همشهری‌آنلاین: روزنامه‌هاى اروپا در تفسیرهاى خود به رسوایى مالى در بانک سوسیته جنرال در فرانسه پرداختند

به گزارش رادیو دولتی آلمان، این کلاهبردارى باورنکردنى که بالغ بر پنج میلیارد یورو می‌باشد، تاکنون در تاریخ بانکدارى سابقه نداشته است. بانک سوسیته جنرال که یکى از دو بانک بزرگ و اصلى در فرانسه است، یک دلال جوان سهام را به عنوان مقصر اصلى این رسوایى معرفی کرده است

ارزیابی لیبراسیون:

روزنامه لیبراسیون، چاپ پاریس پیرامون افتضاح مالى در بانک سوسیته جنرال در فرانسه می‌نویسد:  «خانم کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد فرانسه مى‌گوید که بطور واقعى دلیلى براى نگرانى وجود ندارد. کریستیان نویر، رئیس بانک فرانسه نیز عنوان مى‌کند، که این حادثه‌اى منحصر به فرد است و ربطى  به تکان‌هاى شدید بازار مالى ندارد. اما آیا این پایان ماجرا است؟ مسئله به این سادگى نیست. مقصرى در این میان معرفى شده، اما مسئولان این قضیه بویژه در میان کارمندان عالی‌رتبه بانک همچنان ناشناخته اند.»

روزنامه لیبراسیون درپایان مى پرسد: «چه کسى مسئول این نظارت ناموفق بر یک دلال فرانسوى سهام است؟ آیا در اصل، این وظیفه کمیسیون نظارت بانک و رئیس آن کریستیان نویر نیست؟»

ارزیابی فیگارو:

روزنامه محافظه‌کار فرانسوى فیگارو  مى‌نویسد: «چگونه بانک خوشنام و جدى سوسیته جنرال به خاطر خطاى یک دلال جوان سهام، آنهم در یک آخر هفته، دچار چنین فاجعه‌اى مى‌شود؟ بى‌اعتمادى به جهان مالى با آغاز بحران در بازار املاک رهنى در آمریکا سبب بى اعتبارى این حوزه شده بود. این رسوایى باورنکردنى در فرانسه سبب تشدید این بى‌اعتمادى مى‌شود. تکان‌هاى شدید در بازار سهام نشانگر این است که کنترل بر این ماشین به آرامى از دست راننده آن خارج مى‌شود. هیئت نظارت بر بازار بورس باید ابزارى متناسب با جهان مالى مدرن در اختیار داشته باشند و از بانکدارن باید خواسته شود که سیستم‌هاى کنترل خود را به شدت و با سرسختى هرچه بیشترى دررابطه با معاملات نامطمئن کارآمد کنند، تا در وضعیت غم‌انگیزى مانند وضعیت سوسیته جنرال گرفتار نشوند. رئیس بانک بخوبى مى داند که آنچه به عنوان کلاهبردارى از آن یاد مى‌شود در اصل افشاگر سیستم کنترل خطرناک و نامطمئن در این بانک است.  قدر مسلم این است که بانک سوسیته جنرال بدون آسیب از این بحران رهایى نخواهد یافت. این رسوایى باورنکردنى بخصوص به حوزه‌اى از اقتصاد آسیب مى‌رساند که بدون این مشکلات نیز تاکنون در معرض انتقاد شدید قرار داشته است.»

 ارزیابی اکو:

روزنامه اقتصادى اکو، چاپ فرانسه مى‌نویسد: «در آمریکا در چنین شرایطى تعویض رئیس بانک امرى اجتناب ناپذیر خواهد بود. عواقب احتمالى این ماجرا مى‌تواند سبب از دست دادن استقلال بانک سوسیته جنرال شود. وضعیت این بانک در حال حاضربى ثبات است. در شش ماه گذشته  ارزش سهام این بانک چهل درصد کاهش داشته است. حوزه بانکدارى با بدبیارى در آمریکا، در رابطه با بحران مالى، دچار لرزه شده است و در آینده نظم جدیدى خواهد یافت، اما در چنین وضعیتى بانک فرانسوى سوسیته جنرال مى‌تواند طعمه دیگران شود. در صورتى که رقیب قدیمى این بانک، یعنى بانک پارىباس دست به اینکار نزد، بانک‌هاى دیگرى در اروپا نظیر بانک ایتالیایى  یونى کردیت آماده عمل‌اند.»