همشهری آنلاین: گمانه‌زنی‌ها برای سرپرست جدید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر بر این دلالت دارد که ۳ گزینه از هنرمندان تئاتر و مسئولان استانی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، پیرو خبر منتشر شده مبنی بر تغییر سرپرستی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و جابه‌جایی محسن امیری با گزینه جدید اداره کل هنرهای نمایشی که روز گذشته در فارس منتشر شد  گمانه‌زنی‌هایی برای سرپرست جدید مطرح می‌شود.

طبق گفته افراد مطلع، گزینه‌هایی برای انتخاب سرپرست جدید از جمله «ایوب آقاخانی» کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و «مهرداد رایانی مخصوص» کارگردان و استاد دانشگاه وجود دارد.

ایوب آقاخانی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و مدرس دانشگاه که در سال ۱۳۵۴ در تبریز متولد شده،  نمایش‌های زیادی را کارگردانی و نمایشنامه نویسی کرده است. وی در طول مدت فعالیت هنری خود جوایز زیادی از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است. 

از مهمترین فعالیت‌های هنری او می‌توان به دراماتورژی چندین نمایش تا مشاور کارگردانی، بازی در سریال‌های تلویزیونی، مجری و کارشناس برنامه سینما کلاسیک، عضو هیئت مرکزی گروه تئاتر معاصر،مؤسس و سرپرست گروه تئاتر پوشه، مدیر پروژه چهار فصل تئاتر ایران اشاره کرد.

مهرداد رایانی مخصوص نیز کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز ، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس و دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان است. وی در نمایش‌های زیادی از دهه ۵۰ بازی کرده و کارهای زیادی را هم کارگردانی کرده است. وی در جشنواره‌های زیاد تئاتری جوایز دریافت کرده است.

اما گزینه جدی‌تر برای انتخاب سرپرستی شورای نظارت طبق آنچه در خبر قبلی نیز بیان شده بود، مدیری از استان گیلان است. «سیدوحید فخر موسوی» در دولت تدبیر و امید معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بوده و پس از آن نیز به عضویت شورای پژوهشی این اداره منصوب شده و سال گذشته نیز معاون نظارت و ارزیابی اداره کل آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی اراک و کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس تهران بود و قبل‌تر ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای رشت و رودسر را برعهده داشته است.

نکته مهم این است که او در گذشته ریاست شورای نظارت و ارزشیابی نمایش استان گیلان را نیز بر عهده داشته و در این زمینه تجربیات مبسوطی دارد.

باید منتظر بود تا در هفته آتی مشخص شود گمانه‌زنی‌های فوق کدام به واقعیت نزدیک است و آیا تغییر مدیریت می‌تواند قدری از چالش‌های بحث نظارت بر نمایش‌ها و نارضایتی هنرمندان و بی نظمی در مجوزها را رفع کند؟

همه اینها در حالی رخ داده که تنها یک سال و دو ماه محسن امیری در شورای نظارت دوام آورده و حواشی زیادی نیز در این دوره با فعالیتش رخ داده است.