همشهری آنلاین: اقدامات صورت گرفته در رابطه با جانمایی کانون‌ها، محورها و پهنه‌های بلند مرتبه‌سازی (مسکونی و مختلط غیر مسکونی) برسی و مقرر شد شهرداری تا یکماه آینده گزارش جمع بندی مطالعات انجام شده در این زمینه را ارائه کند.

محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در جلسه کارگروه شهرسازی کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با اشاره به شرط واقع گرایی گفت:  نمی‌توان یک الگوی کلی برای بلند مرتبه سازی در نظر گرفت و باید گونه بندی‌ها از لحاظ‌های مختلف کالبدی، عملکردی، طراحی شهری و اقتصادی، اجتماعی ملاک عمل قرارگیرد.

وی افزود: تصمیم‌گیری برای پهنه‌ها و کانون‌های بلند مرتبه سازی با کسب نظرات و دیدگاه های مختلف در این زمینه خواهد بود به همین دلیل در جلسات کارشناسی کمیسیون این تضارب آرا مطرح و بحث و بررسی می شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد بر اقدامات عاجل مشاوران به جهت محدودیت زمانی، بر تهیه طرح پیشنهادی مشترک بلند مرتبه سازی هفت حوزه با خصوصیات جامعیت و کامل بودن در عین پویایی و مستعد نیل به نقطه بهینه تأکید کرد.

مهدی نیا گفت: هم چنین گزارشی کارشناسی در ارتباط با افزایش دوبرابری نسبت نرخ رشد جمعیت با نرخ رشد افقی شهر ارائه و به بیان دیدگاه های نوین توسعه شهری ، تنوع مسکن، جایگاه شهر با برخورد با بلندمرتبه سازی، اشاره به فرمول تراکم اقتصادی، معایب طرح بلند مرتبه سازی پارت، معایب مصوبه شورای اسلامی شهر در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۵ ، اشارات طرح جامع سوم و طرح پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد پرداخته شد.

وی گفت:  در این جلسه امتیازات برخورد با مسئله بلندمرتبه سازی در قالب سه الگوی نقطه(کانون)، محور و پهنه(لکه) بیان شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی به نقش مشاوران طرح های تفصیلی در این فرآیند اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش و جایگاه مشاوران مشاوران حوزه های هفت گانه طرح های تفصیلی در این جلسه به ارائه رویکردشان در تهیه طرح های پیشنهادی و مشکلات و معضلات وضع موجود و روند طولانی مدت تصویب طرح ها پرداختند.

مهدی نیا اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان شهرداری های مناطق به بیان دیدگاه های خود از قبیل تهیه سند مشترک،انتخاب مشاور هماهنگ کننده،اجرای طرح به صورت مرحله ای،نقش دولت در بودجه شهرداری ها و ارتباط ضعیف مشاورین با مناطق پرداختند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد تاکید کرد: با توجه به نامه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص فرایند تأیید و بررسی طرح های تفصیلی، مقرر شد دفتر طرح ها و مطالعات فنی و شهری نسبت به تهیه مطالعات جمع بندی شده و مشترک بلند مرتبه سازی توسط مشاوران حوزه های هفت گانه با همکاری شهرداری های مناطق جهت ارائه درجلسه آینده کارگروه اقدام کند.