همشهری آنلاین: محبوبه کاظمی، مدیر نگارخانه ترانه باران خبرهایی تازه از ایده هنرگردی روستایی و تامین زیرساخت‌های گردشگری هنری ارائه داد.

به گزارش همشهری آنلاین، کاظمی با اشاره به انتخاب البرز مرکزی به عنوان پایلوت طرح هنرگردی روستایی گفت: این مقصد ۱۰۰ روستا را شامل می‌شود که سرمایه‌گذاری در آن فعالیت اقتصادی زودبازده است و این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای شروع هنرگردی روستایی دارد. مسیر گردشگری البرز مرکزی شامل سراوان، سیاه‌کل، دیلمان و رستم‌آباد و... در همکاری بین وزارت کار، سازمان ملل، یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گرفته و ظرفیت‌های گردشگری هنری آن چشمگیر ارزیابی شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از هنرگردی روستایی سخن به میان می‌آید، باید به بعد هنری آن توجه شود و بحث گردشگری مد نظر قرار گیرد.‌ خود گردشگری شامل اجزای مختلف است که بحث اقامت، غذا، خرید، جاده، حمل و ن‌قل آن باید پیش‌بینی شده باشد. وجود موزه‌های میراث روستایی برای اشاعه طرح هنرگردی روستایی هم ضروری است. باید موزه‌هایی با رسالت‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کرد تا به گسترش فرهنگ کمک کند.

مدیر ترانه باران درباره نحوه عملیاتی شدن این طرح هم گفت: اجرایی شدن طرح هنرگردی روستایی منوط به طراحی و مشخص شدن مدل‌ها و طرح کسب و کار است. این مراحل باید بگذرد تا توجیه اقتصادی و نیاز سرمایه‌گذاری مشخص شود. به طور مثال، پس از سرمایه اولیه که باید وجود داشته باشد، بحث زمین مورد نیاز برای ایجاد اقامتگاه یا موزه‌های میراث روستایی و مساله مالکیت خصوصی یا دولتی بودن آن اهمیت ویژه دارد.

وی یادآوری کرد: تا سال ۱۴۰۴ ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران پیش‌بینی شده است. باید برنامه‌ریزی شود تا بخشی از این افراد با هدف گردشگری هنری به کشور ما سفر کنند و انگیزه سفر آنها هنر باشد. برای مثال، گردشگران برای تماشای نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران یا شرکت در حراج های هنری یا حضور در جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به ایران سفر کنند. در اثنای این سفر است که گردشگر از جاذبه‌های دیگر هم دیدن می‌کند. البته باید توجه داشت هنرگردی و گردشگری سیستان و بلوچستان با گیلان و مازندران تفاوت دارد.

مدیر ترانه باران در عین حال پیشنهاد داد بر اساس این طرح، پایلوت نمونه گردشگری هنری در تهران ایجاد و فضایی برای آن طراحی شود که معماری، فضا، طراحی‌ها و المان‌های آن کاملا هنری باشد. وی افزود: از جمله سازمان‌های موثر در انجام این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه هستند.

کاظمی در پایان پیشنهاد داد: رسانه ملی راه‌اندازی شبکه گردشگری را بررسی کند. اگر تئوری نجات اقتصاد ایران از طریق صنعت گردشگری وفاق ملی ست، کار رسانه‌ای گسترده و هوشمندانه اصلی‌ترین زیرساخت آن است. به نظرم ضرورت امر و غفلت تاریخی که دچارش هستیم سبب شده اگر ۲۴ ساعت درباره گردشگری برنامه تولید و پخش شود، باز هم جای برای کار وجود داشته باشد.