایلند، نیز در محل دبیرخانه مجمع نصب و به نمایش گذاشته شود تا عاملی برای تقویت هویت آسیایی این تشکل گردد. همچنین او خواهان مساعدت سفارت تایلند برای حضور و فعالیت داوطلبانه نماینده ای از دانشجویان تایلندی شاغل به تحصیل در ایران، در محل دبیرخانه مجمع شد.

سفیر تایلند نیز ضمن استقبال از این پیشنهادها، برای دیدار از مقر دبیرخانه و کمک به تحقق اهداف مجمع شهرداران آسیایی اعلام آمادگی کرد.