به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند برخی بنای هزار پایی برج لاله لندن را به سر خیار تشبیه کردهاند اما مشکل این سازه ۳۰۵ متری فراتر از این شباهتهاست. کارشناسان فنی در فرودگاه لندن معتقدند امکانی که برای بالا و پایین بردن مردم روی برج لاله تعبیه شده، ممکن است سیستم کنترل ترافیک هواپیماها را با مشکل اساسی مواجه کند و تا اطمینان یافتن از رفع این مشکل، ساختمان پروژه نباید پیش برود.
اگر فرآیند بالا و پایین بردن بازدیدکنندگان و گردشگران در برج روی سیستمهای راداری فرودگاه در محدوده ۱۰ کیلومتری به سمت شرق تاثیر نگذارد، آن وقت میتوان درباره ادامه پروژه ساختمانی برج لاله تصمیم گرفت. نورمن فاستر، معمار شهیر بریتانیایی ساز و کاری برای بالا رفتن از برج طراحی کرده است که در فضایی شیشهای و شفاف دور برج میچرخد و با سرعتی شگفتانگیز در هشت دقیقه گردشگران را تا ارتفاع ۳۰۰ متری بالا میبرد.
فاستر ۸۳ ساله که تقریبا تمام جوایز مهم دنیای معماری را برده، طراح آسمانخراش ۱۸۰ متری موسوم به برج خیارشور در همان حوالی برج لاله است و طراحی و اجرای ساختمان ۱.۶ میلیارد دلاری بلومبرگ در اروپا را هم در کارنامه دارد. با این حال، ممکن است ادامه اجرای طرح او برای برج لاله به دلیل به وجود آوردن مشکل برای پروازهای فرودگاه لندن دستکم برای مدتی به تاخیر بیفتد.
برج لاله از پروژههای سافرا گروپ است؛ شرکتی متعلق به جوزف سافرا، بانکدار میلیاردر برزیلی است که سال ۲۰۱۴ برج موسوم به خیارشور را با هزینه ۹۲۵ میلیون دلاری از آن خود کرد. قرار است یک حباب شیشهای ۱۲ طبقه روی برج لاله ساخته شود و برای آن چند رستوران، کافه، یک گالری بازدید و یک کلاس در آسمان در نظر گرفته شده است. بلندی این حباب دو برابر چشم لندن است که از مهمترین و مرتفعترین جاذبههای گردشگری شهر به شمار میرود.
طرح فاستر برای استفاده از ابزاری شبیه قایق پرنده روز ۱۳ نوامبر در دسترس قرار گرفته و در حال حاضر مخالفانی جدی در میان کارشناسان هوایی و معماری دارد. شرکت فاستر و شرکا هنوز به این مخالفتها واکنش نشان نداده است.