به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ابوترابیفرد در نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: اگر عاشورا را بشناسیم و تحلیل کنیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم و در این راه گام برداریم به عالیترین مقام تقوای عملی دست پیدا خواهیم کرد.
وی ادامه داد : باید توجه داشته باشیم انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضایل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به عبودیت و پرستش خدای سبحان همت گماردند و در این راه از تمام ظرقیت و قوای خویش بهره گرفتند، از آموزههای وحیانی و سیره پیامبر اکرم بهره برده میشود که برای تعالی جامعه نیازمند امنیت اعتقادی و ایمان راسخ است.
وی، عنوان کرد: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان به اصول عرفانی و وحیانی آراسته شود راه برای دستیابی به امنیت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد.اما اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد، سایر حوزه های امنیت در خطر است، لذا انبیا و اولیا و امام حسین علیه السلام برای دستیابی به امنیت اعتقادی پافشاری میکنند. اسوه، مقتدا، امام و پیشوا نقش موثری در خلق امنیت اعتقادی و امنیت های دیگر ایجاد میکند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران، تصریح کرد: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در تمامی عرصهها میچشند که پیشوا، اسوه و امام و الگوی صالح را انتخاب کنند و در کنار او قدم بردارند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است. ما با دو حوزه اندیشه، ایمان و تفکر و حوزه عمل روبرو هستیم. عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد. اسلام بر حوزه عمل تاکید ویژهای دارد. منطق عملی قرآن بسیار قوی است. ما در عاشورا با یک عمل خالص علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.
ابوترابی فرد، بیان کرد: هدف اصلاح جامعه اسلامی است و پیام این واقعه این است که این واقعه اجتماعی است نه فردی. امام حسین (ع)یک قیام و حرکت اجتماعی آغاز کردند و به جامعه نگاه دارند. این حرکت اجتماعی امام حسین (ع) یک حرکت اجتماعی کاملا سیاسی است. این حرکت سیاسی را حضرت از آغاز حرکت خود از مدینه اعلام کردند. در مقابل حاکم مدینه خود را با شجاعت معرفی می کنند. در مقابل یزید را هم معرفی میکنند و میگوید بدانید شخصیتی چون حسین(ع) هرگز با شخصیتی چون یزید بیعت نمیکند. خواهیم دانست کدام یک از ما شایسته زعامت جامعه اسلامی هستیم. در جامعه اسلامی و توحیدی باید امام عادل حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با نگاه روشن آغاز میشود. بنابراین و ده ها دلایل روشن حرکت اجتماعی، سیاسی، الهی امام حسین(ع) برای مقابله با یزید و تبین مبانی نظام سیاسی پیامبر(ص)و قرآن کریم است.
وی، ادامه داد: در این راه در پاسخ به نامه بزرگان کوفه مانند حبیب بن مظاهر و جمع کثیری از شیعیان که برای حضرت نوشتند"ما امام و پیشوایی جز شما نمیشناسیم و کوفه آماده بیعت با شما است و ما در کنار شما به ریسمان حق چنگ میزنیم" میگویند امام شخصیتی است که در راه خدای سبحان گام بر میدارد. یعنی حرکت امام برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید مبتنی بر این اصول باشد و امام عادل باید زمام امور را در دست داشته باشد.
خطیب نماز جمعه تهران، خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید در رابطه با قیام عاشورا عبارتی دارد که با الهام از آن میتوان به درسهای عاشورا اشاره کرد. ایشان در توصیف عاشورا میگوید: آقای کسانی که زیر بار منت نرفتند؛ یعنی آقای شهدا، آقای رزمندگان، آقای ایثارگران، آقای سوریه، بحرین و یمن.
وی تصریح کرد:عاشورا مردانگی ، غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان جهان آموخت و این درس را نه تنها حضور امام حسین(ع) بلکه حبیب بن مظاهرها و ظهیرها به ما آموخت. دفاع مقدس این درس را به مقاومت لبان، جبهه قدرتمند عراق و ... آموخت. منطق عملی عاشورا در منطق عملی دفاع مقدس تکرار شد و امروز این منطق باید بار دیگر تکرار شود. ابن ابیالحدید مینویسد به یکی از افراد سپاه عمر سعد نقد کرده است و او در جواب گفته است یاوه نگو تو اگر در روز عاشورا بودی و چیزی را که ما دیدیم می دیدی همان کاری که ما کردیم را میکردی. نه امان میپذیرفتند نه به مال و منال فکر میکردند. ترامپ! تو با این ملت روبرو هستی. امروز این ملت مبدل به ملت اسلام شده است. میان آنان و ورودشان به آبشخور مرگ یا چیرگی بر حکومت هیچ چیزی حائل نمی گردید. اگر اندکی نسبت به آنها کوتاه میآمدیم جان تمام لشکر ما را میگرفتند.
ابوترابی فرد در ادامه اظهار کرد: سخن ترامپ این است که اگر در مقابل ایران کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف ما رفته است. بله خاورمیانه از دستت رفته است. سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو سرویسهای اطلاعاتی شما خوب میدانند زمان خداحافظی رسیده است ؛ مردم غیور فلسطین در چه جایگاهی از قدرت قرار دارند و با چه قدرت برگرفته از ایمانی روبرو هستید.
وی افزود: یکی از درسهای مهم عاشورا این است که قدمها باید مبتنی بر علم، اخلاقیت و معرفت باشد. مدیران امروز باید از عاشورا درس سلوک علمی و معرفت بیاموزند. باید در این راه ثابت قدم و استوار باشیم. این درس عاشورا است. در روز عاشورا در محاصره 4000 سپاهی این فریاد امام حسین(ع) است که امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار مقتدایی چون ظهیر ثابت قدم باشیم. تمام پیروزیهای امت اسلامی و انقلاب در پیروی از امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی مبدل کرده است.
وی افزود: باید پیوند خود را با رهبری خویش که به ابا عبدالله(ع) اقتدا کرده است و با پیروی از کربلا و عاشورا مقابل ظلم با اقتدار ایستاده است تحکیم بخشیم. ما باید این سخن ظهیر را زمزمه کنیم که گفت آقا اگر دنیا همیشگی و جادان بود و اگر برای همیشه در دنیا ماندگار بودیم و یاری و پشتیبانی کفر موجب ماندگاری دنیا بود ما شهادت در راه تو را بر دنیای ابدی انتخاب میکردیم. سخن ظهیر سخن جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام در سراسر دنیای اسلام است. مرحبا به مردم ایران. باید این راه را با تکیه بر آزادی، نظام اسلامی و فراهم آوردن آزادی جامعه در اندیشه و تفکر و انتخاب به دست آوریم. در سایه آزادی، مردم سالاری دینی تفسیر پیدا می کند. آزادی از زر و زور، تزویر، بندگی و هوس. آزادی باید از آرمانهای والا برای رسیدن به قدرت باشد.
ابوترابی فرد در پایان، عنوان کرد: دومین هدف انقلاب اسلامی عدالت اجتماعی است. باید با وحدت، انسجام و تحکیم رابطه مردم و امام و وحدت و انسجام ملی در راه دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداریم. عدالت اجتماعی ثمره امنیت اعتقادی است. اصل سوم که انقلاب از او شکل گرفت و هدف والای انقلاب است معنویت است. باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی، اخلاقی و معنویت جامعه راه خود را تداوم بخشد. ما اگر در مقابل دنیای استکبار ایستادیم در سایه چنگ زدن به این اصول و پیمودن این راه است. از همه میخواهم امروز برای برون رفت از مشکلات این رهنمودها را فراروی خود قرار دهند.