مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه تاکنون وزارت خزانه داری آمریکا مجوز خرید هواپیماهای سوخو از روسیه را صادر نکرده است، گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اخیرا تفاهمنامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای سوخو را به امضا رسانده بود و یک ایرلاین داخلی هم پیش نویس قرارداد اجاره ۳ فروند هواپیمای سوخو را منعقد کرده بود اما گویا فعلا به دلیل عدم صدور مجوز اوفک، ورود این هواپیماها منتفی شده است.
وی ادامه داد: نمیدانیم امکان به سرانجام رسیدن این قراردادها وجود دارد یا نه؟ پیش از این سوخو اعلام کرده بود که برخی از قطعات امریکایی این هواپیماها را تغییر خواهد داد تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوز از وزارت خزانه داری نباشد اما نتوانست این اقدام را انجام دهد و احتمالا تغییر قطعات آمریکایی این هواپیما زمان بر باشد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه دور زدن تحریمهای جدید از تحریمهای دوره قبل سختتر است، اظهار داشت: علی رغم اینکه شرایط سختی برای صنعت هوانوردی کشور ایجاد شده اما هر یک از شرکتهای هواپیمایی، برنامه خرید هواپیما عمدتا هواپیمای دست دوم اما جوان را دارند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: علیرغم اینکه برخی از کشورها علیه ناوگان هوایی کشورمان اقدام به اعمال تحریمهای سوخت رسانی کردهاند اما نمیگذاریم مشکلی را برای برنامه پروازی ایرلاینهای کشورمان ایجاد کنند.
وی گفت: توانستهایم تحریمهای عدم سوخترسانی برخی از فرودگاهها را دور بزنیم اما به طور قطع موضوعاتی مانند حمل سوخت مازاد صحت ندارد و اساسا امکان آن وجود ندارد.
وی همچنین درباره مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت اظهار داشت: میزان مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت بابت انجام پروازهای غیر اقتصادی چیزی حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۵۰۰ میلیارد تومان آن در سال ۹۳ با بدهی شرکت آسمان ایر تهاتر شد.
سامانی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات ایرلاینها هنوز پرداخت نشده است که پیشنهاد ما تهاتر مطالبات ایرلاینها با بدهی آنها به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش و پالایش فراوردههای نفتی است.
وی همچنین درباره وضعیت ایرلاینهای تازه تاسیس شده جدید از جمله «دنا» اظهار داشت: دنا هنوز پرواز عملیاتی ندارد و به دنبال خرید هواپیما است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چگونه ایرلاین دنا بدون داشتن هواپیما توانسته مجوز تاسیس و فعالیت اخذ کند، توضیح داد: در زمان تاسیس، این شرکت هواپیماهای مورد نیاز را در اختیار داشت اما بنا به دلایلی هواپیماهای خود را واگذار کرد و در حال حاضر به دنبال خرید هواپیما است.