همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی از مناطق کشور مدارسی داریم که حتی با حضور یک دانش‌آموز و یک معلم تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، سیدمحمد بطحایی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استاندارد، گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که با استاندارد ارتباط گسترده‌ای دارد موضوع کیفیت است و وقتی بر روی خدمات و کالایی علامت استاندارد را می‌بینیم به معنای برخورداری آن کالا و خدمت از کیفیت لازم است.  

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آموزش‌وپرورش از جمله خدماتی است که به جامعه ارائه می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر که پیشرفت آموزشی کشور در جنبه‌های کمی به حد قابل رضایت‌بخش رسیده است به بخش کیفی توجه بیشتری می‌شود و خوشبختانه امروز ازنظر کیفیت، یکی از نظام‌های آموزشی موفق را در منطقه داریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی دانشآموزان در دوره آموزش عمومی شاخص خوبی دارد و پوشش تحصیلی دختران که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عدد کمی داشت به نسبیت جنسی ۵۹ به ۴۱ نزدیک شده است و امروز در برخی از مناطق کشور مدارسی داریم که حتی با حضور یک دانش‌آموز و یک معلم تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

بطحایی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی که صورت گرفته است، در موضوع کیفیت موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم، اظهار کرد: موفقیت در جنبه کمی ما را به ارتقای کیفیت رساند و چون حق جامعه است که آموزش باکیفیت داشته باشد، بنابراین باید خدمات آموزشی بتواند شاخص‌های کیفیت و استاندارد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: از اوایل دولت یازدهم و مشخصاً از سال ۹۳ در آموزش‌وپرورش موضوع کیفیت و تعالی مدرسه مورد توجه قرار گرفت و بر اساس سند تحول بنیادین با اجرای برنامه تعالی مدرسه تلاش کردیم خدمات مدرسه را به سطح استاندارد نزدیک کنیم و خوشبختانه امسال آموزش‌وپرورش گواهینامه و جایزه ملی کیفیت را از سوی سازمان ملی استاندارد دریافت کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفت، تأکید کرد: امیدواریم در سال جاری تعداد مدارس تحت پوشش طرح تعالی در کشور به ۴۵هزار مدرسه برسد و با اجرای طرح تعالی بتوانیم در مدارس شاخص‌های کیفیت را متناسب با استانداردهای لازم پیگیری کنیم.

بطحایی عنوان کرد: از امسال نتیجه کیفیت باید به‌طور مستمر در دید مخاطب و مشتریان قرار بگیرد و اولیای دانش‌آموز بتواند به‌طور مستمر و مدام، مدرسه فرزند خود را رصد کند و ببینند کدام شاخص‌ها کیفی را دارد.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزش‌وپرورش عدم حضور نظام رقابتی سالم و مثبت و مؤثر بین مدارس است، گفت: تا زمانی که نظام رقابتی مؤثر نباشد مدارس برای تعالی شاخص‌های کیفیت تلاشی نمی‌کنند و در سال جاری مقدمات فضای رقابتی مؤثر بین مدارس را فراهم می‌کنیم تا اولیای دانشآموزان بر اساس سامانه‌ای که طراحی‌شده است کارکرد مدرسه را ببیند و رتبه آن را پیگیری کنند و جایگاه مدرسه را بدانند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: مدارس باید تلاش کنند در زمینه‌های مختلف شاخص‌های کیفیت و استاندارد را به دست بیاورند و ارتقای مدرسه و کسب گواهی‌نامه‌های بالاتر در زمینه کیفیت منجر به کسب امتیازاتی برای مدرسه خواهد بود و از سازمان ملی استاندارد که تاکنون بسیار همکاری‌های خوبی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است قدردانی می‌کنم و از امروز با امضای این تفاهم‌نامه از دانش و تجربه سازمان بیش از گذشته بهره‌مند خواهیم شد.

  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش
منبع: همشهری آنلاین