به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست فراکسیون شفافسازی و سالمسازی اقتصاد و انضباط مالی، که با هدف بررسی پیامدها و راهکارهای مبارزه با فساد برگزار شد، اظهار داشت: باید مبارزه با فساد، همهجانبه باشد و به تمام بخشها توجه شود.
وی گفت: از گزارش کامل و مناسب مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی تشکر میکنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مبارزه با فساد باید از رویکرد علمی استفاده شود. باید در این راستا اولویتبندی لحاظ شود، نباید بحثهای مبارزه با فساد اقتصادی تبدیل به دستاویزهای سیاسی و تبلیغاتی شود بنابراین باید توجه کرد که جار زدن در این مسائل خاصیتی ندارد.
لاریجانی، گفت: نمایندگان باید به صحبتهایشان توجه داشته باشند و از اینکه مطالب سست به رسانهها بگویند، پرهیز کنند تا مجبور به عذرخواهی نشوند، بنابراین مطالب باید متقن باشد چرا که وقتی درباره مبارزه با فساد اقتصادی حرف میزنیم باید به فلسفه موضوع توجه شود و در این راستا کارآمدی حکومت و جلوگیری از ظلم مدنظر باشد.
وی ادامه داد: فساد باعث فشار بیشتر به طبقههای پایین جامعه از لحاظ درآمدی مانند کارگران میشود، اما باید دقت کرد گاهی نوع برخورد با فساد کارآمدی حکومت را کاهش میدهد چرا که امکان دارد برخورد غیرعلمی و تبلیغاتی در حل مسئله موثر نباشد.
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر لزوم مبارزه همه جانبه با فساد، گفت: باید توجه کرد، فساد میتواند در بخشهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی باشد و نمیتوان فساد اقتصادی را حل کرد در حالی که به سایر شئون توجه نشده است؛ بنابراین باید به تقویت زیرساختهای فرهنگی توجه شود تا بازده کار ارتقاء یابد.
لاریجانی، ادامه داد: ریشهیابی فساد بسیار مهم است، فساد سیاسی نیز کمتر از فساد اقتصادی نیست، اگر مسئولی اقدام به دروغگویی و تهمت زدن میکند نباید در حکومت حضور یابد، بنابراین باید با دروغگویی به صورت جدی برخورد شود چرا که موضوع سادهای نیست، البته ممکن است یک شخص تلقی اشتباه کند؛ اما اینکه شخصی با صراحت دروغ بگوید فساد کوچکی را انجام نداده، بنابراین باید با فساد مبارزه همه جانبه شود چرا که غیر از این جواب نمیدهد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: نمایندگان مجلس مقدار زیادی از وظایف خود را انجام دادند و چند قانون علیه مبارزه با فساد تصویب شده که باید اجرای قوانین پیگیری شود. قوانین مرتبط با شفافسازی اقتصادی و مبارزه با فساد یکی از نمونههای قوانین مذکور است، همان طور که از همکاران نماینده مجلس مطرح کردند در حال حاضر نیز روی سایت حقوق و مزایای نمایندگان مجلس مشخص شده است و دیگر جنبه پنهانی وجود ندارد.
وی افزود: تهمتها و تخریبهای زیادی بیان میشود، به طور مثال گفته میشود یک شخص ۴۰ میلیارد تومان پول دارد، بنده نمیشناسم و این موضوعات را باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری کند؛ اما در این قضایا نباید افراط شود.
وی ادامه داد: حجیم بودن دولت مانع کارکرد صحیح شده به نحوی که یک سرمایهگذار برای سرمایهگذاری باید به طور مثال به ۱۰ سازمان مراجعه کند. در هر صورت لازم نیست که سرمایهگذار کفش آهنین به پا کند چرا که در حال حاضر قانون پنجره واحد تجارت وجود دارد؛ اما اینکه چرا اجرایی نمیشود باید پیگیری شود تا مانع فساد و بحث رشوه شود.
