این تغییر امروزه ضروری است، زیرا کسانی که میخواهند از مزایای سناریونگاری (برنامه ریزی بر پایه سناربو) در عرصه هنرهشتم بهره ببرند قبل از هر چیز باید بدانند و یاد بگیرند که چگونه می توان از این پتانسیل عظیم بالقوه و حتی بالفعل برای تغییر و توانمدسازی خود و روابط عمومی و در یک کلام، سعادتمندی جامعه استفاده کنند.
- برنامهريزي بر پايه سناريو چيست؟
برنامهريزي بر پايه سناريو روشي منظم و منضبط است که از آن براي کشف نيروهاي پيشران کليدي در متن تغييرات شتابان، پيچيدگيهاي فوق العاده و عدم قطعيت هاي متعدد استفاده مي شود. از طريق اين روش، رهبران و مديران با نگاه به رويدادهاي غير منتظره در آينده و درک عميق پيامدهاي احتمالي آنها، چندين داستان يا روايت متمايز درباره آينده هاي ممکن را کشف و "تعريف" مي کنند.
اين سناريوها ابزاري براي نظم بخشيدن به بينشها و استنباط هاي رهبران و مديران هستند. مقصود از تعريف سناريوها انتخاب فقط يک آينده مرجح و آرزوي به حقيقت پيوستن آن و يا پيدا کردن محتمل ترين آينده و سعي در تطبيق با آن نيست، بلکه قصد اصلي برنامه ريزي بر پايه سناريو، اتخاذ تصميم هايي استراتژيک است که براي "همه آينده هاي ممکن" به اندازه کافي خردمندانه و پابرجا باشند.
اگر هنگام تدوين سناريوها تفکر جدي صورت بگيرد، آنگاه اصلا مهم نيست که در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد، زيرا دولت، شرکت يا سازمان در مقابل "هر اتفاقي" آماده است و مي تواند بر مسير اتفاقات آينده تاثير گذار باشد. در برنامه ريزي برپايه سناريو تلاش مي شود بر اساس فهم دلالت هاي انتخابهاي امروز، راههاي اثرگذاري بر پيامدهاي آتي اين انتخابها در آينده کشف شوند.
- برنامهریزی سناریو در روابط عمومی
سناریوها در حوزه برنامهریزی روابط عمومی، مجموعهای از مفروضاتی هستند که شیوه هایی را که ممکن است در آینده تغییر و رشد کند، بررسی می کند. آنها ساختاری را برای پیش بینی نیازهای بالقوه و همچنین گزینه های احتمالی سیاست های آینده ارائه می دهند.
با تجزیه و تحلیل تغییرات و پيچيدگيهاي فوق العاده و عدم قطعيت هاي متعدد و درک عميق پيامدهاي احتمالي آنها، ذینفعان می توانند بهتر درک کنند که چگونه این نیروها به طور بالقوه بر مقیاس کلی توسعه در روابط عمومی و تثیت جایگاه حرفه ای آن در حوزه های مختلف سازمانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارد.
راههای بسیاری برای اجرای برنامه ریزی سناریو وجود دارد، اما چند عنصر کلیدی وجود دارد که باید در همه موارد در نظر گرفته شود:
• استفاده از سناریوها برای مقایسه و تحلیل تعاملات بین عوامل متعدد.
• تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از سناریوهای مختلف که می تواند بر آینده روابط عمومی تاثیر بگذارد.
• شناسایی استراتژیهای احتمالی که منجر به دستیابی به عناصر مورد نظر در شرایط آینده مورد بررسی قرار می گیرد.
• مشارکت شاغلان روابط عمومی در طول فرایند.
