همشهری آنلاین: سخنگوی دولت گفت بهتر بود جرج بوش در سفرش به خاورمیانه به خاطر سیاست‌های نادرستش از مردم منطقه معذرت‌خواهی می‌کرد.

به گزارش ایرنا غلامحسین الهام روز سه‌شنبه 25 دی در جلسه خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: جاداشت بوش درسفر به‌منطقه به‌خاطر خساراتی که بر اساس سیاست‌های قلدرمآبانه به منطقه وارد کرده بود عذرخواهی می‌کرد و نیروی‌های خود را از منطقه بیرون می‌کشید. از کشتار فلسطینی‌ها و بخاطر حمایت از رژیم اشغالگر قدس، عذرخواهی می‌کرد و فرصتی برای جبران سیاستهای نادرست برای جانشینان خود باقی می‌گذاشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طبیعی است که اصرار به سیاستهای غلط در منطقه تاثیری جز افزایش مقاومت مردم منطقه نخواهد داشت.

الهام خاطرنشان کرد: امروز روزگاری نیست که بتوان سیاستهای تحکمی و زورگویانه را به مردم تحمیل کرد و باید به حقوق ملت‌ها و دمکراسی احترام گذاشت: آمریکا باید دست از حمایت از تروریسم و رژیم اشغالگر قدس که نماد بارز تروریسم در منطقه است، بردارد. زیرا حمایت از اقدامات زورگویانه رژیم اشغالگر قدس نشان از زیرپا گذاشتن نرمهای بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: بطور قطع مسوولان آمریکایی و تاثیرگذاران بر سیاست این کشور درک خواهند کرد که دوره این سیاستهای نادرست به پایان رسیده و باید عدالت و تساوی حقوق مردم منطقه را به رسمیت بشناسند.

الهام همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر محمدالبرادعی به تهران و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: این سفر بسیار خوب و در جهت همکاریهای قانونمند با آژانس که سیاست جمهوری اسلامی بوده انجام شده است.

وی افزود: رفتار قانونی جمهوری اسلامی سبب شده است که آژانس بتواند در جایگاه حقوقی و بین‌المللی خود تثبیت شود و از زیر فشار برخی قدرتها خارج شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این سفر مسایل را شفاف‌تر کرد و آژانس به این جمع‌بندی رسیده است که مسایل مربوط به امور فنی و حقوقی نباید سیاسی شود و بسیاری از فشارها که سیاسی بود از این موضوع کنار گذاشته شود.

الهام افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در بحث مدالیته پیش‌بینی شده همانطوری که بارها اعلام کرده‌ایم موضوع هسته‌ای تمام شده است و انتظار ما نیز همین است که آژانس حقوقی و قانونی عمل کند و تحت مطالبات غیرحقوقی برخی زیاده‌خواهان قرار نگیرد.

واقعی کردن نرخ بنزین به معنی افزایش سالانه قیمت آن نیست

به گزارش شانا، سخنگوی دولت با بیان این مطلب و این که با افزایش تدریجی قیمت بنزین دولت تنها هزینه تورم روانی پرداخت می‌کند و در عین حال نیز قیمت را واقعی نکرده است، تصریح کرد: برای اجرای مصوبه مجلس مبنی بر خارج کردن بنزین از سبد حمایتی دولت نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع داریم.

الهام با اشاره به این که یکی از مهم ترین برنامه‌های دولت در این باره هدفمند کردن یارانه‌هاست افزود: این موضوع در حال حاضر در دستور کار دولت است و با بررسی آخرین پرسش ها و ابهام ها برنامه‌ای دقیق تدوین می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان این که برای رفع مشکل بنزین باید به توسعه حمل و نقل عمومی توجه بیشتر داشته باشیم، خاطر نشان کرد: ایجاد تنوع سوخت مصرفی در خودروها و دوگانه‌سوز کردن آنها و رفع تمرکز از یک فرآورده خاص مانند بنزین به دیگر موارد از جمله راهکارهای این برنامه است که با تحقق اهداف آن، واقعی کردن قیمت بنزین نیز را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به این که ترکمنستان به دلیل بدهی گاز صادراتی به ایران را قطع کرده است، گفت:‌ موضوع بدهی ایران به این کشور مطرح نیست و این کشور با قطع گاز از وظیفه قانونی خود عدول کرده است.

وی با بیان این که ترکمن‌ها خواهان مذاکره هستند، گفت: وزارت نفت و امور خارجه مسئول پیگیری این موضوع هستند.

الهام به مصوبه دولت برای پرهیز از اسراف و بهینه‌سازی مصرف در جهت تحقق دستورات شرعی و تحقق اصول قانون اساسی و تامین دستور مقام معظم رهبری در سخنرانی عید سعید فطر  اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه وزارت خانه‌های نفت و نیرو موظف هستند قیمت انرژی‌های مصرفی مانند آب، برق، بنزین و ... دستگاه‌های اجرایی را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کنند.