تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۴

گروه بین‌الملل: عمر حسن البشیر رئیس‌جمهوری سودان برای دیداری سه روزه وارد ترکیه شد.

به گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه، سازمان‌های حقوق بشری با چشمانی باز نظاره‌گر سفر رئیس‌جمهوری سودان هستند. ببینید مقامات ترکیه در میان خود درباره مسئله دارفور چه می‌گویند.

کشورهای غربی از سال 2003 تاکنون دولت سودان را به دلیل ناآرامی‌های قومی در دارفور و سیاست خارطوم در قبال آن، تحت فشار گذاشته‌اند.

در پاسخ به اینکه مقامات ترکیه در باره دارفور چه پیامی به رئیس‌جمهوری سودان خواهند داد، یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار زمان گفته است، ترکیه همیشه از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح حمایت کرده است.

ترکیه همواره سهم خود را در پایان دادن به خونریزی‌ها و رفع شرایط ناگوار انسانی ادا می‌کند.

مسئول سیاست خارجی حزب حاکم عدالت توسعه در ترکیه نیز گفته است: ترکیه همواره در رفع مناقشات منطقه‌ای نقش مثبتی دارد و در این جهت می‌توان به دعوت همزمان از شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین دعوت همزمان از پرویز مشرف رئیس‌جمهوری پاکستان و حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان اشاره کرد.

گفته می‌شود از شروع بحران دارفور در سال 2003 تاکنون 200 هزار نفر کشته و 5/2 میلیون نفر آواره شده‌اند.

دولت سودان معتقد است بحران دارفور ناشی از توطئه غرب در جدا کردن بخشی از کشور است.

آنان معتقدند، آنچه به‌عنوان بحران دارفور مطرح است تحریک غیرعرب‌های مسیحی در جنوب سودان از سوی کشورهای غربی است، خارطوم تاکنون با درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه برای اعزام نیروهای چندملیتی مخالفت کرده است اما حاضر است نیروهای صلح‌ اتحادیه آفریقا را بپذیرد.

گرچه دعوت از البشیر با اطلاع از شرایط دارفور بوده است و آشکار است که آنکارا اهداف دور و عمیقی را در این جهت جستجو می‌کند اما این نیز روشن است که ناآرامی در دارفور حاشیه‌ساز سفر رئیس‌جمهوری سودان به ترکیه شده است؛ چنانکه حتی برخی مقامات اسبق وزارت امور خارجه ترکیه از آن به‌عنوان اقدامی نادرست یاد کرده‌اند.

برچسب‌ها