به گزارش شهرنوشت، محسن هاشمی در مراسم انعقاد قراردارد «طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران و 8 کلانشهر» که با حضور شهردار تهران و وزیر نفت برگزار شد، با بیان اینکه خوشحالم که یکی از عقلانیترین قراردادهای موجود در کشور منعقد میشود، گفت: ساخت مترو بیش از 80 درصد بومی و اشتغالزا است. حدود 30 درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد. پروژه های مترو پروژه هایی هستند که باعث ایجاد اشتغال، صرفه جویی در سوخت و وقت مردم می شوند. این پروژه ها سود بالایی دارند و همه دستاندرکاران باید در اجرا شدن آن ها کمک کنند.
محسن هاشمي افزود: امیدوارم بتوانیم این قرارداد را به اجرا برسانیم چراکه این طرح موجب گسترش حمل ونقل ریلی در کشورمان میشود.
هاشمي افزود: یادی کنیم از آیتالله هاشمی رفسنجانی که باید او را پدر این حرکت در کشور بدانیم، البته تصمیم ساخت قطار شهری تهران مربوط به قبل از انقلاب و سال 1354 است و تا اول انقلاب فقط 300 متر خط مترو در تهران ساخته شده بود، اما این روند بعد از انقلاب تا سال 1360 متوقف شد و در نهایت با حضور آیتالله هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، شیبانی و نمایندگان ایران از دولت تقاضا شد شرکت مترو تهران مجدداً فعالیت خود را آغاز کند
رئیس شورای اسلامی شهر تهرن ادامه داد: پس از این مرحله ادامه کار شرکت مترو تهران در دولت تصویب میشود البته با شرط فعالیت بدون کمک دولت. باز هم آیت الله هاشمی پس از مدتی از دولت بودجه گرفته و بحث TOD که امروز از افتخارات ماست، آغاز شد. همچنین مترو با وام 5 میلیارد تومانی از بانکها به کار خود ادامه داد تا جایی که امروز صاحب 9 شرکت قطار شهری در کشور هستیم.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر تهران 7 خط، مشهد 2 خط، تبریز و اصفهان یک خط مترو و کرمانشاه، کرج، قم و اهواز هم در حال ساخت خطوط مترو هستند و باید این اتفاق در کشور را به فال نیک بگیریم.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران پس از اجرا شدن این قرارداد در تهران 12 خط مترو به طول 425 کیلومتر خواهیم داشت که 4 خط متصل به شهرهای اقماری است. همچنین در 20 سال آینده خطوط مترو کشور از مرز هزار متر عبور میکند و روزانه 15 میلیون سفر با راهآهن شهری خواهیم داشت که البته این اتفاق نیازمند کمک جدی و بدون دریغ وزارت نفت است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: طبق قانون 50 درصد از هزینه مترو شهری را شهرداریها متحمل میشوند، البته فراموش نکنیم که ایستگاههای مترو را میتوانیم با کمک بخش خصوصی بسازیم. 50 درصد دیگر از هزینههای مترو را دولت باید پرداخت کند.