هادی زبده، شهردار منطقه 16 در نشست خبری با بیان اینکه مساحت منطقه 16، 1650 هکتار است، گفت: این شهرداری شش ناحیه و 9 محله دارد و 280 هزار نفر در این منطقه زندگی میکنند.
ایستگاه مرکزی راهآهن واقع در منطقه 16، 175 هکتار است که خدمات ارزندهای را به مردم ارائه میکند و تنها مسیر ریل مشهد به تهران که از مرکز منطقه عبور میکند، 35 متر عرض ریل است و بر اساس قانون حفاظت و ایمنی راهها نیز، 30 متر حریم برای این خطوط در نظر گرفته شدهاست.
هادي زبده گفت: اخیرا راه آهن اعلام کرده که این 30 متر برای ایجاد زیرساختهای دیگر غیر از خیابانسازی بوده و ما در شهرداری با بخشی از تملکاتی روبهرو هستیم که برای آنها پول دادهایم اما نباید خیابان ساخت و باید اقدامهاي زیرساختی در آن انجام شود.
او افزود: این خلاء قانونی را یا میبایست با طی مراحل قانونی حل کرد و یا میتوان از طریق استفساریه این مشکل را مرتفع کرد اما واقعیت این است که شرایط حاکم بر این منطقه محلی را برای بروز آسیبهای اجتماعی ایجاد کرده و ما باید هر چه سریعتر این مشکل را مرتفع کنیم.
زبده در مورد انتقال خطوط راهآهن به زیر زمین نیز گفت: این اقدام در مرحله کار کارشناسی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، هادي زبده افزود: محلات ریشهداری از جمله نازی آباد، جوادیه، خزانه و ... در این منطقه است که بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و ... کودکی خود را در این منطقه گذرانده و نسبت به این محلات عرق دارند.به دنبال آن هستیم که با استفاده از سرمایه منابع انسانی نسبت به بازیابی هویت محلات منطقه 16 اقدام کنیم.
زبده با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که در منطقه 16 پاتوقهای محلهای ایجاد کنیم، تصریح کرد: مثلا از بازیگرانی که در این مناطق بودند همچون اکبر عبدی، پرویز پرستویی و ... درخواست میکنیم که حداقل ماهی یکبار در این جلسات و پاتوقها شرکت کنند تا هویت محلات احیاء شود.
او در مورد بهداشت مغازههای جگرفروشی در میدان بهمن با بیان اینکه وضعیت و شرایط بهداشتی این مغازهها نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است، گفت: شرایط بهداشتی فعلی این مغازهها اصلا قابل قیاس با گذشته نیست و سعی شده است که طی سالهای متمادی با روشهای خاص شرایط بهداشتی این مغازهها افزایش یابد؛ اما دقت داشته باشید که متولی این بخش وزارت بهداشت است و شهرداری تهران نیز در بهبود وضعیت اثرگذار بوده است.
زبده در مورد مشکل ترافیکی میدان بهمن نیز گفت: طرح جامعی برای بوستان ولایت در نظر گرفته شده و قرار شده بود که رمپ و لوپهایی در این منطقه ساخته شود تا ترافیک میدان بهمن هدایت شود.اما حالا در مدیریت جدید طرح پارک ولایت منتفی شده و اقدامات ترافیکی که قرار بود در میدان بهمن اجرا شود نیز تحت الشعاع قرار گرفته است و ما به دنبال آن هستیم که برای حل ترافیک این منطقه یک پل از جنوب بزرگراه تندگویان به سمت نواب احداث کنیم که امیدواریم با اجرای این پل حدود 30 درصد ترافیک حل شود.
شهردار منطقه 16 در مورد کابلهای فشار قوی نیز با بیان اینکه سالهاست این کابلهای فشار قوی در منطقه وجود دارد و حدود 40 هکتار از فضای منطقه 16 را بلااستفاده کرده است، گفت: وجود این کابلهای فشار قوی مشکلاتی را ایجاد کرده، به گونهای که حتی نمیتوانیم مبلمان شهری و ... را انجام دهیم و در حال رایزنی هستیم که این مشکل را نیز برطرف کنیم.
زبده در مورد کمبود کلانتری در منطقه 16 نیز تصريح كرد: شهرداری تهران آماده است زمین مورد نیاز برای ساخت کلانتری را در اختیار قرار دهد. ما آماده هستیم در محله مورد درخواست، زمین برای ساخت کلانتری اختصاص دهیم.
او گفت: اقدامهاي انجام شده در محله هرندی سبب شده است که شاهد سرریز معتادان متجاهر به این منطقه شویم.مکانهایی در منطقه 16 وجود دارد که معتادان متجاهر که تعداد آنها نیز روز به روز در حال افزایش است، زیاد شده و حالا موجب نگرانی ما شده و به دنبال حل این مسئله هستیم.
زبده در مورد فعالیت صنایع آلاینده در این منطقه نیز گفت: آلایندگی صنایع به دلیل تعطیلی کارخانهها به مانند گذشته نیست اما در حال حاضر با املاک درشت مقیاسی مواجه هستیم که مالکان آنها را رها کردهاند و در حال مذاکره با مالکان هستیم تا این فضاهای بیدفاع شهری را در چارچوب ضوابط و مقررات احیاء کنند مثلا زمین کارخانه چیتسازی 750 هزار متر است که با مالک آن که یک شخص حقیقی است مذاکره داشتیم تا این کارخانه به مدار برگردد و از آنجایی که مالک در صنعت خودرو فعال است اعلام آمادگی کردیم که با حضور سرمایهگذاران مختلف زمین این کارخانه احیاء شود.
او در مورد املاک رها شده گفت: این املاک یک پتانسیل هستند و امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی را در آینده در مورد احیاء این زمینهای رها شده به مردم بدهیم.
زبده همچنين افزود: پروژه طبقاتیشدن پل بعثت منتفی شده است.
شهردار منطقه 16 در ادامه در خصوص انتقال ترمینال جنوب گفت: بحث انتقال ترمینال جنوب به بیرون محدوده شهری در گذشته مطرح بوده است اما حالا با توجه به اینکه ایستگاه راهآهن و ترمینال اتوبوسرانی نزدیک به هم در داخل منطقه 16 هستم در نظر داریم که ترمینال را به بخش فضای باز راه آهن منتقل کنیم که البته این مسئله یک پیشنهاد خام است و باید بررسیهای لازم و کارشناسی انجام شود.