همشهری آنلاین: صدها نوزاد به دنیا آمده در شهر لستر انگلستان تا ۲۵ سال آینده در اجرای پژوهشی مشارکت می‌کنند که هدف آن مطالعه تاثیر فعالیت‌های مداوم هنری بر سرنوشت و آینده انسان‌هاست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، شورای هنر انگلیس و دانشگاه دی‌مانفورت لستر روز جمعه جزئیات و ویژگی‌های طرح پژوهشی موسوم به تلنت۲۵ را اعلام کردند که نخستین طرح علمی و دانشگاهی در نوع خود به شمار می‌رود و صدها نوزاد انگلیسی از روزهای ابتدایی ۲۰۱۹ تا ۲۵ سال دیگر یعنی تا ۲۰۴۴ در اجرای آن همکاری می‌کنند.

هدف دانشمندان از اجرای طرح تلنت۲۵ این است که بدانند قرار گرفتن در معرض برخی فعالیت‌های هنری چگونه بر سرنوشت و آینده بچه‌ها تاثیر می‌گذارد؛ فعالیت‌هایی چون کتابخوانی بچه‌ها و کتاب خواندن برای آنها، گوش کردن به و آموختن موسیقی، رفتن به سینما و تئاتر و کتابخانه و بازدید از موزه. به این ترتیب مشخص می‌شود درگیر کردن بچه‌ها با فعالیت‌های فرهنگی کارکرد دارد یا نه و چگونه بر پرورش استعداد آنها تاثیر می‌گذارد.

دومینیک شلارد، نایب‌رئیس دانشگاه دی‌مانفورت لستر می‌گوید: «من امیدوارم این پژوهش بسیار تعیین‌کننده باشد و به شدت معتقدم انگیزه‌های خلاقانه از کودکی در همه ما وجود دارد. هر چند باید پرورش یابد. ما به عنوان بزرگ‌تر، پدر و مادر، مراقب، آموزش‌دهنده و سیاستگزار همگی وظیفه داریم نقش خود را ایفا کنیم تا مطمئن شویم جوان‌ترها فرصت مناسب دارند در فعالیت‌های فرهنگی و هنری درگیر شوند.»

در مرحله اول این طرح ۱۰۰ نوزاد متولد ۲۰۱۹ و خانواده‌های آنها حضور دارند و سال آینده هم ۱۰۰ نوزاد و خانواده‌هایشان به قبلی‌ها افزوده می‌شوند. این روند دست‌کم تا دو سال بعدتر هم ادامه می‌یابد و این ۴۰۰ نوزاد با خانواده‌ها تا ۲۵ سال زیر نظر قرار می‌گیرند. قرار است نتایجی که از اجرای طرح در شهر لستر در حوزه در اختیار گذاشتن فرصت‌های برابر فرهنگی و هنری به کودکان به دست می‌آید، در دیگر شهرهای بریتانیا پیاده شود.

سیاستگزاران فرهنگی هنری در بریتانیا به شدت می‌کوشند تعریفی تازه و بهتر از فواید فعالیت‌های فرهنگی و هنری ارائه بدهند و در این راه به مسائلی فراتر از جنبه‌های سرگرم‌کننده، پولساز و تقویت روحیه اشاره می‌کنند. پیش‌تر مایکل آپتد در مجموعه‌مستندهای «رشد» به زندگی ۱۴ نوجوان بریتانیایی از ۱۹۶۴ پرداخته و مجموعه «کودک زمانه ما» هم زندگی ۲۶ کودک متولد ۲۰۰۰ را دنبال کرده است.