همشهری آنلاین: بیش از ۹۰ هزار در نخستین روز سال نو در توکیو گرد هم آمدند تا با امپراتور ژاپن و اعضای خاندان سلطنتی برای آخرین بار پیش از کناره‌گیری از قدرت دیدار کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسوشیتدپرس، امپراتور آکیهیتو ۸۵ ساله که عصر روز چهارشنبه از بالکن قصر سلطنتی با مردم دیدار می‌کرد، خطاب به آنها گفت: «خوشحالم که زیر این آسمان بدون ابر سال نو را با همه شما جشن می‌گیرم.» میچیکو همسر امپراتور و فرزندان آنها هم در این دیدار عمومی در نخستین روز سال ۲۰۱۹ حضور داشتند. امپراتور آکیهیتو برای روز چهارشنبه در چهار دیدار دیگر شرکت می‌کند.

رسانه‌های ژاپن تعداد حاضران در کاخ امپراتوری کیوتو را بیش از ۹۰ هزار نفر برآورد کردند که بسیاری از آنها از صبح زود آمده بودند. امپراتور هیروهیتو که از جنگ جهانی دوم بر ژاپن حکم می‌راند، سال ۱۹۸۹ جای خود را به پسرش آکیهیتو داد. در حالی که ژاپنی‌ها هیروهیتو را خدا و دور از دسترس می‌پنداشتند، آکیهیتو تصویری دیگر از یک امپراتور به جامعه و مردم خود نشان داد. او با یک زن عادی ازدواج کرد و دو پسرش این سنت را ادامه دادند.

کناره‌گیری خودخواسته امپراتور آکیهیتو از قدرت هم یک اتفاق نادر در تاریخ ژاپن است. او در یک پیام ویدئویی از تصمیم خود برای واگذاری سریر پادشاهی به پسرش خبر داد و اعلام کرد به دلیل بالا رفتن سن و به خطر افتادن سلامتی، نگران است نتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد. امپراتور روز ۳۰ آوریل (چهار ماه دیگر) پس از ۳۰ سال سلطنت بر ژاپن از قدرت کناره می‌گیرد.

دوران زمامداری آکیهیتو با عبارت ژاپنی «هی‌سی» به معنی «صلح» توصیف می‌شود و قرار است در میانه‌های ۲۰۱۹ و آغاز رسمی زمامداری امپراتور جوان یک عبارت دیگر برای دوران تازه تعریف و معرفی شود. ناروهیتو که تا اوایل بهار جانشین پدرش می‌شود، همراه همسر خود ماساکو در دیدار عمومی سال نو حضور داشت. هر چند برخی می‌گویند ماساکو از یک بیماری مرتبط با استرس رنج می‌برد و معمولا در دیدارهای عمومی ظاهر نمی‌شود.

از آنجا که سلطنت موروثی در ژاپن فقط به پسرها منتقل می‌شود و ناروهیتو یک فرزند دختر دارد، پسر دوم و جوان‌تر امپراتور آکیهیتو به احتمال فراوان جانشین برادرش ناروهیتو خواهد شد. هر چند شاهزاده آکیشینو یک فرزند پسر دارد و هر دو نفر آنها می‌توانند گزینه جانشینی امپراتور آینده باشند. مقام امپراتوری در ژاپن قدرت سیاسی ندارد و صرفا جنبه نمادین فرهنگی و عاظفی دارد.