همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ثبت جهانی نیشابور مهم‌ترین برنامه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این شهرستان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی‌فر در جلسه با فرماندار شهرستان نیشابور، اعضای شورای شهر و شهردار نیشابور با بیان این مطلب افزود: نیشابور جزو ۴  شهر تاریخی جهان است که ۳ شهر مرو، بلخ و هرات ثبت جهانی شده‌اند و نیشابور هنوز در فهرست موقت ثبت جهانی است.

وی ادامه داد: هدف ما ثبت جهانی شهر کهن نیشابور است، همه باید همت و پشتیبانی کنند تا این اتفاق مهم برای نیشابور انجام شود.

مکرمی فر اظهار کرد: عرصه تاریخی نیشابور با ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت منحصر به فردترین عرصه تاریخی است ضوابط ابلاغی سال ۱۳۹۲ الزاماً باید رعایت شود.

وی با اشاره به برخی درخواست‌ها گفت: حریم این عرصه تاریخژ باید رعایت شود و ما شرمنده برخی درخواست‌ها هستیم چون نمی‌توانیم الزامات میراث فرهنگی را رعایت نکنیم.

وی با یادآوری اینکه ارزش محوطه‌های تاریخی نیشابور بسیار زیاد است و باید بیشتر ارزش‌های تاریخی آن مدنظر مسئولان شهرستان باشد یادآور شد: شاخص‌های را برای ثبت جهانی تعریف کردند که نیشابور از ۴  شاخص به خوبی برخوردار است.

وی گفت: میراث کشاورزی، مفاخر جهانی، صنایع دستی و روستاهای تاریخی چهار شاخص‌های است که نیشابور در آن سر آمد است.

وی با که نیشابور شماره ثبت موقت جهانی را دریافت کرده و در ردیف چهاردهم قراردارد، افزود: ثبت جهانی موجب افزایش گردشگران خارجی شده و فرصت‌های اقتصادی زیادی را پیشروی نیشابور قرار می‌دهد.

مکرمی‌فر ادامه داد اگر شرایط به ما اجازه دهد که کاوش‌های نیشابور را ادامه دهیم و معماری این شهر را از زیر خاک بیرون بیاوریم گنجی را برای این شهر پیدا کرده‌ایم، هنوز دیوارهای معماری و پیاده روهای دوره سلجوقی شادیاخ زیر خاک است، حتی هنوز دیوار شهرکهن وجود دارد.

وی خواستار همراهی و همکاری مسئولان شهرستان، فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر شد و گفت: این فرصت تاریخی به وجود آمده تا نیشابور که شهری کهن و تاریخی است را به جهانیان معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: توس یک بار فرصت ثبت جهانی را به دلیل وجود چند دکل برق از دست داد و اکنون تلاش‌های زیادی در حال انجام است تا دوباره کارشناسان ثبت جهانی برای ثبت به توس بیایند، امنون این فرصت پیش روی فرهنگ و تاریخ نیشابور قرار دارد تا ثبت جهانی شود.

در این دیدار بازپیرایی فضای حد فاصل باغ خیام و عطار، تعیین تکلیف باغ امین الاسلامی، بازار قدیم نیشابور مطرح شد.