گروه شهری: ششمین مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد زنجان در حالی نظر باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است که هنوز این معدن در تملک بخش خصوصی بوده و امکان کاوش مناسب در آن وجود ندارد.

 در پی بارش‌های ماه گذشته قسمتی از بدن ششمین مومیایی نمکی در معدن چهرآباد واقع در 70 کیلومتری جنوب‌غربی زنجان از خاک بیرون آمد که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و موقعیت محل، اقداماتی برای حفظ آن تا فرا رسیدن زمان کاوش انجام شده است.

به گزارش همشهری، پیش از این باستان‌شناسان 5 مومیایی طبیعی در معدن نمک چهرآباد کشف کرده بودند که قرار بود با عمل جراحی روی آنها تحقیقات تازه‌‌ای دراین‌باره پیش گرفته شود.

دکتر حسن‌فاضلی، عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری ضمن تایید خبر از خاک بیرون آمدن بخشی از جسد مومیایی ششم به همشهری گفت:« قرار است بعد از نوروز 87 کاوش و تحقیقات جدید دراین‌باره از سر گرفته شود.»

این در حالی است که به تازگی قرار شده است مطالعه روی پارچه‌های به دست آمده از لباس مردان نمکی به وسیله گروه شناخت مواد و فناوری‌های کهن پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی انجام گیرد.

منیژه هادیان، مسئول گروه شناخت مواد و فناوری‌های کهن، دراین‌‌باره به میراث‌آریا گفته است :«‌ مطالعه روی پارچه‌ها و بررسی نقش‌های ترکیبی روی لباس‌های مردان نمکی یکی از معیارهای تشخیص وضعیت اقتصادی مردان نمکی در دوره خود بوده است.»

نخستین مرد نمکی با بهره‌برداری مکانیکی از معدن در سال 1372 کشف شد و تا پایان سال 1384 دراین محل 4 جسد دیگر نیز کشف شد که بر اساس تخمین باستان‌شناسان این اجساد مربوط به حدود دو هزار و 400 سال قبل بوده‌اند.