گروه بین‌الملل: شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی در تایوان حاکی است حزب کومینتانگ– حزب مخالف دولت- توانسته است با کسب بیش از 81 کرسی از 113 کرسی، اکثریت را در مجلس قانون‌گذاری این کشور به‌دست آورد.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، حزب کومینتانگ توانسته است 2/51 درصد آرا را به خود اختصاص دهد؛ در حالی‌که حزب حاکم موسوم به حزب پیشرفت دمکراتیک، تنها 9/36 درصد آرا را کسب کرده است.

هونگ چی چان، عضو حزب حاکم که 6 دوره در پارلمان حضور داشته است درباره نتیجه این انتخابات به بلومبرگ گفت: این شکست، عقب گردی بزرگ برای حزب پیشرفت دمکراتیک محسوب می‌شود.

این انتخابات از آنجا اهمیت می‌یابد که نتیجه آن می‌تواند تأثیرات بسیاری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری جزیره - ماه مارس- داشته باشد.

بر اساس یک نظر سنجی ماینگ جئو ملی‌گرا و رهبر حزب مخالف، در انتخابات ریاست‌جمهوری 22 مارس بر فرانک هسیه- رهبر حزب حاکم- غلبه خواهد کرد.

میزان محبوبیت هسیه و حزب پیشرفت دمکراتیک در تایوان به‌دلیل اصرار وی بر استقلال جزیره از چین و همچنین شایعات موجود درخصوص فساد مالی و اخلاقی خانواده وی به شدت کاهش یافته‌است.

نکته قابل تامل دیگر و آنچه پیروزی کومینتانگ را در این انتخابات بسیار مهم جلوه می‌دهد، گرایش این حزب به چین است که به شدت از سوی حزب مخالف نفی می‌شود.

آنچه از نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر می‌آمد، تمرکز بیشتر مردم به امور داخلی و اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور است و نه موضوع استقلال جزیره.

با این حال فرانک هسیه پیش از  رأی‌‌گیری در جمع هواداران گفت: کومینتانگ، تایوان را به چین خواهد فروخت و تایوان هویت خود را از دست خواهدداد.

اما به‌نظر می‌رسد این گونه تبلیغات عوام فریبانه برای مردم جزیره کم اهمیت بوده و دست‌کم در اولویت‌های پایین‌تر قرار داشته است.

چن شون بیان -رئیس‌جمهوری تایوان- خواستار برگزاری رفراندوم مربوط به عضویت تایوان در سازمان ملل همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ اقدامی که ایالات متحده درباره آن به‌عنوان حرکتی تحریک‌کننده هشدار داده‌است.

پکن نیز با بیان اینکه این رفراندوم را تحمل نخواهد کرد، تأکید دارد: درصورت اعلام استقلال تایوان به این کشور حمله خواهد کرد.