چهل و نهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه فصانامه تخصصی حوزه فلسفه و علوم عقلی، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، استاد سید محمد خامنه‌ای، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه علمی ـ پژوهشی «خردنامه صدرا» در این شماره از نشریه با رویکردی انتقادی به روند معرفی شخصیت‌های بزرگ و عظیم الشأن عرصه حکمت و اندیشه کشورمان، از مسئولان نهادهای فرهنگی خواسته بر این مسئله اهتمام بیشتری ورزند.

در سر مقاله این شماره خردنامه در خصوص نامگذاری سال 2008 توسط یونسکو به نام رودکی، به مناسبت یکهزار و صدمین سال تولد او آمده است: «بدون شک، مطرح شدن در معرفی نمودن ادبای ایرانی کاری خوب و شایسته است و متاسفانه در قرون گذشته بوسیله ادبا و شرق شناسان غربی بیشتر عمل می‌شد تا با نهادهای فرهنگی ایرانی و همچنین شک نیست که ادبیات و زبان فارسی و جلوه‌های زیبای آنرا با عرصه اجتماع کشیدن سبب استحکام فرهنگ و زبان و در نتیجه دوام و بقاء استقلال ملت می‌گردد.»

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نکته‌های پرسشگونه‌ای که در این اقدام به چشم می‌خورد، خاطرنشان ساخته: «چرا در روزگاری که حکمت، دربارگاه دولتیان در صف نعال است و خنیاگران و بازیگران صدرنشین مصطبه شده‌اند و ناز بر اندیشمندان می‌فروشند، و چرا در زمانه‌ای که قلم به دستانی دبستانی که بویی از حکمت و اندیشه نبرده‌اند به بهانه دفاع از دین، در جراید، فلسفه را محکوم می‌کنند و در پرده، شخصیت‌هایی چون امام خمینی و علامه طباطبایی و مطهری و امثال آنها را می‌کوبند و به مقابله با قرآن متهم می‌سازند.

و چرا در شرایطی که غرب یهودی و مسیحی کمر به انزوا و تخریب اسلام بسته و از دو طرف سنگ خصومت بر آن می‌بارد، یونسکو، یعنی یک مؤسسه بین المللی پرداخته غرب، از میان دهها ستاره قدر اول ایرانی به فکر یک شاعر ایرانی می‌افتد؟ آنهم شاعری که در طراز سعدی و حافظ و مولوی نیست، رود می‌نواخته و در دربار شاهان غزل و شعر بکام آنان می‌سروده و بفکر معیشت خود بوده.»

وی در پایان متذکر می‌شود: «چرا این دایگان مهربان‌تر از مادر به سراغ شخصیت‌های بزرگ و عظیم‌الشأنی مانند میرداماد و ملاصدرا و شیخ بهائی و ده‌ها مانند اینان نمی‌روند که از خدمات آنان نه فقط ایرانیان که حتی جهان متمدن گذشته و امروز به قدر وسع خود بهره گرفته‌است.

آیا باز سیاستی خصمانه در کار نیست که ذهن جوان امروز ما به جای حکمت و اندیشه و دانش، بسوی مطربی و ترانه‌سازی برگردانده شود؟ و عشرت غفلت آلوده امروزی او برآینده پیروزش پیروز شود؟ چرا باید مفاخر ملی ما را بیگانگان به ما معرفی کنند؟ و چرا باید باز خزف، بازار گوهر را بشکند؟ و چرا باید ثروت و سرمایه ملتی که به مسئولین دولتی اعتماد نموده و آن ثروت را به آنها سپرده، صرف ساز و آواز و یادبود سازگران پرآوازه گردد؟»

گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا حاکی‌است، این شماره از خردنامه صدرا، همانند شماره‌های پیشین آن، شامل مقالات تخصصی گوناگون در حوزه فلسفه و همچنین چکیده این مقالات به زبان انگلیسی می‌باشد.

«انسان و جهان‌های ممکن» از آیت الله سید محمد خامنه‌ای، «نفس و صیرورت آن در حکمت متعالیه» از دکتر حسین کلباسی اشتری، «زبان برتر نظریه‌ای در روش شناسی حکمت متعالیه» کار مشترکی از جنان ایزدی و دکتر احد فرامرز قراملکی و «نقد و بررسی مفهوم وجود، نور و ماهیت بعنوان زمینه‌ای برای نظریه اصالت وجود» از دکتر سید مسعود سیف، از عناوین برخی مقالات این نشریه به شمار می‌آیند.

در ادامه مطلب این شماره، «هگل و تاریخ فلسفه» از دکتر علی مرادخانی، «تجسم اعمال در حکمت متعالیه» از دکتر عبدالعلی شکر، «بررسی تطبیقی تجدد امثال و حرکت جوهری» از محمد دینانی و دکتر احمد عابدی عناوین دیگر مقالات منتشر شده در خردنامه شماره چهل و نهم می‌باشند.

قسمت اول مقاله «جریان شناسی خیال در منظومه عرفانی محی الدین ابن‌عربی» کار مشترکی از مریم صانع‌پور و دکتر احمد بهشتی نیز از مقالات کار شده در آخرین شماره خردنامه صدرا به شمار می‌رود.

در مطالب انگلیسی «خردنامه صدرا»، بخش چهل و نهم از نوشتار بررسی زندگی ملاصدرا با عنوان «زندگی، آثار و فلسفه ملاصدرا» به قلم استاد سید محمد خامنه‌ای، به همراه چکیده انگلیسی تمام مقالات این شماره، منعکس شده است.

شماره جدید فصلنامه تخصصی فلسفه اسلامی «خردنامه صدرا» با مقالات علمی اصیل به تازگی از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا در 128 صفحه و قیمت 800 تومان منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها