سیادت موسوی،مشاور معاون حمل و نقل شهرداری در گفتوگو با ایسنا، با اعلام خبر نهایی شدن مطالعات دستورالعمل TOD شهری، اظهار کرد: از چند سال پیش بحث TOD یا همان طرح " توسعه شهری" مبتنی بر حمل و نقل عمومی در محافل دانشگاهی و حرفهای کشور به صورت کم و بیش مطرح شده است و با این طرح، یک سیاست جدید در دنیا ایجاد شده که محصول جمعبندی اشتباههای گذشته است و حالا به راه حلی مبتنی بر توسعه شهری رسیدهاند.
او با بیان اینکه خوشبختانه بعد از یک سال و نیم فعالیت با نظر مثبت وزیر راه این تحول یعنی تصویب کلیات طرح TOD که پیش از این صرفا در فضای آکادمیک کشور بود به عنوان یک طرح تصویب شد، گفت: با تصویب کلیات این طرح که راهنمای ملی توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی است، توسعه لجام گسیخته خودروها متوقف می شود. چرا که معتقدیم تنها راه برون رفت بحران موجود شهری یعنی آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است و این کلیات میتواند ما را در توسعه هر چه بهتر حمل و نقل عمومی کمک کند.
سيادت موسوي با بیان اینکه دو عامل آشفتگی شهر با اجرا درست این مصوبه قابل حل است، گفت: دو عامل اصلی در طرح TOD وجود دارد که یکی از آنها برنامهریزی برای حمل و نقل و دیگری توسعه شهری است که اگر این دو عامل در برنامهریزیها به صورت مشترک دیده شوند دیگر شاهد آن نخواهیم بود که شهری مانند تهران بدقواره توسعه یابد و توسعه آن قطعا مبتنی بر حمل و نقل عمومی خواهد بود.
به گفته موسوي، در شهرهای مختلف کشور در دهههای اخیر طرح "شهرسازی " یا همان طرح "جامع و تفصیلی" و همچنین طرح "حمل و نقلی" جدا از یکدیگر تهیه میشدند؛ این در حالی است که این دو عامل یعنی توسعه شهر و حمل و نقل باید با هم اتفاق بیافتد و این دو، دو روی یک سکه هستند.
او با بیان این که از دهه هفتاد بحث انسانمحوری شهرها مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: از گذشتههای دور در توسعه شهری کشورمان بحث توسعهمحور و انسانمحوری مورد غفلت قرار گرفته است، اما حالا زمان آن فرا رسیده است که با قرار دادن مقیاسهای انسانی شهر را برای انسانها با استفاده از دوچرخه و ... آماده کنیم تا امنیت و تعامل در رفتوآمدها شکل بگیرد.
سیادت موسوی افزود: رویکرد خودرو محوری در دنیا به خصوص آمریکای شمالی در پنج دهه اخیر گسترش و توسعه زیادی یافته است و در کشور ما نیز خواسته یا ناخواسته به این سمت پیش رفته ایم. تفکر خودرو محوری سبب میشود که مدام شاهد احداث پل ، اتوبان دو طبقه ،تونل و ... باشیم. در حالی که پیروی کورکورانه از الگوهای توسعه خودرو محور آمریکای شمالی در کشور ما پاسخگو نیست.
او با بیان این که زمان آن فرا رسیده است تا مقیاسها را بر اساس انسان و متناسب با هر نیاز محدوده شهری ایجاد کنیم، افزود: توسعه مراکز پر جاذبه شهری حتی باید بر اساس وجود گونههای مختلف حمل و نقلی و به صورت هوشمندانه و خلاقانه باشد نه این که در هر کجای شهر مراکز پر جاذب سفر ایجاد شود و TOD کمک میکند که چیدمان هوشمندانه و خلاقانه کاربریها را متناسب با جذابیت سفرها ایجاد کنیم.
مشاور معاون حمل ونقل شهرداری تهران در حوزه مطالعات، افزود: بر اساس این الگو بهتر است که ایجاد مراکز پر جاذب سفر در ایستگاههای همگانی و متناسب با توسعه رویکرد حمل و نقل همگانی باشد.