همشهری آنلاین: جهانگیری با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این دوران سخت را خوب مدیریت کند و پیش ببرد و از آن عبور کند، گفت: نخبگان برای عبور از شرایط تحریم کمک کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اظهار داشت: دانشمندان، محققان و دانشمندان، دولت را یاری کنند تا عزتمندانه تحریم‌ها را مدیریت و از آن عبور کنیم.

وی تاکید کرد: باید از سلامت بهداشتی و روانی مردم در شرایط تحریم مراقبت کنیم تا جامعه آسیب نبیند به همین جهت دولت اعتبار و بودجه مناسبی تصویب کرده است اما نیازمند حمایت و همه نخبگان و مشارکت بخش خصوصی هستیم.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: جامعه پزشکان از معتبرترین گروه‌ها نزد مردم هستند و می‌توانند به پشتوانه دانش و تخصص و ابزارها و دستاوردهای خود و همین اعتبار به عنوان سرمایه اجتماعی به دولت برای عبور از شرایط کنونی و حفظ و ارتقای سلامت جامعه کمک کنند.

جهانگیری همچنین گفت: در این شرایط که با تهدیدها و تنگناها مواجه هستیم مسئولیت اصلی حفظ سلامت و بهداشت جامعه به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان نهاد حکومتی و همیاری و همیاری موسسات دانش بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است.

وی از صدا و سیما نیز خواست گزارش‌ها و دستاوردهایی که امروز در این جشنواره ارایه شد را برای مردم اطلاع رسانی کند تا هموطنان آگاه شوند که متخصصان و دانشمندان این سرزمین چه اقدامات بزرگی پس از انقلاب اسلامی انجام داده‌اند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با قدردانی از تمام پژوهشگران دانشمندان و محققان عرصه پزشکی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که در طول ۲۴ دوره جشنواره علوم پزشکی رازی برگزیده شدند و جایزه دریافت کرده اند به آنها تبریک گفت.
معاون اول رییس جمهوری همچین گفت: شرایط دشوار و خطیر کنونی باید برای همه نخبگان کشور باید بازگو شود و توضیح داده شود که امروز چه مشکلاتی ایران را تهدید می‌کند.

جهانگیری افزود: برای برون رفت از این شرایط دشوار اول باید خوب به مشکلات و شرایط واقف بوده و به مسائل مردم آگاه باشیم و در مرحله بعد برای خارج شدن از این شرایط، برنامه داشته باشیم.
وی بیان کرد: برای برنامه‌ریزی برون رفت از این شرایط مکرر به سوی دانشگاه و دانشگاهیان دست دراز کرده‌ام، با ۱۳ دانشگاه برتر دانشگاه‌های وزارت علوم حدود ۶ ماه جلسه برگزار کرده‌ام و از آنها خواسته‌ام که کشور و مردم ایران نیازمند هستند از این مشکل که ناخواسته تحمیل شده است فکر کنند و برنامه بدهند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: یک زمانی آمریکایی‌های هسته‌ای را بهانه کرده بودند و ما یا مذاکره نمی‌کردیم و یا خوب مذاکره نمی‌کردیم؛ ممکن بود برخی بگویند «شما هم مشکل دارید، خوب مذاکره کنید تیم مذاکره کننده قوی بگذارید و بنشینید گفت و گو کنید» که البته؛ ما نیز همه این کارها را انجام دادیم، با ۶ قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق رسیدیم و شورای امنیت نیز توافق بین المللی را تایید کرد؛ اما آمریکایی‌ها با قلدری و یک طرفه از برجام خارج شدند و مجدد ایران را تهدید و تحریم کردند

  • باید مقابل آمریکایی‌ها ایستادگی کرد

معاون اول رییس جمهوری افزود: عزت یک ملت و کشور اجازه نمی‌دهد هر کس خواست با عزت و حیثیت ملت بازی کند، باید مقابل آمریکایی‌ها ایستادگی کرد و آنها را پای منطق و عقل و گفت و گو رساند.
جهانگیری با تاکید بر این که «برای مدیریت عزتمندانه تحریم‌ها و اداره کشور باید راهکار و برنامه داشته باشیم» افزود: نخبگان و صاحب نظران جامعه در مقطع فعلی می‌توانند نقش داشته باشند و به کشور کمک بکنند تا از این شرایط عبور کند دولت نمی‌تواند به تنهایی این دوران سخت را خوب مدیریت کند و پیش ببرد و از آن عبور کند.

وی توضیح داد: ۱۳ دانشگاه وزارت علوم تدوین برنامه عبور را از شرایط تحریم را در اولویت و دستور کار اصلی خود قرار دادند؛ تیم‌های مشترک در زمینه مسائل اقتصادی، بانکی و سرمایه اجتماعی تشکیل دادند و نتاج را برای ما ارسال کردند و جلسه‌های مختلفی با رییسان دانشگاه‌ها و کارگروه‌ها گذاشتیم
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: پیام آن جلسه با دانشگاه‌ها این بود که «دانشگاهیان در کنار دولت ایستاده‌اند و برای عبور از شرایط ست کشور برنامه تدوین می‌کنند تا از شرایط سخت پشت سر بگذاریم»؛ این پیام مهم را باید به جامعه منتقل کنیم.