اين كتاب در 376 صفحه تالیف شده و در خصوص ارتباطات و روابط عمومی، توصیهها و مطالب کاربردی ارزشمندی ارایه میکند.
- ارتباطات: دیدگاهها و راهبردها
- بخش اول: سواد رسانهای
سواد رسانهیی جامعه کمرنگ است؟
عدم توجه به سواد رسانهای در ایران
۱۰ سوال درباره سواد رسانهای
یادداشت «سواد رسانهای» دافع هرزنامههای مجازی
سواد رسانهای نوعی خدمت است؛ سانسور دولتی نیست
انتقاد از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن
- بخش دوم: ارتباطات ریسک
ارتباطات ریسک
ارتباطات ریسک؛ مدیریت معنا و رفتار ارتباطی
مفاهیم: ارتباطات ریسک چیست؟
- بخش سوم: ارتباطات سیاسی
کشف بسیاری از ناگفتهها از میان گفتمان رسانههای جهان
تفاوتهای اساسی میان مناظرههای سال 92 و 88
دیپلماسی تلفیقی رسانهای آمریکا به قلم حسن بشیر
تاکتیکهای ایجاد شایعه و مقابله با آن
انتخابات و افکار عمومی
چهار گام دستیابی به دیپلماسی رسانهای فعال در گفتوگوی همشهری آنلاین با بشیر
نقادی مستمر، مهمترین گفتمان انتخاباتی در رسانههای نوین است
راه میانبر برای شناخت نامزدها
گفتمانهای انتخاباتی نامزدها در مناظرات/ تعدادی از نامزدها در چرخه گفتمانسازی از اخلاق خارج شدند
تبلیغات سیاسی به دنبال گفتمانسازی و اقناع مخاطب
مصاحبه بشیر درباره کتاب دیپلماسی گفتمانی
- بخش چهارم: رسانهها و رویکردهای دینی
رسانههای دینی و رسانههای غیر دینی
رسانه و فرهنگ وقف
تاکید اسلام بر حفظ حریم خصوصی افراد در انتشار اخبار
«خبر» از دیدگاه قرآن کریم دارای «شفافیت واقعی» است
نقش رسانهها در نهادینه کردن حجاب
تبلیغات دینی، اسیر رسانهها شده است/ باید رو در رو سراغ مردم رفت
- بخش پنجم: رسانهها، سبک زندگی و اخلاق عمومی
سبک زندگی مدرن در اسارت تصویر!
هرزه نگاری در فضای مجازی
گفتوگوی همشهریآنلاین با دکتر بشیر درباره سبک زندگی در تداخل دو فضایی
چرا برخی کاربران ایرانی به صفحات شخصی چهرههای مشهور حمله میکنند؟
ساماندهی فضای مجازی با برخورد سلبی امکانپذیر نیست
رسانهها در هویتسازی، ایجاد نقشهای نمادین و ارائه سبک زندگی تاثیرات فراوانی پیدا کردهاند
- بخش ششم: رسانه، فرهنگ، توسعه
تلویزیون و تنوع فرهنگی
ارتباطات توسعه
«رادیو» هیچ گاه حذف نخواهد شد
گزارشی درباره فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات
نبود بودجه پژوهشی و بیتوجهی استادان، آسیب اصلی کتابهای رسانه
ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی
عصر روزنامههای کوچک و ساندویچی فرا رسیده است
رسانه و مرجعیت خبری
نشانههای بلوغ ژورنالیسم در جامعه خبری ایران
تحلیلی ارتباطی بر سلفی با موگرینی/ رسانه همان فرهنگ است
«فهم رسانهای» در جهت تولد «مای رسانهای»
تحلیل گفتمان رسانههای جهان در قالبی دیگر
رسانههای عمومی و توسعه فرهنگ مطالعه
- روابطعمومی: دیدگاهها و راهبردها
- بخش اول: فلسفه روابطعمومی
روابطعمومی، منظومه فلسفی اجتماعی
روابطعمومی قلب تپندة همدلی و همزبانی
- بخش دوم: مصاحبهها و اخبار کنفرانسهای بینالمللی روابطعمومی ایران
دهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران،
هدف اصلی کنفرانس، ایجاد فهم مشترک برای پذیرش ذهنی و عینی «روابطعمومی یکپارچه» است
مصاحبه دکتر حسن بشیر برای دهمین کنفرانس روابطعمومی
پیام را ذهن مخاطب میسازد
سخنرانی دکتر حسن بشیر، دبیر کمیته علمی، در جمعبندی دهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی (1392)
دهه دوم تحول در حوزه روابطعمومی
گفتگو با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران؛ آینده پژوهی روابطعمومی و مسئولیت اجتماعی
سخنرانی دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی در کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
