همشهری آنلاین: هشتمین و آخرین محموله سوخت نیروگاه بوشهر بامداد روز دوشنبه 8 بهمن به این نیروگاه منتقل شد.

روابط عمومی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با ورود این محموله، 82 تن سوخت اولیه این نیروگاه به ایران منتقل شد.

قرار بود سوخت این نیروگاه در قالب هشت محموله به ایران ارسال شود.»سوخت نیروگاه بوشهر 82 تن و مجموعا در هشت محموله به ایران ارسال ‌شد.

در محموله اول تا هفتم هر بار بیش از یک هشتم سوخت ارسال ‌شد و در محموله آخر کمتر از یک هشتم. این سوخت با غنای 6/1 تا 6/3 درصد به همراه تاسیسات جانبی آن از روسیه به ایران منتقل شده است.

ارسال دومین محموله سوخت نیروگاه بوشهر به ایران حدود 10 روز پس از ارسال اولین محموله سوخت از سوی روسیه در 26 آذر ماه انجام ‌شد. [تحویل دومین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر ]

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در زمان ارسال اولین محموله سوخت از سوی روسیه به خبرنگار ایسنا گفته بود: انتقال سوخت این نیروگاه کاری مهم و برجسته بود که در این مقطع از اهمیت و تاثیر زیادی برخوردار است.[آقازاده: برق نیروگاه بوشهر، سال آینده وارد مدار می‌شود ]

مهندس رضا آقازاده با بیان اینکه ارسال سوخت به اولین نیروگاه اتمی ایران تاثیر زیادی در روند حل و فصل پرونده هسته‌یی کشورمان خواهد داشت تاکید کرده بود:امروز برای یکی از کشورهای 1+5 این اعتمادسازی متقابل فراهم شده است.

مبدا این تحول (ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر به ایران) حل موضوعات ما با آژانس است که نشان داد ایران نسبت به گذشته‌اش صادق بوده است. حل این موضوعات و اعلام آن از سوی مرجع بین‌المللی(آژانس) ، کشورهایی که با ایران همکاری هسته‌‌ای دارند را به صلح آمیز بودن این همکاری‌ها بر مبنای مقررات بین‌المللی متقاعد کرد. البته روس‌ها قبلا هم مطرح می‌کردند که به فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران اعتماد دارند و فعالیت‌های فیمابین را در چارچوب مقررات آژانس می‌دانند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزوده بود: میزان سوختی که به ایران در سال اول ارسال می‌شود، برای تغذیه (Load) اولیه راکتور نیروگاه بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سوم این سوخت بعد از یک سال جایگزین می‌شود و مابقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل سوختی که الان در حال انتقال به ایران است حجم زیادی دارد