به گزارش دویچه وله، دولت آلمان با محدودیت احتمالی سرعت در بزرگراهها موافقت نکرد. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، در برلین گفت که هماکنون در بخش بزرگی از شبکه راههای آلمان قواعدی هوشمند برای تنظیم سرعت خودروها وجود دارد.
دولت آلمان از یک کمیسیون متشکل از کارشناسان خواسته بود تا روی پیشنهادهایی برای بهبود بخشیدن به وضعیت محیط زیست کار کند. برنامه دولت آلمان این است که تا سال ۲۰۳۰ به اهدافی برسد که در چارچوب قرارداد اقلیمی پاریس برای خود تعریف کرده است.
هفته گذشته نتیجه تأملات و پیشنهادهای کمیسیون مزبور اعلام شد، از جمله اینکه سرعت خودروها در بزرگراهها محدود به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت شود تا دود و دم خودروها بیش از پیش کاهش یابد. گزارشهایی که در این باره منتشر شدند به بحثی گسترده در این زمینه در پهنه همگانی دامن زدند.
به ویژه آندرئاس شویر، وزیر راه آلمان، مخالفت شدیدش را با محدود کردن سرعت خودروها در بزرگراهها اعلام کرد. شویر در مصاحبه با شماره روز یکشنبه (۲۷ ژانویه) روزنامه آلمانی "بیلد" ایده محدود کردن سرعت در بزرگراهها را پیشنهادی "بر خلاف عقل انسانی" دانست و تاکید کرد: «اتوبانهای آلمان مطمئنترین راههای تمام دنیا هستند.»
وزارت حفاظت از محیط زیست آلمان نیز از وزیر راه این کشور حمایت کرد. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که محدود کردن سرعت در بزرگراهها طبق آنچه تا کنون شناخته شده، "وسیلهای عالی برای حفاظت از محیط زیست نیست".
وزیر راه آلمان گفت که نظام "محدودیت سرعت توصیه شده" در آلمان امتحانش را به خوبی پس داده است. طبق این سیستم که در آلمان رایج است، محدودیت سرعت از سوی مراجع مسئول در مسیرهای سوارهرو با تابلوهای مختلف اعلام میشود. به گفته این سیاستمدار عضو حزب سوسیال مسیحی آلمان، علاوه بر این محدود کردن سرعت باعث میشود که تنها حدود نیم درصد از تولید گاز کربنیک کاسته شود. اما در بیشتر کشورهای جهان سیستم محدود کردن سرعت در بزرگراهها برقرار است.
"اشپیگل" در گزارشی که دوشنبه ۲۸ ژانویه درباره محدود کردن سرعت خودروها در بزرگراهها منتشر کرده نیز با استناد به بررسی شورای امنیت راه آلمان در سال ۲۰۱۶ نوشته که در بخشهایی از بزرگراه که در آن محدودیت سرعت وجود دارد نزدیک به ۲۶ درصد کمتر تصادفات مرگبار رخ داده نسبت به مسیرهایی که محدودیت سرعت نداشتهاند. همچنین شمار کسانی که به شدت آسیب دیدهاند در مسیرهایی که دارای محدودیت سرعت هستند حدود ۱۷ درصد کمتر بوده است.
اتحادیه پلیس آلمان با استناد به همین آمارها و دادهها معتقد است که برای ایمنسازی بیشتر رانندگی در جادهها هم که شده باید حداکثر سرعت واحدی را برای همه بزرگراهها اعمال کرد.