به گزارش همشهري آنلاين، هفته گذشته معاون امور هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامهای به مدیرکل هنرهای تجسمی دستور داد ساز و کاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامهریزی شود. آغداشلو، نقاش شناختهشده در این باره گفت: این فکر بسیار خوب است به شرط اینکه همراه با مداخله دولت نباشد. به نظرم بايد مرکزی برای بررسی اصالت آثار هنری تاسیس شود و وزارت ارشاد تنها در این زمینه مشارکت داشته باشد. به این صورت خریداران آثار هنری به این مرکز مراجعه میکنند و نظر کارشناسان مرکز مرجع نهایی تصمیمگیری خواهد بود.
او گفت: این مرکز باید با حضور کارشناسان، مرمتگران و صاحبنظران تاسیس شود و مجهز به ابزار آزمایشگاهی و دانش روز باشد. هر چند با توجه به مشکلات اقتصادی که دولت با آن دست به گریبان است، انتظار زیادی نداریم اما ضرورت وجودی آن احساس می شود.
این کارشناس آثار هنری درباره تجهیز آزمایشگاههای مورد نظر گفت: میتوان دستگاهها را به مرور از خارج وارد کرد چون چنین ابزار و تجهیزاتی در دنیا وجود دارد و افرادی در دانشگاهها در همین زمینه تحصیل کردهاند. اطلاع دارم کارشناسان تحصیلکرده مرمت و شناسایی آثار هنری که در دانشگاههای معتبر درس خواندهاند در ايران داریم که میتوانیم به راحتی آنها را دعوت به کار کنیم.
آغداشلو استفاده از ظرفیت انجمنهای صنفی را بهترین راهکار برای شکلگیری این ساز و کار دانست و افزود: انجمنهای صنفی به اندازه کافی ظرفیت و امکانات کارشناسی برای بررسی اصالت آثار دارند و حمایت دولت از آنها میتواند بهترین راه برای تاسیس آزمایشگاه بررسی اصالت آثار هنری باشد، امیدوارم با این تمهیدات دیگر شاهد نباشیم هر کس بر اساس خوابی که دیده اعلام کند فلان اثر کپی است، چنین ادعاهای غیرحرفهای به هنرهای تجسمی آسیب زیادی میزند.
این هنرمند گفت: کسی که به اصالت یک اثر شک میکند، پول کارشناسی را میدهد و اثر در این مرکز کارشناسی میشود. اینطور دیگر کسی بر حسب احساس شخصی کاری را کپی معرفی نمیکند و اگر فردی مدام آثار هنرمندان مختلف را کپی بنامد و ادعایش ثابت نشود، طوري دیگر با او رفتار میشود.
آغداشلو درباره دخالت قضایی در مساله آثار کپی هم توضیح داد: اگر کسی شکایتی داشته باشد میتواند آن را به دادگاه ببرد. کارشناسان دادگستری هم سالهاست این پروندهها را بررسی میکنند اما مساله اینجاست که کارشناسان دادگستری ممکن است در یک زمینه خبره باشند و در یک زمینه نباشند. نباید از کسی که متخصص فلز است انتظار داشت اصالت نقاشی معاصر را بررسی کند.
وي در پایان گفت: به این روند امیدوارم زیرا آن را کاملا در دسترس و عملی میدانم. کافی است وزارت ارشاد یکی از فضاهایی که در اختیار دارد به این کار اختصاص دهد و کار را به انجمنهای صنفی هنرهای تجسمی واگذار کند.