بارش باران‌های سیل‌آسا ۱۲ استان کشور را در بر گرفت و در استان‌های البرز، سمنان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد باعث مرگ ۵نفر و مصدومیت چند نفر دیگر شد.

به گزارش همشهری، از عصر چهارشنبه بارش‌های پراکنده باران از استان‌های شرقی کشور آغاز شد و به‌تدریج بخش‌های استان‌های بیشتری را در بر گرفت. با وجود هشدارهای قبلی اما شمار زیادی از هموطنان‌مان غافلگیر شدند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره گفت:

سیل و توفان 12استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، گلستان، مازندران، همدان و سیستان و بلوچستان را دربرگرفت و از همان دقایق اولیه 42تیم امدادی که در آماده‌باش به‌سر می‌بردند تلاش‌های خود را برای امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده آغاز کردند. وی ادامه داد: در این مناطق به ۹۸۱نفر امدادرسانی شد و ۹۲نفر اسکان اضطراری داده شدند و اقلام مختلفی بین این افراد توزیع شد.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان اورژانس کشور بارش‌های سیل‌آسای باران و توفان در روزهای گذشته دست‌کم جان 5نفر را گرفته است. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره گفت: بر اثر وقوع تندباد، سیل و صاعقه ۵نفر کشته و ١٣نفر مصدوم شدند. وی ادامه داد: در شهرستان هشتگرد استان البرز بر اثر ریزش دیوار مردی ۴۵ساله و دختربچه‌ای 3.5ساله جان خود را از دست دادند.

در نگین‌شهر استان گلستان هم که توفان اتفاق افتاده بود مردی بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد و در منطقه لوداب استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وقوع صاعقه جان مردی ۴۰ساله را گرفت. در شاهرود هم سیلاب مردی را با خود برد و چند ساعت بعد امدادگران پیکر بی‌جان وی را کشف کردند.

  • جدال با مرگ در پیکان

یکی از قربانیان این حوادث مردی 60ساله در روستای ارمیان استان سمنان بود. علی یحیایی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان درباره حادثه‌ای که جان این مرد را گرفت به همشهری گفت: این مرد سوار بر خودروی پیکانش از حوالی رودخانه‌ای عبور می‌کرد که بارش ناگهانی باران و ایجاد سیلاب او را غافلگیر کرد.

پیش از آنکه او بتواند خودش را به محل امنی برساند، سیلاب او را که هنوز در خودرو بود با خود برد و امدادگران بعد از 5ساعت جست‌وجو در فاصله‌ای دورتر از محل حادثه توانستند خودروی پیکان را کشف کنند و ساعتی بعد نیز پیکر بی‌جان راننده پیکان در میان گل‌ولای کشف شد. وی درباره 3نفر دیگر که در این حادثه مفقود شده بودند نیز گفت:

خوشبختانه این افراد پیدا شده و در سلامتی کامل به‌سرمی‌برند. از سایر استان‌ها نیز خبر رسید که سیل، توفان و صاعقه به برخی منازل آسیب رسانده و موجب آبگرفتگی در برخی خانه‌های روستایی شده است. همچنین تندباد موجب قطع شدن تعداد زیادی از درختان شده و بعضی از معابر را مسدود کرده و شبکه برق برخی مناطق را با قطعی مواجه کرده بود که ساعتی پس از وقوع با تلاش گروه‌های امدادی شرایط به وضعیت عادی بازگشت.