به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در حاشیه افتتاح طرح زمستانه راهداری قزوین در جمع راهداران افزود: در حال حاضر این وزارتخانه دارای رقم قابل توجه۲۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و در حال اجراست که نشان از حجم بالای کار در حوزه عمرانی کشور دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور وجود که ۱۷۰ هزار کیلومتر آن راههای فرعی و روستایی هستند که بهسازی و نگهداری از آنها مستلزم هزینههای سرسام آوری است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش داریم ایمن سازی راههای کشور را در محورهای پرترافیک با جدیت بیشتری نسبت به گذشته عملیاتی کنیم، گفت: باید با ترکیبی از اقدامات فیزیکی شامل اصلاح هندسی، کنترل تقاطع ها و هوشمندسازی آنها و تقویت کنترل پلیس را برای ایمنی مسیرهای ارتباطی شاهد باشیم. وی اضافه کرد: با ایجاد برخی تغییرات در شانه حاشیه راهها میتوان نقطه امنی را برای جلوگیری از حوادث جاده ای ایجاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حال حاضر با همت دستگاههای ذیربط وضع آسفالت تمامی جادههای کشور اسکن شده است و براساس اولویتهای ترافیکی، عملیات روکش آسفالت در آنها در دستور کار قرار دارد.
اسلامی، اعتبارات راه های روستایی کشور در سال جاری را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان بودجه در برابر قراردادهای منعقد شده وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران بسیار ناچیز است اما در لایحه بودجه سال ۹۸ یک مدل استانی طراحی شده تا ضمن ارتقای اعتبارات راههای روستایی شاهد رشد و پیشرفت طرحهای این حوزه باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص طرحهای جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر گفت: این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی به توافق نرسید اما با تغییرات داده شده قرار است تصویب طرحهای جامع این دسته شهرها به استانداران تفویض شده و دبیرخانه آنها نیز در ادارات کل راه و شهرسازی مستقر شود.
وی با تاکید بر لزوم کنترل بر ساخت و سازها در حومه شهرها، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر کنترلی در حوزه شهرسازی و ساخت و سازها در اطراف شهرها وجود ندارد این درحالی است که اگر شهرهای ما دارای طرح جامع باشند باید شاهد هیچ گونه ساخت و سازهای غیرقانونی در آنها نخواهیم بود.
اسلامی با اشاره به ارتباط این ساخت و سازها با حوادث جادهای، گفت: ۶۰ درصد تصادفات جادهای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرها که ساخت و سازهای غیرمجاز در آنها وجود دارد، بوقوع میپیوندد که به دلیل رفت و آمد زیاد خودروها در این نقاط است.
وی در ادامه به طرح راه آهن قزوین-رشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی هفتههای اخیر از افتتاح آزمایشی این خط آهن خبر داده شده بود در حالی که آزمایش صورت گرفته برای تست صحت عملکرد ریل پس از نصب انجام شده بود. اسلامی همچنین گفت: به نظر میرسد این پروژه با توجه به کارهای باقی مانده از جمله نصب علائم مسیر و لزوم اطمینان از وضع ایمنی آن در هفته نخست اسفند امسال قابل بهره برداری باشد.
وی در خصوص طرح متروی هشتگرد-قزوین نیز گفت: در حال حاضر توسعه قطارهای حومهای اولویت وزارت راه و شهرسازی است و در این زمینه اقدامات خوبی از جمله دوخطه شدن قطار قزوین-تهران انجام شده است. اسلامی اضافه کرد: با توجه به بررسیهای صورت گرفته قطارهای حومهای تهران میتوانند ۴۰ درصد بار ترافیکی این شهر و شهرهای پیرامونی را کاهش دهند و نقش موثری در کاهش مصرف سوخت و سوانح جادهای داشته باشند.
در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی در روز جاری همچنین طرح حفاظ بتنی (نیوجرسی) آزادراه قزوین- کرج-تهران به طول ۱۷۰کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.