به گزارش تسنیم، شهرام میرآخرلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با اجرای تعهدات خودروسازان در پیش فروش خودروها گفت: خودروسازان ملزم هستند به تعهدات خود در قبال مشتریان پاسخ دهند. اگر زمان این تعهدات، سررسید شده باشد باید قیمتی که در پیش فروش عادی ذکر شده برابر با قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد.
وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلاتی که تحریمها برای خودروسازان به وجود آورده است، گفت: اگر به دلیل اعمال تحریمها، خودروسازان نمیتوانند خودروی خاصی را به مشتریان تحویل دهند باید نسبت به جایگزینی خودروی پیش فروش شده با خودرویی دیگر هم تراز با سلیقه و رضایت مشتری اقدام کنند و به طور کلی باید رضایت مصرفکننده جلب شود.
وی افزود: ممکن است خودروساز به دلیل تحریم و یا مشکلات تامین قطعه، امکان تولید یک خودروی خاص را نداشته باشد ولی نباید برای معرفی خودروی جایگزین، به مشتری تحمیلی صورت گیرد.
این عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در ادامه اظهار داشت: قطعا وزارت صمت تمهیداتی را برای حل مشکلات خودروسازان در جهت دور زدن تحریمها و یا در قالب اعطای ارز و یا تسهیلات ریالی اتخاذ میکند تا تیراژ تولید خودرو به شرایط قبلی خود بازگشته و چرخه تولید متوقف نشود.
میرآخورلو در ادامه تاکید کرد: هیچ کس شرایط پیش آمده امروز بر اثر تحریمها را پیشبینی نمیکرد، بنابراین تا خودروسازان بتوانند برای مبارزه با تحریمها و تامین قطعات مورد نیاز راهکاری پیدا کنند مدتی زمان خواهد برد، اما آنچه که مهم است و باید اتفاق بیفتد این است که شرکتهای خودروساز باید برای خودروهای پیش فروش سررسید شده، زمان تحویل را برای مصرفکننده مشخص کنند و رضایت مصرفکننده را در این زمینه جلب نمایند.
وی اظهار داشت: شاید به دلیل دور زدن تحریمها نیاز به زمان بیشتری برای تحویل خودروهای معوق باشد ولی در هر صورت چرخه تولید باید ادامه پیدا کند و مشتریان به تمام حق و حقوق خود برسند.
این عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: اخیرا بازرسانی در شرکتهای خودروساز از سوی سازمان حمایت مستقر شدهاند و مقرر شده که ۸۰ درصد از میزان تولید روزانه خودروسازان برای رفع تعهدات گذشته شرکت و ۲۰ درصد نیز برای مدیریت بازار در قالب فروش فوری عرضه شود.
میرآخورلو افزود: بر اساس ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکننده، خودروساز باید در قراردادهای پیش فروش جدید به گونهای رفتار کند که بتواند در موعد مقرر، خودروی مورد نظر را به مشتری تحویل دهد و از این پس زمان تحویل خودروهای پیش فروش شده باید کاملا مشخص باشد.
وی گفت: متاسفانه در پیش فروشهای قبلی، مشکلاتی در زمینه تولید برخی خودروها و یا تامین قطعات آنها موجب ایجاد التهاب در صنعت خودرو شد ولی تلاش میکنیم از این پس، با هدف کسب رضایت کامل مشتریان، دوره زمانی تحویل کاملا مشخص باشد.