تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۵

سرانجام پس از یک سال و نیم سقوط مداوم بار دیگر مسئولان بورس تهران مجال یافتند در مصاحبه های خبری خود گزارش امید بخشی از آینده بازار سهام ارائه دهند.

به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری در آخرین مورد رئیس هیأت مدیره بورس و یکی از کارگزاران فعال در بازار سهام نوید روزهای خوش تری را به سهامداران دادند.

در این میان علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به این پرسش که چه دلیل یا دلایلی برای رونق بورس وجود دارد به نظرات خود در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جدید اعلام کرده بودم که امسال، سال خوبی برای بورس خواهد بود که خوشبختانه این روزها شاهد رونق بورس و بهبود معاملات هستیم.

او که با خبرگزاری فارس گفتگو می کرد، به تأثیر چندعامل در مثبت شدن روند جاری معاملات اشاره کرد و اظهار داشت: عامل اول مربوط به تأثیر قانون جدید و ارائه ساز و کارهایی است که طی آن غالب فعالیت های بورس به بخش خصوصی واگذار و با ایجاد نهادهای جدید این بخش تقویت خواهد شد که تحقق آن می تواند نویدبخش مرکزهای جدید در بازار سرمایه باشد. البته قانون جدید در راستای حمایت از سهامداران به شفافیت و انجام معاملات سالم تأکید خاصی کرده که این رویکرد به عنوان نکته مثبتی مدنظر فعالان بازار قرار گرفته است.

وی عامل دوم در رونق بورس را بی ثباتی بازارهای موازی مانند بازار طلا و کاهش بهای سهام در 2 سال گذشته ارزیابی کرد و افزود: کاهش حجم سرمایه گذاری در بازارهای مانند موبایل و طلا به دلیل افت قیمتها و کاهش نرخ اوراق مشارکت در کنار تثبیت انواع ارز و همچنین کاهش 2 سال گذشته اکثر سهام شرایطی را به وجود آورده تا بازار سرمایه ظرفیت و آمادگی رشد را دارا باشد که این امر خصوصا با حضور بهترین صنایع کشور در بورس راحت تر محقق می شود. صالح آبادی فرارسیدن فصل مجامع و تقسیم سود نقدی سهام اکثر شرکتها را عامل سوم و موثر در بهبود شرایط معاملات سهام دانست و گفت: تقویت عوامل روانی مثبت و برگزاری مجامع سالانه جاذبه های بیشتری را برای خرید سهام ایجاد کرده اند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان ابراز امیدواری کرد: با واگذاری سهام عدالت و افزایش مشارکت عموم مردم در بازار سرمایه روند افزایشی شاخصها و معاملات سهام در آینده از شدت بیشتری برخوردار باشد.

روزهای خوش
از سوی دیگر یک کارگزار بورس اوراق بهادار به سهامداران حقیقی توصیه کرد، با شناخت از شرایط موجود و وضعیت هر یک از شرکت ها و پذیرش نوسان های بورس، در انتخاب سهام عقل گرایانه و آگاهانه عمل کنند و منتظر روزهای خوش تر باشند.شهرام شهمیری تاکید کرد: سهامداران حقیقی بورس باید با در نظر گرفتن عواملی مانند تاریخ برگزاری جامع شرکتها، درصد تقسیم سود، مزیت نسبی و نسبت قیمت به درآمد مناسب و همچنین پی گیری اخبار موثر بر بورس نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. وی زمان و محتوای پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا و همچنین اخبار مربوط به حضور رئیس جمهوری در چین را از عوامل تاثیر گذار بر روند هفته آینده بورس دانست.