گروه سیاسی: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز سفر خود به تهران، با رئیس‌جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمود احمدی‌نژاد در دیدار البرادعی تأکید کرد: آژانس باید بدون تأثیرپذیری از فشار قدرت‌های بزرگ، عادلانه و بر اساس معیارهای قانونی به وظایف خویش عمل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با بیان اینکه آژانس به ‌مرور نقش واقعی خود را بازمی‌یابد، افزود: بعضی کشورها تصور می‌کنند آژانس انرژی اتمی برای تحقق سیاست‌های آنها ایجاد شده است که این تصور شرایط طبیعی و عادلانه را به هم می‌زند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ایران، تنها آژانس را به عنوان طرف مذاکره درباره موضوع هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد و البته این رویکرد، مانع از مذاکره در موضوعات مختلف با سایر کشورها نیست.

در این دیدار، مدیرکل آژانس نیز تصریح کرد: امروز موضوع هسته‌ای ایران در راه خود حرکت می‌کند و درست به پیش می‌رود.

ایران استثنا نیست

البرادعی همچنین با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای عادی‌شدن وضعیت موجود خاطرنشان کردند، این اصل منطقی که ایران یک استثنا نیست، باید در مناسبات کنونی به عنوان یک مبنا مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل آژانس در این ملاقات ابراز امیدواری کرد با ادامه همکاری‌های سازنده ایران و آژانس، تا اجلاس آینده شورای حکام در ماه مارس تمامی مسائل باقیمانده از گذشته و نیز فعالیت‌های جاری هسته‌ای ایران حل و فصل و به‌صورت عادی در بیاید.

وی افزود: با همکاری فعالانه و سازنده ایران با آژانس، پیشرفت‌های بسیار خوبی در مورد حل مسائل باقیمانده به‌دست آمده است.

جلیلی نیز تصریح کرد: ایران معاهده NPT  و اساسنامه آژانس را بهترین الگو در موضوع فعالیت‌ها و همکاری‌های هسته‌ای می‌داند.

وی ضمن استقبال از نقش سازنده البرادعی در موضوع هسته‌ای ایران گفت: تقویت عملکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه و رفتار غیرسیاسی موجب اعتبار آژانس می‌شود.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز در دیدار با البرادعی آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.