تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

همشهری آنلاین: تالاب حسنلو در غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود ۲۰ کیلومتری شرق نقده قرار دارد.

تالاب حسنلو در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۲۸ دقیقه و ۹ ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. مساحت تالاب در حدود ۱۱۰۰ هکتار و در ارتفاع ۱۳۰۸ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. این تالاب شامل دریاچه‌ای کم عمق با آب لب شور فصلی بوده که از آب باران، چشمه‌ها و جویبارها تغذیه می‌شود. طی چند سال گذشته سد احداثی بر روی آب خروجی آن باعث شیرین‌تر و عمیق‌تر شدن آب آن شده و در حال حاضر تبدیل به دریاچه پشت سد گشته است. این تغییرات باعث تبدیل تالاب به مخزن آب شده و یک اکوسیستم جدید دریاچه‌ای ایجاد کرده است.

از آب تالاب در کشاورزی استفاده می‌شود و مراتع اطراف تالاب مورد استفاده دامداری قرار می‌گیرد. در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب یادگارلو و درگه سنگی به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است و قوانین شکار و صید در آن جاری است. این تالاب در حال حاضر توسط سازمان آب منطقه‌ای استان حفاظت می‌شود. این تالاب دارای چشم‌اندازی زیبا و در فصول مختلف سال پذیرای انواع پرندگان است و می‌توان گردشگران را برای تماشای طبیعت زیبا و انواع پرندگان به آن جذب نمود.

در قسمت شمالی تا جنوب غربی تالاب پوشش گیاهی انبوهی به چشم می‌خورد. گونه‌های گیاهی اطراف تالاب عبارتند از جگن، نی، شور و سالیکورنیا.

دسترسی به تالاب از طریق جاده ارومیه به مهاباد در ۷۱ کیلومتری ارومیه قابل انجام است.

برچسب‌ها