همشهری آنلاین: هم زمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و نهمین نمایشگاه صنایع دستی ایران، رویداد ملی شتاب دهی در شبکه‌سازی صنایع دستی و سوغات مشهدبرگزار می‌‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی محمدمطیع با اعلام این خبر افزود: خريد، يكي از دلچسب ترین امور حین سفر می‌‌باشد و بالاخص خرید سوغات جزو فرهنگ اصیل ما ایرانیان می‌‌باشد، در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که مراكز خريد متعددی در گوشه و كنار شهر مشهد سر برآورده و هر يك به نوبه ي خود جايگاهي را در گردشگري خريد در اين كلانشهر به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سطح خدماتی که در بازارهای سوغات مشهد به گردشگران ارائه می‌‌گردد به علت خرده مالکی بودن و مسائل دیگر، بسیار پایین بوده و حقوق ابتدایی گردشگران در این بازارها تامین نمی شود. مطیع با بیان این که عمده سوغاتی های اصیل و صنایع دستی ایرانی توسط چین و سایر کشورها شبیه سازی شده و کالاها تقلبی در این بازارها به وفور پیدا می‌‌شود تاکید کرد: تولید کنندگان سوغات اعم از خوراکی‌‌‌ها و صنایع دستی به علت کوچک بودن توانایی کنترل بازار و ارائه خدمات مناسب را ندارند.

عمده تولید کنندگان، فروشندگان و سایر کسب و کارهای فعال در حوزه سوغات، کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده و به ‌صورت انفرادی قادر نیستند فرصت‌های بازار را بدست آورند.

وی ادامه داد: این‌کار مستلزم تولید انبوه، استانداردهای همگن و تداوم در عرضه است، به همین ترتیب چنین شرکت‌هایی از لحاظ دستیابی به صرفه‌های ناشی از مقیاس در زمینه بازاریابی، خرید تجهیزات، موادخام، اعتبارمالی و همچنین دریافت خدمات مشاوره دچار مشکل می‌شوند.

وی درباره تاریخچه نقش شبکه سازی اظهار کرد: شبکه های کسب و کار، بهترین مدلی هست که نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کارهای دنیا بخصوص در اقتصاد چین، هند و آمریکا داشته است.

مطیع ادامه داد: کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط وقتی به جای رقابت با یکدیگر، در کنار هم قرار گرفتند، موفق شدند علاوه بر بازار داخلی، بسیاری از بازارهای خارجی را بدست بیاورند.

وی گفت : جریان روز افزون دانش و اطلاعات باعث شده کسب و کارها به شدت تخصصی شوند و هیچ تولید کننده ای به تنهایی نتواند هم کالای با کیفیت تولید کند و هم در بسته بندی، چاپ، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات، صادرات، تحقیقات بازار، طراحی محصول، برگزاری رویدادهای قوی و ... تخصص داشته باشد. اما شبکه های سازمانی قادر هستند این توانمندی‌‌‌ها را بین سازمان‌‌‌ها به اشتراک بگذارند و شبکه هایی توانمند که می‌‌توانند در اقتصاد وزنه موثری باشند را به وجود بیاورند.

مطیع تصریح کرد: رقابت از کسب و کارها به سمت شبکه ای از کسب و کارها منتقل شده است. به جای کسب و کارها، شبکه های کسب و کار با همدیگر رقابت می‌‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امروزه برای شکل دهی به شبکه های کسب و کار، تکنیک‌‌‌ها و تکنولوژی های زیادی در دنیا ابداع شده است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در عصر شتاب تغییرات، محصولات، تکنولوژی‌‌‌ها و راهکارها به سرعت کهنه می‌‌شوند و در صورتیکه خواهان کسب مزیت رقابتی پایدار هستیم باید همیشه در حال نوآوری بوده و بقای سازمان را تضمین کنیم.

مطیع ادامه داد: نوآوری باعث برتری رقابتی، کاهش هزینه ها، افزایش فروش و استفاده از فرصت‌‌‌ها می‌‌شود، همچنین نوآوری باعث افزایش نوآوری می‌‌شود و شرکت های چابک تر همیشه نوآورتر خواهند بود.

وی یادآور شد : امروزه نوآوری بسته جای خود را به نوآوری باز داده است، دوره نوآوری نیز کوتاهتر شده و ما نیازمند شتابدهی در سازمان‌‌‌ها هستیم.
وی گفت: در نوآوری باز جریان دانش از داخل و بیرون سازمان نشات می‌‌گیرد و از شرکت‌‌‌ها می‌‌خواهد که در کسب و کار خود از ایده‌‌‌ها و فناوری های بیرونی بهره بیشتری برده و از ایده های بی استفاده دیگر شرکت‌‌‌ها بهره مند شوند.

مطیح تصریح کرد: برای تحقق این امر شرکت‌‌‌ها باید مدل کسب و کار خود را باز کنند تا ایده‌‌‌ها و فناوری های بیرونی (بخصوص دانش ضمنی) به سادگی در آن جریان یابد و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.

وی ادامه داد: نوآوری باز علاوه بر کاهش هزینه نوآوری آن را سریعتر به بازار رسانده و ریسک های نوآوری را با سایر شرکای کسب و کار نوآوری باز، تقسیم می‌‌کند، با استفاده از آن سازمان‌‌‌ها بهتر می‌‌توانند با تغییرات و دگرگونی های بازار سازگار و با جذب ایده‌‌‌ها و فناوری های نو، در بازارهای به شدت رقابتی و پویا، باقی بمانند.

وی یادآور شد: به همین منظور دبیرخانه رویداد شتابدهی به شبکه سازی صنایع دستی با همکاری همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اقدام به برگزاری اجلاسی جهت شکل دهی به شبکه های کسب و کار در حوزه سوغات کرد تا با استفاده از آخرین تکنولوژی های و دستاوردهای دنیا در این حوزه و با هدف بهره برداری از فرصت بی نظیر گردشگری خرید در مشهد، شبکه های مرتبط با سوغات را شکل دهد.