این برنامه که سرآغاز سلسله نشستهای ماهیانه موسیقی شهر کتاب بود با آغاز فعالیت بخش ویژه فروش ساز در این فروشگاه همزمان شد و مورد استقبال بینظیر شرکتکنندگان قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی شهر کتاب مرکزی، یزدانیار آهی، سرپرست گروه یار که آموختن موسیقی را در کودکی با نواختن پیانو و گیتار آغاز کرده انگیزه گرایش به ساخت این سازها را جستوجو برای در یافتن «نت هشتم » عنوان کرد .
او گفت که در جستوجوی نوای تازهای برای فضای موسیقی مطلوبش بوده و در میانه جستوجوهایش در تاریخ هنر و سازهای بومی ملل به این نمونههای مشترک و ابداعی دست یافتهاست .
یزدانیار آهی درباره ویژگی این سازها گفت: « این سازها که در همه جای دنیای پراکنده هستند و قدمت ۱۵ هزار ساله در آمریکای جنوبی و مرکزی، آسیای دور و ایران دارند ، با الهام از طبیعت و نوای پرندگان و رقص باد در میان گیاهان ساخته شدهاند و در حقیقت یک اسباب بده بستان بین انسان و طبیعت هستند.»
«پگاه طاهری»، سازنده ساز و از مدرسان گروه که نواختن سازهای گوناگون از جمله کوبه ای، زهی، پیانو و سازهای بادی را تجربه کرده است درباره این سازهای ابداعی گفت:« در حقیقت این سازها تلفیقی از طبیعت است. اصواتی که انسانها برای ارتباط داشتند آنها را به این آگاهی رساند که نیاز به ابزار دارند تا به گونهای دیگر از این اصوات استفاده کنند و ارتباط با طبیعت را کاملتر کنند.»
گروه یار سازهای خود را تماما به صورت دستی میسازد و با استفاده از چوب هایی مثل رُز وود، ونگه که صداهای خاصی دارند توانسته سازهایی بسازد که در آنطرف مرز هم علاقهمندان خود را جذب کند.
آهی درباره ساخت این سازها گفت:« برای این سازها از بهترین چوب ها استفاده میکنیم. با توجه به مسئله رطوبت و دمیدن مدام در این سازها باید دقت کافی در ساخت آن ها بشود تا کمترین آسیب را ببیند . در مورد استفاده از چوب های ایرانی باید بگویم از چوب هایی استفاده می کنیم که دست کم ۳۰ تا ۴۰ سال مانده و کاملا خشک بوده اند.»
او در خصوص سازهای فیگوراتیو این گفت:« ما سعی کردیم به اصطلاح اثر انگشت خود را روی این سازها داشته باشیم و به نوعی با فیگوراتیو کردن این سازها ابداعاتی به وجود آوردیم. این کار را اولین بار با گل انجام دادیم و صورتک ها را ساختیم. هرکدام از صورتکها ویژگی خود را دارد و شخصیت ویژه خود را داراست. در حقیقت هر کدام ازآن ها قصه ای دارد و شخصیتی. در مورد فلوت ها هم از توتم ها استفاده کردیم این توتم ها در حقیقت راز اصلی این سازها هستند.این سازها چون در طبیعت قرار میگیرند و از طبیعت هم گرفته شدهاند حس و حال خاصی دارند که آن را به مخاطب القا میکنند.»
طاهری در مورد گروه مخاطب این ساز گفت: « آموزش و فراگیری این ساز محدودیت سنی ندارد و خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی فرد علاقهمند میتواند از نواختن ساز لذت ببرد. تاکنون بیشتر مخاطبان ما افراد بزرگسال بودند که سازهایشان را به طبیعت میبردند و در نواختن ساز در طبیعت از آن بهره میگرفتند. با این ساز میتوان در طبیعت با پرندگان مکالمه کرد که تجربهای بسیار لذت بخش خواهد بود.
سازها با توجه به آرامش بخش بودن و زندگی ماشینی امروزی میتوانند نقش عمده ای در بهبود حال روحی افراد داشته باشند و موسیقی درمانی یکی از کاربردهای موسیقی و چنین سازهاییست .
پگاه طاهری با اشاره به تاثیر این ساز بر کودکان گفت:«حتی در مهد کودکها و جاهایی که بچهها هستند و شلوغ و پر سر و صداست با نواختن ساز کودکان به موسیقی گوش می سپارند و سکوت میکنند و به راحتی با آن ارتباط می گیرند و آرامش پیدا میکنند.»
فلوتهای ساخت شده توسط «گروه یار »در دستگاههای مختلف ساخته شده، بهعنوان نمونه در ساخت فلوت بازسازی شده ایرانی، کوک دستگاههای ایرانی به کار گرفته شده و در ساخت
فلوت هندی نیز ویژگیهای موسیقی اصیل هندی رعایت شده و این گروه در ساخت سازها سعی کرده تا اشتراکاتی را نیز در ساخت و ابداع سازها به کار گیرد تا کاربرد و گستردگی سازها را افزایش دهد.
در انتهای برنامه، پرفورمنس ویژهای برگزار شد و پس از آن علاقهمندان به بازدید از سازها مشغول شدند و اطلاعات مربوط به هر ساز را دریافت کردند.