- محورهای اصلی کنفرانس
چه موضوعاتي مورد بررسي قرار مي گيرد؟
اين کنفرانس که با حضور سخنرانان کليدي انجام مي شود، به شرکت کنندگان اين فرصت را مي دهد تا از يک رويداد الهام بخش و تعاملي به منظور افزايش مهارت هاي خود استفاده کنند. دبيرخانه کنفرانس، فراخوان مقاله خود را مبني بر ارايه مقالات تحقيقي و علمي در موضوعات و محورهاي زير اعلام مي نمايد:
- سناریونگاری به مثابه ابزار آیندهاندیشی؛ مفاهيم و موضوعات کلیدی
- روابط عمومی و برنامه ریزی بر پایه سناریو
- انواع، ویژگیها و کاربردهای برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومی
- سناریونویسی و مدیریت استراتژیک در روابط عمومی
- روشهای جدید با استفاده از سناریوها و شبیه سازیها؛ جایگاه و نقش روابط عمومی
- آموزش در روابط عمومی: سناریوها، معیارها، منابع، خلاقیت و نوآوری
- مدیرت بحران؛ برنامه ریزی سناریو - حفاظت از سازمان در برابر یک جهان نامشخص
- سناریونگاری در روابط عمومی: انقلاب اطلاعاتی، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی
- اهداف و نتایج کوتاه مدت (OKR) در سناریونگاری با تاکید بر روابط عمومی
- رابطه محتوا (پیام) با سناریونگاری در روابط عمومی
- رویکرد برنامه ریزی سناریو و راهنمایی های عملی برای آینده روابط عمومی
- نمونه های موردی؛ سناریونگاری در روابط عمومی
برنامه هاي کنفرانس چيست؟
برنامه دو روزه کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران بشرح زير مي باشد:
ـ ارائه سخنراني هاي کليدي
- برگزاری کارگاههای آموزشی
ـ برنامه هاي رقابتي
ـ انتشار کتاب و لوح فشرده مجموعه مقالات کنفرانس
ـ انتشار ويژه نامه کنفرانس
ـ ارايه گواهي نامه معتبر شرکت در کنفرانس و گواهي مهارت حرفه اي
شرکت در اين دوره ها که با مطالعات موردي و نمونه هايي از ايران و جهان همراه است شاغلان روابط عمومي را قادر مي سازد که بتوانند:
1. بهترين روش ها را به اشتراک بگذارند.
2. تفکر مديريتي شرکت کنندگان را به چالش بکشند.
3. به اهداف و مقاصد سازمان/ شرکت دست يابند.
فراخوان ثبت نام
موسسه کارگزار روابط عمومی در نظر دارد در مهرماه 1397، پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران را برگزار نماید. محل برگزاری کنفرانس، تهران خواهد بود و برنامه های علمی و اجرایی کنفرانس بوسیله کمیته علمی، مدیران و مجموعه ای از کارشناسان روابط عمومی پشتیبانی خواهد شد.
به منظور برنامه ریزی بهینه جهت برگزاری کنفرانس، علاقه مندان جهت حضور نسبت به ثبت نام خود در مهلت تعیین شده اقدام فرمایند.
منتظر حضور گرم شما در این کنفرانس هستیم.
فراخوان حضور در شانزدهمین جشنواره ملی روابط عمومي ايران
مطابق سنت 15 ساله، موسسه کارگزار روابط عمومی، جوایز ارزشمند خود را به برندگان در سال 1397 اعطا می کند. در این جایزه سازمانها، شرکتها و افراد باید برای دریافت جایزه نامزد شده و فعالیتهای برجسته خودشان را در چارچوب مقررات اعلام شده تنظیم و ارسال کنند.
تاریخ های مهم
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 15 شهریور 1397
آخرین مهلت ثبت نام نهایی: 15 شهریور 1397
آخرین مهلت شرکت در شانزدهمین جشنواره ملی روابط عمومي ايران: 15 شهریور 1397
روز برگزاری کنفرانس: 15 مهر 1397
برای کسب اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنیم؟
علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در بخش جشنواره و دریافت کاربرگ های ثبت نام و دیگر اطلاعات موردنیاز به نشانی اینترنتی زیر ذیل مراجعه کنند:
تلفنهای دبیرخانه کنفرانس: 77 ـ 88617576- 88216277 دورنگار: 88602308 صندوق پیامک: 30007153
وب سایت: www.irancpr.ir / www.shara.ir
پست الکترونیک: argozar80@yahoo.com / info@iranpr.org