مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توضیحاتی را در واکنش به مصاحبه دکتر بهزاد سلطانی با روزنامه همشهری در تاریخ 28/9/86، ارائه کرده‌است.

روزنامه همشهری از طرح نظرات همه کارشناسان و مسئولان در باب تهیه نقشه جامع  علمی کشور استقبال می‌کند.

آقای دکتر سلطانی در مصاحبه مورخ 28/9/86 با روزنامه محترم همشهری اعلام داشته‌اند که پیش‌نویس نقشه جامع علمی کشور در این مرکز تهیه شده است که این موضوع کاملاً تکذیب می‌شود.

در مصاحبه اخیر‌الذکر، ایشان انتقاد کرده‌اند که «تیم جدیدی تهیه نقشه جامع علمی کشور را به‌عهده گرفته که توجهی به پیش‌نویس قبلی ندارد و فقط از آن استفاده تبلیغاتی می‌کند!»

لازم به توضیح است که تا ابتدای سال  86 هیچ‌گاه مسئولیت تدوین نقشه جامع علمی کشور به‌صورت رسمی به تیم یا نهادی سپرده نشده بود که در سال  86 تیم جدیدی عهده‌دار آن شود.

هیچ‌گاه مسئولیت تدوین این نقشه به صورت رسمی به عهده مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گذاشته نشده و مجموعه فعالیت‌هایی که  در این مرکز با همکاری سایر نهادها و مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها انجام شده و می‌شود تنها بر مبنای مأموریت‌های این مرکز و در راستای همکاری و کمک به نهادهای سیاستگذار بوده است.

از ابتدای سال  86 نیز تدوین نقشه جامع علمی کشور به‌صورت رسمی در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و در این شورا نیز کمیسیون نقشه جامع علمی کشور این امر مهم و خطیر را پیگیری و مدیریت می‌کند.

واضح است که شأن شورایعالی انقلاب فرهنگی اجل از آن است که از فعالیت‌های سایر سازمان ها استفاده تبلیغاتی کند.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان یک نهاد سیاست‌پژوه و سیاست‌ساز تنها انتظاری که از نهادهای سیاستگذار و قانونگذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

استفاده مناسب از نتایج مطالعات و پیشنهادات ارائه شده توسط این مرکز است و انتظار  نمی‌رود که تمامی پیشنهادات این مرکز پژوهشی عیناًٌ توسط سیاستگذاران به قانون تبدیل شود.

در حال حاضر این مرکز  نتایج تمامی فعالیت‌های خود در زمینه نقشه جامع علمی کشور را در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است و امیدوار است که از آنها به بهترین وجه در تدوین نقشه جامع علمی کشور استفاده شود.

در همین مصاحبه آقای دکتر سلطانی اعلام کرده‌اند که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در مرداد 85 «سند توسعه علمی به نقشه جامع علمی کشور تغییر نام داد.»

ضمن تکذیب این خبر از ایشان به عنوان یک همکار ارزشمند استدعا می‌شود که با خلط مباحث و بیان این‌گونه جملات در مصاحبه‌های خود، به‌صورت خواسته یا ناخواسته موجبات انحراف اذهان عمومی از روند تدوین نقشه جامع علمی کشور را فراهم نیاورند.

دراین‌باره لازم است توضیح دهیم که مسئولیت «تدوین پیش‌نویس سند توسعه علمی کشور» در سال 85 از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مرکز واگذار شد که نتایج آن در تابستان 86 به وزارت متبوع ارائه گردید. این سند هیچ‌گاه به نقشه جامع علمی کشور تغییر نام نداده است.

در کنار این طرح مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر نیز در محور تبیین مفهوم، ابعاد، ساختار، مراحل و اجزای نقشه جامع علمی کشور در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام شده است و یکی از آنها تهیه RFPهای 15 گانه اجزای پیشنهادی نقشه بوده است که نتایج آن برای بهره‌برداری مناسب به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

آقای دکتر سلطانی به عنوان یک فرد علاقه‌مند به موضوع و یکی از مسئولین وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انجام طرح‌های ذکر شده در بند 5 و با همراهی همکارانی از دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی نقش ارزشمندی داشته‌اند که  بدین‌وسیله از تمامی زحمات ایشان قدردانی می‌شود.

اما اکیداً توصیه می‌شود که این همکاران شأن خود را از نقد مشفقانه و ارائه راهبرد عالمانه به اطلاع‌رسانی‌های نادرست و غیر دقیق و سخنگویی غیر مجاز از طرف سایر نهادها، تنزل ندهند.