لاریجانی اضافه کرد: رفتار ساختار حکومتی در دولت قدری قدیمی است بنابراین باید آموزشهای لازم ارائه شود و بحث دولت الکترونیک به سرانجام برسد چرا که میتواند حدود ۵۰ درصد فسادها را از بین ببرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخشنامهها و دستورالعملهای زاید در انجام کار ممانعت ایجاد میکند در حوزه سرمایهگذاری پولی و بانکی باید کارها با اولویت انجام شود و اینکه قانونگذاری مستند به آئیننامه شود کار درستی نیست؛ بنابراین نکات مهم در قانون لحاظ شود.
وی افزود: در عالم خلاء زندگی نمیکنیم، بنابراین باید شرایط کشور مورد رسیدگی قرار بگیرد، مقداری از مشکلات مربوط به تصمیمات درونی است و مقداری دیگر از مسائل مربوط به کارشکنیهای دشمنان است حتی برخی از سرویسهای اطلاعاتی دشمنان لعاب کار را چیز دیگری قرار دادهاند؛ اما در اصل مطلب روی تخریب فضای اقتصادی کار میکنند و به دلیل اینکه میدانند تلاطم در بازار ارز و طلا به اقتصاد کشور ضربه وارد میکند روی این بخش بیشتر تمرکز کردهاند.
رئیس مجلس افزود: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده سرویسهای اطلاعاتی دشمن با پوششهای دیگر به دنبال این هستند که به اقتصاد آسیب وارد کنند در هر صورت ساماندهی وضعیت بازار ارز بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نباید در اداره کشور بین سیستم میکرو و ماکرو خلط کرد؛ بنابراین اداره یک روستا با یک کشور ۸۰ ميليون نفری تفاوت دارد و باید از علم اقتصاد در این راستا استفاده کرد، لزوما با افزایش نظارتها نمیتوان مشکلات را حل کرد، بنابراین باید کارها روانتر انجام شود و ظرف روزهای آینده باید سیاستهای جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاستهای دستوری به کار گرفته شود.
لاریجانی تصریح کرد: به نظر بنده مجلس در قانون برنامه قیمت ارز را براساس سیاست شناور مدیریت شده مورد توجه قرار داده اینکه به خاطر شرایط اضطرار توقف بلاوجهی ایجاد شد، تصمیم نادرستی بود و باید اصلاح شود.
رئیس مجلس افزود: براساس تدابیر انجام شده، مایحتاج موردنیاز مردم کشور، اعم از دارو و نیازهای بخش بهداشت و درمان با ارز دولتی تامین میشود و مابقی نیازهای ارزی باید براساس ساز و روالهای طبیعی اقتصاد سامان یابد. در شورای هماهنگی سه قوه نیز مسائل را پیگیری میکنم.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی همه راهها را طی کرد تا فشار اقتصادی ناشی از توطئهای آمریکا به مردم وارد نشود حتی در خصوص مسئله هستهای با آمریکاییها مذاکره انجام شد؛ اما با توجه به تحولات آمریکا، این کشور از برجام خارج شد؛ البته آمریکاییها هیچ تعهدی به توافقات بینالمللی مانند توجه به توافقنامه آب و هوا ندارد.
وی ادامه داد: مذاکره با اروپاییها در حال انجام است و این موضوع را رد نکردیم تا فشاری به مردم وارد نشود؛ اما اینکه چقدر موضوع پیش برود، نمیتوانم در این زمینه دقیق چیزی بیان کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه آمریکاییها اصطلاحا زدند زیر میز توافقات انجام شده، ایران حق داشت که از حقوق خود استفاده کند؛ اما برای اینکه به مردم فشار وارد نشود مذاکره با اروپاییها همچنان در حال انجام است.
وی ادامه داد: دشمنان درصدد هستند تا در فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی ممانعت ایجاد کنند و در این راستا یک لشگر چریک کت و شلواری به راه انداختند تا فشار به ایران وارد کنند.
لاریجانی تصریح کرد: دوره فعلی باید سپری شود، ممکن است فشارهای بیرونی در سطح بینالمللی توسط آمریکاییها و برخی کشورهای منطقه افزایش یابد؛ اما باید این فشارها تبدیل به فرصت شود و ظرفیتهای بالقوه بالفعل شوند در این شرایط حتی میتوان صادرات را افزایش داد چرا که ایران با ۱۵ کشور همسایه است اما نباید فراموش کرد سیاستهای ارزی اشتباه میتواند حتی مانع صادرات شود.