تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲

همشهری آنلاین: کتاب شرّ آنلاین (مجموعه‌ فلسفه‌ عمومی بلک ول) اثر دین کوکینگ و یورگن وان دن هون منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري مهر،شر آنلاین با تحلیلی کامل از یک پدیده‌ اجتماعی در حال ظهور و انتشار، جنبه‌های اخلاقاً مشکل‌زای اینترنت را در جامعه‌ ما بررسی می‌کند. این کتاب که فقط برای دانشمندان عرصه‌های فلسفه، روانشناسی، علوم اطلاعات و علوم اجتماعی نوشته ‌نشده است، خوانشی در دسترس و جالب ‌توجه برای هرکسی است که به ادراک ظهور شر در جهان تحت حاکمیت دیجیتال ما علاقه‌مند است.

فیل زیمباردو درباره این اثر گفته است:دوست دارم بهترین و بالاترین جایزه را تقدیم دین کوکینگ و یورگن وان دن هون کنم. تقابل بین خیر و شر جایگاهی اصلی در چالش‌های مقابل ماهیت انسانی ما دارد و این تحقیق خلاقانه در مورد انتشار شر به‌وسیله‌ همه این فناوری‌های توانمند، سؤالاتی اساسی را در مورد اخلاقیات و ارزش‌های ما ایجاد می‌کند. گفتار کوکینگ و وان دن هون در مورد آفت اخلاقی شر ما را هم با شیاطین درونی و هم با شیاطین اطرافمان روبرو می‌کند. در نهایت همگی ما با تحلیل‌های ادراکی آن‌ها تقویت می‌شویم.

روجر کریسپ استاد فلسفه‌ اخلاق، دانشگاه آکسفورد هم در رابطه با محتوای این کتاب گفته است: ما اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که با فراگیری اینترنت تعریف می‌شود. از اشتغالات روزمره‌ ما به رسانه‌های اجتماعی تا گردش‌ها در انجمن‌ها و ظهور اینترنت تاریک، اینترنت به‌عنوان فضایی با مشخصه‌ عدم واقعیت، انزوا، گمنامی، مادی‌گرایی و عقده‌های روحی دائمی آن مشخص می‌شود -زمینه‌ زایای کاملی برای ابرازاتی جدید و بی‌سابقه از شر. شر آنلاین اولین تحلیل کامل از شر و شخصیت اخلاقی در ارتباط با زندگی‌های هرچه بیشتر آنلاین شونده‌ ماست.

فصول کتاب ایده‌های سنتی حول پدیده‌ شر را در فلسفه‌ اخلاق در نظر می‌گیرد و بررسی می‌کند که طلوع اینترنت چگونه چالش‌های بی‌سابقه‌ای را به رویکردهای نظری پیشین تحمیل کرده است. کوکینگ و وان دن هون پیشنهاد می‌کنند که حسی در حال رشد از سردرگمی اخلاقی -آفت اخلاقی-افراد معمولی و نرمال را به‌سوی کارهای شیطانی سوق می‌دهند و آن دسته از ارزش‌هایی که برای زندگی اخلاقی الزامی هستند، همانند استقلال، صمیمیت، اعتماد و محرمانگی، به ‌وسیله‌ زیرساخت‌های آنلاین و فناوری‌های جدید به خطر افتاده‌اند. این فرضیه‌ جدید از اعمال شیطانی دیدگاهی جدید را به ماهیت اخلاقی شخص ایجاد می‌کند و راه را برای حیطه‌ی در حال رشد جدیدی از اندیشه‌ اجتماعی هموار می‌سازد.

این کتاب در ۱۷۶ صفحه، توسط وایلی بلکول در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.