- بخش سوم: روابطعمومی، جایگاه، وظایف و اخلاق
از مهمترین وظایف روابطعمومیها، ایجاد «ذهنیت مشترک اجتماعی» است
جایگاه روابطعمومی در عصر اینترنت
روابطعمومیها با اخلاقمداری و تکیه بر منافع ملی در سطح مطلوب قرار میگیرند
نظام مسئولیت اجتماعی در روابطعمومی
- بخش چهارم: روابطعمومی، محتوا و آیندهنگری
مدیریت افکار عمومی در روابطعمومی الکترونیک
هفته «تعطیلی روابطعمومی» یا «بزرگداشت روابطعمومی»
آینده نگری در تعامل روابطعمومیها با رسانهها: رویکردها و چالشها
هفت سوال در هفت روز هفته روابطعمومی
تولید محتوا اساس کار یک روابطعمومی است
- بخش پنجم: روابطعمومی و قانونمندی
گزارش برگزاری نشست هماندیشی مدیران و کارشناسان روابطعمومی/ راهاندازی مرکز تخصصی روابطعمومی ایران (ماترا)
روابطعمومی ها نیازمند قانون جامع
پیشنهاد حسن بشیر برای راهاندازی «سازمان نظام روابطعمومی»
آشنایی با قوانین روابطعمومی در ایران
- بخش ششم: رونمایی از کتاب دانشنامه روابطعمومی
رونمایی از دانشنامه علوم ارتباطات با میزبانی بانک تجارت
پیشنهاد راهاندازی صندوق حمایت از تحقیقات توسط بانکها و بخش خصوصی
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:طرح دیدگاهها و راهبردها در هر زمینه ای که متکی بر یک تجربه علمی و عملی باشد، می تواند در غنی سازی حوزه مورد نظر اهمیت بسزایی داشته باشد.
ارتباطات در عصر کنونی نه تنها به یک امر حیاتی تبدیل شده است، بلکه فراتر از آن به همه زندگی تبدیل شده است. به عبارت دیگر، ارتباطات جریان زندگی انسانی را به گونه ای تعیین کرده است که گویی انسان در یک دنیای ارتباطی شناور است. این وضعیت، زندگی انسان را به یک زندگی ارتباطی تبدیل کرده است که یک سوی آن انسان و سوی دیگر آن رسانه است.
زندگی ارتباطی انسان به معنای این نیست که ارتباطات انسانی وضعیت ایده آلی پیدا کرده است یا توسعه یافته است، اتفاقا بالعکس، آنچه که اتفاق افتاده است، دوری انسان از انسان و نزدیک شدن انسان به رسانه است. این دوری، آثار مهمی را بر زندگی انسان در آینده نه چندان دور خواهد گذاشت. آینده ای که رسانه تعیین کننده جهت گیری آن خواهد بود.
حوزه روابط عمومی علیرغم اینکه با ارتباطات همپوشانی هایی دارد، اما خود یک حوزه مهم و مستقل علمی است. توجه به این حوزه که می تواند روابط سازمان ها را با جامعه بهبود بخشد و توسعه دهد حائز اهمیت است.
در این کتاب شاهد راهبردها و دیدگاههایی در حوزه مهم ارتباطات و روابط عمومی هستیم که در سالهای اخیر به شکل مصاحبه یا یادداشت در رسانه های گروهی منتشر شده اند.
ادعای نگارنده این نیست که آنچه که در این کتاب آمده است، از نوآوری برخوردار باشند، اما آنچه که آمده است می تواند منعکس کننده دیدگاههای نگارنده در این حوزه های مهم علمی است.
همانگونه که تاریخ شفاهی از اهمیت زیادی در ثبت تجربیات و اندیشه ها دارد، ثبت و نشر دیدگاهها در حوزه های مختلف علمی می تواند در غنی سازی علمی اهمیت بسزایی داشته باشد.
از دوست فرهیخته و کوشا جناب آقای دکتر مهدی باقریان مدیر عامل مؤسسه کارگزار روابط عمومی و بنیانگذار کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که با برگزاری پانزدهمین کنفرانس در سال جاری نقش اساسی در تحولات روابط عمومی در سطح کشور داشته اند تشکر و سپاسگزاری می کنم.
امیدوارم که این حرکت ثبت دیدگاهها در حوزه ارتباطات به یک جریان مهم تبدیل شده و در آینده شاهد ثبت و نشر دیدگاهای مختلف اندیشمندان و پژوهشگران در این زمینه باشیم.
قطعا این حرکت نیازمند تعدیل، تصحیح و طراحی نو دارد که امیدوارم علاقمندان در این زمینه همکاری لازم را معمول دارند.