گروه ادب و هنر - کامران محمدی: بیست‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، 10 روز دیگر آغاز می‌شود، اما این بار با یک شروع متفاوت در مرقد مطهر حضرت امام ره. ساعت 11 صبح

ستاد خبری جشنواره 26 علت این اقدام را برگزاری «جشن غرورآفرین دهه فجر انقلاب اسلامی و ایام گرامیداشت محرم حسینی» اعلام کرده و ادامه می‌دهد: "در نخستین روز از برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هنرمندان تئاتر و دست‌اندرکاران این جشنواره با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی‌ ره  نسبت به روح بلند و ملکوتی آن رهبر کبیر ادای احترام و با آرمان‌های ایشان تجدید بیعت می‌کنند."

به گزارش ستاد خبری، قرار است "هنرمندان برجسته تئاتر کشور، شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره امسال، با همراهی تنی چند از مسئولان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مرقد مطهر امام راحل ره و ادای تاج گل به مرقد ملکوتی ایشان، جشنواره بیست و ششم را به‌طور رسمی افتتاح ‌کنند."

اجرای نمایش پرده‌خوانی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های این مراسم است که چهارشنبه هفدهم بهمن آغاز می‌شود. ضمن آن که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، ساعت 10 از جلوی تالار وحدت علاقه‌مندان به بهشت زهرا منتقل می‌شوند.

اما جشنواره

این اقدام که برای نخستین بار انجام می‌گیرد، همه آن چیزی نیست که مسئولان برای زدن رنگ انقلابی به جشنواره امسال اندیشیده‌اند. جشنواره 26 بخش ویژه‌ای به نام انقلاب اسلامی با 3 نمایش ویژه خواهد داشت که به مناسبت 30 سالگی انقلاب پایه‌گذاری شده است.

 "سمفونی بیداری" به کارگردانی حسین فرخی، "آهسته با گل سرخ" نوشته اکبر رادی به کارگردانی مه‌لقا باقری و یک نمایش خیابانی به کارگردانی محمود فرهنگ این 3 نمایشند که اکنون مشغول تمرینند.

علاوه بر این 3، 20 نمایش دیگر نیز اکنون در اداره تئاتر مشغول تمرینند که در مجموع، نمایش‌های ایرانی بزرگسال حاضر در جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند. هرچند که برخلاف آن چه روابط عمومی برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش گزارش کرده، هنوز هم برخی از این گروه‌ها مکان مناسبی برای تمرین ندارند. کارگردان "هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن" که قرار است این نمایش را در جشنواره امسال به صحنه ببرد، در این باره می‌گوید: "روند رفتاری و سیاست موجود در قبال طرح‌های مشترک درست مثل یک طرح داخلی است. قبل از آن هم این مشکل در برخورد با کارهای معاصر، تجربی و غیررسمی وجود داشت، چه بسا که امروز که این بازیگران در ایران حاضر هستند، هنوز سالن تمرین ما مشخص نشده است درحالی که ما تنها 10 روز برای این تمرین فرصت داریم."

"هفت دستور کلیدی..." کار مشترک ایران و  5 کشور دیگر است که با نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی مشترک آروند دشت آرای و سارا ریحانی در بخش مسابقه بین‌الملل امسال در تالار قشقایی به صحنه می‌رود. جالب این‌که حضور هنرمندانی از کره، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، ایران و افغانستان در اجرای این نمایش قطعی شده و قرار بود هنرمندانی از سوئیس و فرانسه هم در آن حضور داشته باشند که به‌دلیل مشکلات مالی حذف شده‌اند.

مشارکت مهدهای کودک

علاوه بر این 23 نمایش، 10 نمایش ویژه کودکان و نوجوانان نیز در بخش اقماری جشنواره امسال اجرا می‌شود. جالب این که این نمایش‌ها در طول جشنواره، هر روز 10 صبح به‌طور ویژه برای مهدکودک‌ها و دبستان‌های شهر تهران در فرهنگسراهای ابن سینا، بانو، بهمن، خاوران، دانشجو، دختران، سلامت، طبیعت، هنر و نور اجرا می‌شود.

این اقدام جالب، کار مشترک ستاد برگزاری و معاونت امور هنری سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران است.

تیر و طفل و تشنگی به کارگردانی افشین ناظری، کمپانی عروسکی به کارگردانی حامد زحمتکش، غذای نذری به کارگردانی امیر مشهدی عباس، بازی پسر و گرگ به کارگردانی جواد ذوالفقاری، ملک جمشید به کارگردانی امیر مشهدی عباس، رویای ماه به کارگردانی مریم کاظمی، گرگ گرگ است به کارگردانی جلال منتظری و صادق میرزایی، خوب و عزیزی ایران زیبا به کارگردانی حسن دادشکر، حضرت سلیمان به کارگردانی فریبا رئیسی و ماهی به کارگردانی محسن ایمانخانی، این 10 نمایش‌اند.