به گزارش تسنیم، جعفر قادری افزود: تکالیفی در دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برای دولت مشخص شده تا طبق این تکالیف یارانه حداقل سه دهک بالای جامعه را حذف و سهم تولید، بهداشت و درمان را پرداخت کنند.
وی اظهار داشت: متاسفانه دولتهای مورد نظر هر سال از انجام تکلیف مربوطه سرباز زده به طوری که حتی بخشی از کسری منابع برای پرداخت یارانه را از محل منابع عمومی تامین کردهاند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه باید صرف توسعه زیرساختها و حمایت از تولید و یا اینکه بخشی از هزینههای دهکهای پائین جامعه از طریق این مهم جبران شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت در لایحه بودجه ۹۸ به حذف یارانه سه دهک بالای جامعه توجه کرده است، گفت: طرح مربوطه در صورت همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی عملیاتی خواهد شد.
قادری ضمن اشاره به اینکه حذف یارانه سه دهک بالای جامعه به آسانی امکانپذیر است، افزود: دولت میتواند اطلاعات مربوط به یارانهبگیران را در اختیار استانداریها قرار دهد و استانداریها هم میتوانند اطلاعات مدنظر را به فرمانداریها واگذار کنند.
وی اظهار داشت: بدون شک با شناختی که فرمانداریها از وضعیت میدانی خانوارها دارند و اطلاعاتی که از طریق سامانههای اطلاعاتی مربوطه مانند سامانه املاک و غیره به دست میآورند به راحتی میتوانند یارانهبگیران سه دهک بالای جامعه را شناسایی و نسبت به حذف یارانه آنان اقدام کنند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در آئیننامههای مصوب شده باید موارد مصرف منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه را مشخص کند.
وی با تاکید بر اینکه سه دهک بالای جامعه در همه استانها یکسان نیست و متوسط درآمد استانها با یکدیگر متفاوت است، گفت: به عنوان مثال سه دهک بالای استان سیستان و بلوچستان میتوانند هم ردیف با سه دهک متوسط استان تهران باشد.
قادری افزود: بطور کلی از نکات مثبت طرح حذف یارانه سه دهک بالای جامعه واگذاری اجرای این مهم به استانداریها و ارائه اطلاعات یارانهبگیران به فرمانداریها و مسئولان محلی است.
وی گفت: نبود توازن در درآمدهای افراد در استانها از نکات ضعف طرح حذف یارانه سه دهک بالای جامعه از سوی استانداریهاست.