همشهری آنلاین: بیست و سومین جلسه نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، هجدهم آذرماه سال جاری در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه‌ تهران برگزار می‌شود.

با گسترش فضای مجازی و توسعه فناوری‌های نوظهور ارتباطی مانند اینترنت همه ‌چیزها، شکلی جدید از ارتباط و پیوستگی بین دنیای واقعی و مجازی در ابعاد مختلف زیست بشر مطرح شده است. این پژوهش به مطالعه فرصت ها و محدودیت‌های اینترنت همه چیزها برای توسعه ‌پایدار بر اساس نظرسنجی از کارشناسان رشته ‌فناوری اطلاعات و ارتباطات، و ارایه راهکارهایی در جهت برنامه ریزی راهبردی و بهره برداری بهینه از این تکنولوژی پرداخته است. چهارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر پارادایم دوفضایی شدن، و ارایه راهکارها با بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان پدیده ‌اینترنت همه چیزها در ابعاد شش گانه ‌پستل و بهره گیری از مدل تحلیل محیط سوات انجام گرفته است.

بدین منظور، پس از مطالعات نظری در حوزه ارتباطات و اطلاعات، تکنولوژی اینترنت همه چیزها و مطالعات راهبردی توسعه پایدار، شاخص‌های مرتبط با عوامل چهارگانه ‌استراتژیک، در تناظر با حوزه‌های شش گانه ‌مدل تجزیه و تحلیل محیطی پستل، مورد شناسایی قرار گرفتند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و از نوع پیمایشی می باشد. با استفاده از شاخص‌های بدست آمده از مطالعات نظری پرسشنامه برای سنجش نگرش طراحی شد که روایی آن صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. جامعه آماری این پژوهش ۱۱۱۵ نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مدیریت فناوری اطلاعات و کامپیوتر انتخاب شدند که در مورد اینترنت همه ‌چیزها صاحب نظر بودند و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران ۳۶۵ نفر تعیین شد. پس از طراحی پرسشنامه، برای نظرسنجی و اولویت بندی عوامل، پرسشنامه (آنلاین و کاغذی) میان نمونه آماری توزیع شد.

پس از گردآوری داده‌ها، با استفاده از تجزیه و تحلیل کیفی، مهم ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای اینترنت همه ‌چیزها شناسایی و طبقه بندی شدند. در نهایت، برای پاسخ به پرسش اصلی پژوهشی یعنی تعیین راهبردهای مناسب اینترنت همه چیزها و اولویت بندی آنها، ماتریس نهایی سوات تشکیل شد که استراتژی‌های پیشنهادی برای اینترنت همه چیزها را نشان می دهد. در پایان کار چهار دسته راهبردهای رقابتی، محافظه کارانه، تهاجمی و تدافعی تدوین شدند. همچنین با توجه به اینکه هدف این مطالعه ارایه راهبردهایی یکپارچه و از ابعاد مختلف جهت گسترش این فناوری و بهره برداری حداکثر از آن در راستای توسعه ‌پایدار بوده است، راهبردها ذیل هر یک از راهبردهای چهارگانه سوات و بر مبنای ابعاد شش گانه ظرف پستل ارایه شدند.

بیست و سومین جلسه نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، با سخنرانی محمد مصطفوی‌راد هجدهم آذرماه سال جاری در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه‌ تهران برگزار می‌شود.