گروه اقتصادی: با بروز مشکل گاز هم اکنون بخش عمده‌ای از صنایع کشور به‌دلیل قطع گاز برای تأمین سوخت خانگی با تعطیلی مواجه هستند.

این مسئله به تدریج آثار خود را در اقتصاد کشور نشان خواهد داد. با حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم. 

  • قطع گاز صنایع تا چه میزان قابل توجیه است؟

شکی نیست که کشور در این مدت با مشکل تأمین گاز روبه‌رو شد و ضروری بود که در این مورد اقدامات عاجلی اندیشیده شود. در چنین شرایطی طبیعی است که اگر مجبور شویم انتخاب کنیم که گاز چه بخشی تأمین شود.

تصمیم ما بر تأمین گاز عموم مردم خواهد بود که سلامت و جا‌ن‌شان در خطر است. باید گاز صنایع کم و حتی قطع شود تا نیاز عموم مردم تأمین شود. این اقدام طبیعی و خوبی بوده که صورت گرفته و نمی‌توان از این منظر به دولت ایرادی وارد کرد ولی بی‌شک این اقدام زیان‌هایی در اقتصاد در‌پی دارد.

اغلب صنایع سوخت دوم نداشته‌اند و نمی‌توانستند در این مدت به کار و فعالیت خود ادامه دهند. این صنایع مانند شرکت‌های بزرگ و نیروگاه‌ها توان تأمین سوخت یا تجهیزات سوخت دوم را نداشته‌اند و دچار خسارت شده‌اند.

  • بدون شک این مسئله به کاهش تولید منجر شده و شرکت‌هایی که با افت و تعطیل تولید روبه‌رو شده‌اند باید بدهی‌ها و تعهدات مالی خود‌را به افراد یا بانک‌‌ها بپردازند؟

به‌طور قطع باید دولت و وزارت صنایع در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و در مجلس نیز باید نمایندگان در این زمینه اقدام کنند تا مشکلات مالی رخ داده که ناشی از یک ضرورت زمانی بوده موجب بروز بحران در صنایع و شبکه بانکی کشور نشود.

باید از سوی دولت تسهیلاتی در نظر گرفته شود و اگر صنایع به سامانه بانکی یا افراد بدهی دارند که این رویداد موجب شده نتوانند بپردازند با کمک دولت بتوانند این مشکل را حل کنند.

این در شرایط امروز ضروری است تا پیش از اینکه مشکل چهره خود را نشان دهد برنامه‌ریزی شود و نباید منتظر ماند که مثل مسئله گاز مشکل پیش بیاید و بعد برای آن راه حل اندیشید.

  • برای پیشگیری از این اقدام چه کار باید کرد؟

همه باید تلاش کنند که این مشکل دیگر تکرار نشود. همان‌گونه که حیات و سلامت مردم مهم و ضروری است شاید تولید و اقتصاد کشور هم مهم است. نباید اجازه داد که به تولید نیز لطمه وارد شود.

این امر با افزایش تولید گاز و تأمین انرژی و برنامه‌ریزی برای ایجاد امکان سوخت جایگزین برای صنایع از این برنامه‌ها ست که باید انجام شود. باید از همین امروز همه توان کشور به‌سوی تولید گاز و انرژی مورد نیاز هدایت شود و اگر مشکلی پیش می‌آید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرد.

اگر لازم است که گاز از خارج وارد کنیم، نباید به نحوی باشد که قطع آن موجب بروز یک مشکل در کشور شود و این با سرمایه‌گذاری و  استفاده از منابع داخلی امکان پذیراست.